• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pulversläckare

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej. Som pensionerad brandman, måste jag bestämt avråda från att använda alla typer av vätskor för att släcka en brand på spisen, där kommer brandfilten eller locket till kastrullen till användning. men det visste väl de flesta av er redan kan jag tänka, men det var till er andra jag nu vände mig.
Jag kan bara hålla med. Jag vill bara förmedla hur man inte ska göra för att släcka en eld.

Men det kan gå snett ändå även om man använder ett lock.
Jag lyckades med konststycket att få en eldkvast i en stekpanna. Jag höll på att steka frysta grönsaker i en het stekpanna på en gasspis och då tog det eld, lätt att vara efterklok. Ganska självklart vad som kan hända då om man har en het panna.

Jag tog då ett lock som var på potatiskastrullen. Ja vad hände då en ännu större eldkvast nästan ända upp till taket.
Självklart det också så här efteråt att det var också tokfel att använda locket från potatiskastrullen. Det är en hel del fukt på undersidan av locket och då smäller det.
Jag hade sinnesnärvaron nog att lyfta bort stekpannan och då slocknade elden på en gång.

Det här hände för ca 25 år sen på Teneriffa i en lägenhet.
Jag visste om att aldrig använda vatten för att släcka oljebränder etc.
Men det blev helt fel ändå. Jag hade även licens för heta arbeten, anläggningsskötare för både brandlarm och sprinkler.
Men vad hjälpte det. I stridens hetta kan det gå fel.

Det som kan rädda liv är att öva som det står i ett annat inlägg och gärna med hela familjen. Ju fler som vet hur man ska göra ökar oddsen för att det ska gå bra.
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Ja för att ytterligare ge något gott råd, så är det alltid bäst att lämpa ut stekpannan eller kokkärlet, och inte behöva brandfilten/locket eller för den delen absolut inte pulversläckaren. mvh. Rolf
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Men är branden i exempelvis olja så stor att man inte kan närma sig. Inte kväva eller kunna kasta ut kärlet, är det bara en koldioxid/kolsyresläckare som fungerar. Kolsyret tränger bort luften och kväver branden. Kolsyret är dock närmre - 80 grader, så det ska helst inte komma på huden. Men återigen. En Firemill är ett bra träningsredskap!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För att få till en brand krävs 3 kriterier, värme, bränsle, syre, i icke oxiderande ämnen.

Det gäller alltså att avbryta minst ett av dessa kriterier, många gånger är syret den enklaste/renaste vägen, alltså att "kväva" elden ifall den är hanterbar i storlek, typ ett kärl, att kyla, få bort värmen med t.ex vatten är inte lika enkelt, och att få bort bränslet är det svåraste.

image002-1000x1000.png
 
Toppen