• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Punkteringsproblem

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Punkteringsproblem

Har provlyft med min originaldomkraft på min Solano 2012 och det är inga problem med att hissa upp så att hjulet går att ta av.
 
F

F.d. 7642

Guest
Sv: Punkteringsproblem

Jag har kollat priset hos Sumex i Borås. Pris 2.000 kr och den lyfter 4 ton.


Hejsan
Har också kollat, hittade en domkraft av samma typ som lyfter 3 ton för ca 800:-
3 ton borde räcka tycker jag, för att lyfta en sida, förstår inte allt prat om var man placerar
domkraften eller luftkudden, under bakaxeln är väl ändå det enda som gäller, eller hur
ska beställa och prova,,,,,kan ge svar om den funkar om ca 3 veckor

Hälsningar
Rolf o Annastina :)
 
F

F.d. 7642

Guest
Sv: Punkteringsproblem

Det låter intressant, det är ju i så fall en direkt felkonstruktion från leverantören?
Hejsan
Har kollat med några husbilssäljare,,alla erkänner att domkrafterna är undermåliga
men ingen vill riktigt ta tag i det,,,,,,med husbilstillverkarna, anser att en fungerande domkraft , borde vara en självklarhet om man köper bilar för dyra pengar.
Assistans är väl ok, men i vårt fall så tog det 3 tim på en brusande motorväg
Hälsn
Rolf o Annastina
Ps
Läste om en olycka med dödlig utgång, där en långtradare passerade och av lufttrycket så åkte bilen av domkraften, och föraren som var under bilen, för att skruva loss reservdäcket klämdes till döds
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Punkteringsproblem

Hejsan
Har kollat med några husbilssäljare,,alla erkänner att domkrafterna är undermåliga
men ingen vill riktigt ta tag i det,,,,,,med husbilstillverkarna, anser att en fungerande domkraft , borde vara en självklarhet om man köper bilar för dyra pengar.
Assistans är väl ok, men i vårt fall så tog det 3 tim på en brusande motorväg
Hälsn
Rolf o Annastina
Ps
Läste om en olycka med dödlig utgång, där en långtradare passerade och av lufttrycket så åkte bilen av domkraften, och föraren som var under bilen, för att skruva loss reservdäcket klämdes till döds

Min kommentar handlade om luftfjädringen! :)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Punkteringsproblem

För min del så tror jag att punkteringsproblem är lite överdrivna, spec mot bakgrund av dagens bilar och vägar! De flesta punkteringar kan förebyggas på olika sätt redan innan de inträffar. Om ändå punktering så ser jag framför mig att det sker på de mest "olämpliga platser" med trafik, dåligt underlag, usla verktyg, i mörker med egna- och bilskaderisker, mm ... som ev följd!

Vi har såväl domkraft, reservdäck som assistansförsäkring till vår nuvarande husbil men skulle trots det inte ens tänka tanken att själva skifta däck under resa spec då som husbilen då är extra lastad (ej överlast), assistansen är ju trots allt betald (varför?)!
Om vi inte skulle fått med reservdäck och domkraft till nuvarande HB så skulle vi så som tidigare förlitat oss enbart till assistansförsäkringen och absolut inte köpt till också dessa prylar (utöver ass-försäkr).

Varför denna syn (?), jo jag har under ca 50 års tid kört >300' mil med MC, P-bil, L-bil, husvagn, husbil och släp utan att få någon punktering (inte min fru eller 4 barn heller). Har varit noga med att kolla rätt däck, tryck och skick, inte köra med överlast, inte köra för fort och långt beroende på omständigheter samt ex att vara aktsam betr sidovindar-wobbling, mm - detta har fungerat utan punktering hittills!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Punkteringsproblem

Innan jag köpte odubbade vinterdäck att köra året runt på så skiftade jag däck själv med hjälp av den domkraft som följde med bilen, både nuvarande och föregående. Det har inte varit några problem med detta förutom min totala avsaknad av kontition och styrka. Ett väldans arbete att "veva" upp domkraften, för att inte tala om att lossa hjulbultarna.

Att göra detta ute på en vägren är inget jag skulle vilja göra.

Som tur är har jag bara råkat ut för en punktering. Det var med nya vinterdäck som bara rullat 36 mil, från Ystad till Göteborg. När jag parkerat för natten hörde jag hur det pyste och lokaliserade det till ena framhjulet. Vi åkte till en mack och toppade upp lufttrycket lite och fortsatte sedan till en gummiverksatad och nattparkerade utanför. Satte an domkraften innan vi gick till sängs och på morgonen fick däckfirman laga.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Punkteringsproblem

Har fått min airjack och testat.Gummitratten som monteras på avgasröret sitter inte kvar p.g.a. det höga trycket och att hålet tratt/slang är 20 mm.
"Gummibollen" lyftar nästan husbilens hjul från marken fast den borde lyfta högre eftersom den ska orka 4000 kg.Det blir max 2000 kg för en sida.Våran lilla bil funkar den på fast man får ha en extra person till hjälp med att hålla gummitratten mot avgasröret .
Summa sumarum:Kan ej rekomanderas till husbil.
:mad:
 

Bilagor

  • 030.JPG
    030.JPG
    88,6 KB · Visningar: 5

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Punkteringsproblem

Relax

Extremt! 300.000 mil utan punktering.

Själv kör jag försiktigt men har ändå dragit på mig tre punteringar under det senaste decenniet (fyra punkteringar om jag även räknar med en däckexplosion på båtsläpet). Detta på lite drygt 1.000 mil/år med husbilen.

Risken ökar naturligtvis eftersom jag med 4WD, lågväxel och diffspärrar inte drar mig för att köra på mer eller mindre bortspolade vägsträckor och sjösätta på steniga sjöstränder.

Ute i vildmarken kan man inte räkna med assistans och hitintills har jag klarat mig bra med ett reservhjul och en rejäl luftpump (tidigare hade jag en 12V kompressor, men jag litar mer på den manuella varianten). Någon punktering har varit "pyspunka" och då har det fungerat bra att fylla upp trycket ett par gånger per timme till dess man nått bebodda trakter och kunnat få professionell hjälp. Men nu tänker jag ändå skaffa mig en egen enkel lagningsutrustning: http://www.4x4abc.com/jeep101/plugnplay.html. Här hur denna används:
http://www.4x4abc.com/jeep101/plugnplug.html

Behoven är olika, som alltid i denna vår hobby.

aake
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Punkteringsproblem

Jag har provat både lagningsvätska och punkteringsreprationssatser. I vintras körde jag på någonting som låg på vägen med vår MINI i regn och mörker utanför Värnamo. Det hördes en liten smäll och jag stannade efter några minuter för att upptäcka att vänster bak tappade luft. I med lagningsvätska och började pumpa. Det vita gägget bara sprutade ut... Då lät jag trycket sjunka och ställde hjulet med hålet nedåt. Läckaget upphörde mer och mer så jag vände in mot Värnamo för att hitta en däckverkstad en lördag...
Fick pumpa en gång och när jag väl hittade en bensinmack hade läckaget upphört och verkstadskillen hittade inte hålet och tyckte jag kunde köra vidare. Däcket håller trycket än idag...
På väg till Isle of Skye körde jag på en takplåtsskruv med min R 100 GS 1989. Jag pluggade däcket och pumpade upp det, forsatte semestern och körde med det däcket till det var utslitet.
Jag har även provat att plugga bildäck i utbildningssyfte på en MC instruktörskurs. Stålradialdäck fodrar mycket mer förarbete men den medföljande filen i hålet för att få i pluggen.
Och till sist kan jag nämna att Mercedes Sprinters originaldomkraft fungerar alldeles utmärkt! Jag amvänder den 2 ggr per år när jag lägger om mellan sommar och vinterdäck på husbilen. Och har även bytt ett bakdäck på gräsmattan på Hamar Camping 2007. Där fick jag förstås lägga under några brädor först... :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Punkteringsproblem

I Tyskland har man den reglen at man kan få et tilstånd som sier at man kan kjøre i 100km/t med husvagn om dekkene er yngre enn 6 år. Jeg mener at det tilhører det prevantive vedlikeholdet uavhenig om man har husbil eller husvagn. At stå på en motorvei og bytte hjul selv anser jeg som forsøk på selvmord. Bruk heller assistansforsikringen!!!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Punkteringsproblem

I Tyskland har man den reglen at man kan få et tilstånd som sier at man kan kjøre i 100km/t med husvagn om dekkene er yngre enn 6 år. Jeg mener at det tilhører det prevantive vedlikeholdet uavhenig om man har husbil eller husvagn. At stå på en motorvei og bytte hjul selv anser jeg som forsøk på selvmord. Bruk heller assistansforsikringen!!!

Även om man ej har "assistansförsäkring" är det nog det bästa alternativet att ringa en bärgare.
Har faktiskt sett "mobila gummiverkstäder" som bytt lastbilsdäck på motorväg i Tyskland.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Punkteringsproblem

har under ca 50 års tid kört >300' mil med MC, P-bil, L-bil, husvagn, husbil och släp utan att få någon punktering (inte min fru eller 4 barn heller).

Har själv kört MC, P-bil, L-bil, Taxi, olika släp etc.
Har fått byta däck av följande orsaker:
  • Paraplydel in i sidan på däck (bil)
  • Dörrhandtag halvvägs in i däck (bil)
  • Glidknapp av metall avsett för stolsben i däck (bil)
  • Tappat slitytan på regummerat däck (bil)
  • Häftstift på Vätternrundan (MC)
  • Punktering av okänd anledning (MC)
Har säkert fått ytterligare någon punktering som jag inte minns just nu.
 
Toppen