• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Punka, pajat däck

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Mellan Lycksele och Vilhelmina slår vägverket dikesrenar.
Man slänger ut krossten på vägen och en körde vi över med
vänster bakhjul. Däcket är helt pajat, får ett nytt pålagt i morgon i Vilhelmina.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Punka, pajat däck

Nej nej, det är omöjligt.
Jag har hört från ett flertal medlemmar här med många år och mil i husbil att reservhjul är helt onödigt då man aldrig får punktering, speciellt ute i ödemarken miltal och timtal från närmsta hjälp! ;)

Skämt åsido, surt!
Skönt att ni höll er på vägen i alla fall!

Så här såg jag ut i höjd med Segeltorp, Sthlm i rusningstrafik med gamla bilen förra sommaren! Ventilen på höger bak helt av och omöjligt att få loss reserven utan fler verktyg, snillena på fabriken hade monterat avloppstanken framför hissanordningen!

Bilagor

• husbil_punka_2010.jpg
    husbil_punka_2010.jpg
    85,9 KB · Visningar: 11
J

Jimbo

Guest

Å bra att träna på att ta loss reserven samt kolla däckstrycket i detta innan en resa :wink:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vi åkte den vägen för mindre än en vecka sedan och då var den okay med undantag att vägen var lite guppig .
Tur att det löste sig , bor ni på Saiva camping ?

lillan

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2174
Medlemskap
2024

upplevde punktering i Tyskland. Ej på motorväg utan på stellplats i Celle.
Inget reservdäck, vi har kört omkring med det i flera år, men vi hade Folksam vägassistans. Helt otroligt! Vänliga hjälpsamma människor både i Sverige och Tyskland.
Lillan:)

F

F.d. 5110

Guest

Jag har haft 2 punkteringar denna sommar, så jag är glad att jag har reserv med mig. Den senaste (troligen inte den sista) skedde på höger fram i 110 kmh på motorväg.... Hade kollat lufttrycket innan start så det var något som fick luften att sakta pysa ur ...

Blev nästan lite undrande över att det inte blev otäckare än det var. Min första tanke var att jag var ute på den urfrästa delen av vägbanan och körde, men i nästan samma sekund förstod jag att det var punka på höger framhjul. Husbilen uppförde sig helt normalt i styrningen och jag kunde försiktigt bromsa in och stanna på vägrenen. När jag stannat visade det sig att hela yttersidan av däcket trasats sönder och inte längre hängde ihop.

En av mina tidigare punkor (förra husbilen, för ett antal år sedan) skedde på vänster bak i ca 90 kmh och i en högerböj... Däckresterna gjorde rent hus i hjulhuset men missade att kapa gasolröret av koppar....
Bilen bakom mig höll på att köra av vägen i pur förskräckelse.

Så jag har faktiskt reserven med på mina resor trots att den väger som ett antal ölplattor....

Lasse

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

Ja vi bor på Saiva camping! Mycket bra plats, vi är här för
tredje året och för andra gången i år.

När det gäller punkan så var Svevia ute och slog samma dag som
vi for vägen fram men varningsskyltarna fanns ju bara där dom
höll på och punkan skedde ganska i början på vägavsnittet.
Punkteringen märktes inte alls när det gällde styrförmåga eller körning.
Det enda var att det fräste lite extra på vissa beläggningar, när jag
stannade var däcket skållhett och hade en märkbar rand på sidan.
I däcket låg nog 5 dl gummi när vi tog av det.

tur_493.JPG

"Lätt å fixe"

peppar

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2025

Om man får pyspunka så har jag en sådan här Starthjälp, 12 V, med kompressor - Biltema med mig i bilen, har dock aldrig provat pumpa ett däck med den ännu så man får hoppas att det funkar när det väl behövs. + för att man kan ge starthjälp, använda ciggutaget för att ladda t.ex mobilen samt att det finns en ficklampa inbyggd i den.

Toppen