Sv: Punka, pajat däck
Jag har haft 2 punkteringar denna sommar, så jag är glad att jag har reserv med mig. Den senaste (troligen inte den sista) skedde på höger fram i 110 kmh på motorväg.... Hade kollat lufttrycket innan start så det var något som fick luften att sakta pysa ur ...
Blev nästan lite undrande över att det inte blev otäckare än det var. Min första tanke var att jag var ute på den urfrästa delen av vägbanan och körde, men i nästan samma sekund förstod jag att det var punka på höger framhjul. Husbilen uppförde sig helt normalt i styrningen och jag kunde försiktigt bromsa in och stanna på vägrenen. När jag stannat visade det sig att hela yttersidan av däcket trasats sönder och inte längre hängde ihop.
En av mina tidigare punkor (förra husbilen, för ett antal år sedan) skedde på vänster bak i ca 90 kmh och i en högerböj... Däckresterna gjorde rent hus i hjulhuset men missade att kapa gasolröret av koppar....
Bilen bakom mig höll på att köra av vägen i pur förskräckelse.
Så jag har faktiskt reserven med på mina resor trots att den väger som ett antal ölplattor....
Lasse