• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Queenbed QB

Micar

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Örebro
HBK-Nr
33731
Medlemskap
2024
Kollar på husbil med drottningssäng. När man lyfter på madrassen ser man rakt ned i garaget på många modeller. Tänker att om man har grillen, reservdunk eller sura gympadojor i garaget måste viss odör uppstå i sovrummet under natten.
Några har också skrivit om kondens på garagegolvet vintertid.
Vad har ni med QB för erfarenhet av detta?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.282
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
På vår bil är det helt avskilt så problemet uppkommer inte, annars så är QB ett av de krav vi har på hb. Många bilar har ju så att man kan komma åt garaget inifrån men jag känner att den lösningen även måste göra att det blir onödigt skrammel och buller inuti bilen.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Vi har haft båda dera på våra 3 sista husbilar med QB. Har inte upplevt någon odör eller skrammel. Vi har takluckan över QB lite öppen och takfläkten i köket på utsug och resten helt stängt. Då får vi in sval frisk luft till sovrummet under natten.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Ja på vissa HB märken är det inte mycket mellan madrassen och garaget, då får man ju tänka till lite vad man lägger in i garaget. Vill man ha en kompressorbox där så kan det störa rätt mycket när man ska sova!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Samma förhållande kan ses på andra sängtyper också, t.ex. den franska sängen i vår tidigare bil. Jag förvarade en utombordsmotor där, men i plastsäck så det var inga problem. Inte med reservdunken heller, bara man såg till att inte drälla ner utsidan på den.
 

Tom

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Trosa
Förra bilen hade Fransk bädd, men ribbotten var "taket" i garaget under.
Mycket riktigt kom vi ganska snabbt på att grillen behövde slås in i en sopsäck om det inte gick att rengöra den grundligt innan packning!

Någon kondens märkte jag aldrig av, men det blev å andra sidan inte så mycket vintercamping med den. Och alde-pannan var vägg i vägg, så det kom säkert lite värme därifrån.
 
Toppen