• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pumpen kör med stängda kranar

F

F.d. 8538

Guest
När jag vintercampade märkte jag att vattenpumpen med glesa intervall körde några sekunder trots att något vatten inte togs ur ledningarna. Finns det någon övertrycksreglering från vilken vattenånga dunstar ut ur systemet som förklarar det? Jag har ett ALDE system. Något läckage har jag inte upptäckt.:msn_weird:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Pumpen kör med stängda kranar

Beskrivningen tyder på att det antingen är en läcka i systemet, dåligt åtdragen slangklämma. Alternativt så håller backventilen inte tätt.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Pumpen kör med stängda kranar

Som Vidhem skriver kan det vara så att det inte finns någon "luftficka" kvar i systemet.

Vatten kan inte komprimeras men det kan luft.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Pumpen kör med stängda kranar

När jag vintercampade märkte jag att vattenpumpen med glesa intervall körde några sekunder trots att något vatten inte togs ur ledningarna. Finns det någon övertrycksreglering från vilken vattenånga dunstar ut ur systemet som förklarar det? Jag har ett ALDE system. Något läckage har jag inte upptäckt.:msn_weird:
Har du spolat varmvatten i kranarna?
När vi fyllt på "nytt" vatten så går tryckpumpen igång flera gånger tills vi verkligen spolat fram allt varmvatten. Alltså tryckt ur all luft.
Sen brukar det vara lugnt!

En gång var kökskranen inte riktigt stängd och pumpen gick igång några gånger på kvällen, inget vi direkt reagerade på. Men, på morgonen var tanken tom! :msn_angry:
Så kan det gå!

/Brogu
 

StoreLelle

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
10230
Medlemskap
2023
Sv: Pumpen kör med stängda kranar

Hej!
Hade samma problem. Väcktes på natten av att pumpen startade ca 1-2 gång/timme. Pumpen på vår Adria A 690 är dessutom placerad under sängen.

Det var avluftningsventilen (sitter vid övre anslutningen på beredaren) som läckte vilket gjorde att trycket sänktes så att pumpen startade "utan anledning".
Tömde beredaren, lossade slangarna, spolade den med diskmedel och varmvatten till den fungerade och åtemonterade.

Får nu sova utan störande ljud!
 
Toppen