• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Prylar i gasolutrymmet ?

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2026
Jag har en fundering om att förvara en dunk med dieselbränsle i det ventilerade utrymmet för gasol ! Är det tillåtet/lämpligt? Vad säger ni som läser och kan bestämmelserna ?
// Göte J

Sv: Prylar i gasolutrymmet ?

Det tror jag är förbjudet. Hör med Räddningsverket så får du besked.Det är dessutom olika regler i olika länder.
Anders.B

Jag har en dunk med diesel i det utrymmet när vi semestrade i europa för att det var det enda stället jag kunde ha den .

Sen är väl gasol och diesel inget som kan antändas av varann utan 2 separata "farliga" vätskor .

Men men som vanligt så lagen kan säga en sak men jag gör en annan ;) :) ..

Har inte lyckats finna någon bestämmelse som förbjuder gasol och diesel i samma luftat utrymme.

Vad jag kan läsa så står det inget om detta i föreskriften (bifogas) http://srv.se/RSDoc/SÄIFS2001-2.pdf

Däremot är det viktigt att övriga saker i gasolutrymmet inte blockerar möjligheten att snabbt få ur flaskorna och/eller stänga ventiler.

/Thomas

PS Jag hade nog inte åkt in till besiktningen med en reservdunk i gasolutrymmet;)

Jag har precis besiktat husbilen,och jag har en resevdunk med diesel i gasolutrymmet.
Dom sa ingenting negativt om detta, däremot kommenterade han att vad bra att dunken är fastspänd
:wub:

Tack för alla svar. Naturligtvis har jag tänkt mig att sätta fast dunken så den inte slänger omkring.
// Göte J

En liten fråga: Hur får man plats med extra prylar i Gasolutrummet???
:swoon:
Jag kan inte få in en "tia" extra i mitt. (Sedel inte tub) /Kurt.

Funkar väll om man plockar bort en tub
För vår del räckte det med 1/5 dels tub
under tre veckor, kylskåpet gick hela tiden
"Multi"kokade kaffe o lagade mat.
Fans en skvätt gas kvar när vi kom hem
Går nog åt mindre än man tror, finns då ingen
anledning o släpa på två st.

Gurra

Tillbaka
Toppen