• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga pulserande bromspedal

Rambo

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Mark
HBK-Nr
32856
Medlemskap
2024
Hej !
Jag har en Kabe TR -04som efter reparation av kopplingen uppstod pulserande bromspedal.Framför allt vid inbromsning från 70-90 km! Vid lägre hastighet känns inte så mycket. Vad kan det vara som gör detta ,vill gärna veta eftersom jag ska besikta den nu i oktober .
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Som sagt dåliga bromsskivor eller kärvande bromsok. Ställ dig i lite lutning, tryck hårt på bromsen rullar inte bilen iväg kärvar det, då är det skivorna kvar.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vid hastighet 10 km/tim hörs ett skrapandeljud oregelbundet vid inbromsningen och vid högre hastighet pulserar bromsen
Verkstaden har ju haft nere allt så det är med all säkerhet rost eller möjligen felmonterad bromsklots. De kan ha råkat skifta yttre och inre bromsklots (om de är likadana) vilket hörs troligt med de problem som du upplever. Du har väl säkert en liten förslitning på bromsskivan och den är olika på yttre och inre sidan. Mitt förslag är att åka tbx till verkstaden och påtala detta.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja eftersom felet kom efter att verkstaden har bytt kopplingen, eller?? Då har de ju haft minst vänstersidan sönderplockad och något kan ju ha hamnat lite fel, ex. skivan ligger inte an som den skall av kanske skräp i kläm.... eller något.... och "vinglar" lite när den snurrar.
Om pulserande bromspedal uppstår helt av sig självt utan meck, så brukar det bero på att kylflänsarna mellan bromsytorna i ventilerade skivor har brustit eller rostat av, men det borde ju inte kunnat ha hänt i samband med kopplingsreparationen.
Det är väl ingen fara att åka tillbaka till verkstaden, och utan att vara sur bara säga att något blev underligt med bromsen efter att ni fixade kopplingen.

M.v.h. JANKRO.
 

Rambo

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Mark
HBK-Nr
32856
Medlemskap
2024
Hej, ja eftersom felet kom efter att verkstaden har bytt kopplingen, eller?? Då har de ju haft minst vänstersidan sönderplockad och något kan ju ha hamnat lite fel, ex. skivan ligger inte an som den skall av kanske skräp i kläm.... eller något.... och "vinglar" lite när den snurrar.
Om pulserande bromspedal uppstår helt av sig självt utan meck, så brukar det bero på att kylflänsarna mellan bromsytorna i ventilerade skivor har brustit eller rostat av, men det borde ju inte kunnat ha hänt i samband med kopplingsreparationen.
Det är väl ingen fara att åka tillbaka till verkstaden, och utan att vara sur bara säga att något blev underligt med bromsen efter att ni fixade kopplingen.

M.v.h. JANKRO.
Hej ! Om jag tolkar dig rätt måste vänster sida plockas ner för att byta koppling!
Jag har varit i kontakt med den som gjorde det och han ska kolla det inan jag besiktar.
Mvh Rambo
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja för att få bort lådan, och frånsett allt annat som är i vägen och måste gå fritt, så får man i princip lossa, plocka bort en hel del bitar och kunna vika undan allt som håller hjulet på vänster sida för att få bort/loss vänster drivaxel från lådan och sedan kunna dra bort lådan från motorn.
Om man sedan vill vara tvungen att hålla reda på höger drivaxel när man stoppar dit lådan igen är en smaksak, eller ett bra läge för lite koll och plock med stödlagret på högersidan... men vänster sida blir alltid "sönderplockad".

Hör av dig om resultatet. M.v.h. JANKRO.
 
Toppen