Tott
HBK Medlem
Har påfyllningsbar gasolglaska/tank som är mer än 10år och önskar provtrycka den. Känner någon till var man kan göra detta och reglerna kring detta.???
Tott
Tott
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
När jag handlade Alugas, fick jag uppgift att de byter in för halva priset. Får se om det stämmer när det är daxOm det är Alugas, kontakta generalagenten.
Tror det finns ett bytespris till ny flaska, mer ser inte detta på hemsidan.
Alugas Sverige
alugas.se
Hej!Har påfyllningsbar gasolglaska/tank som är mer än 10år och önskar provtrycka den. Känner någon till var man kan göra detta och reglerna kring detta.???
Tott
Se bifogade dokument.Jag hittar inget om regler och bestämmelser angående revision/provtryckning av mobila gsoltankar.
Endast massa diskusioner om att det är så.
Till någon kan länka till ett myndighetsdokument som säger att det är lag/bestämmelse som säger detta, anser jag att det inte behövs någon provtryckning oavsett tankens ålder.
När jag handlade Alugas, fick jag uppgift att de byter in för halva priset. Får se om det stämmer när det är daxOm det är Alugas, kontakta generalagenten.
Tror det finns ett bytespris till ny flaska, mer ser inte detta på hemsidan.
Alugas Sverige
alugas.se
Jag har bytt min 10år gamla Alugas hos dem tidigare i år. Speciellt inbytespris och perfekt service. Går att få gjort i Karlshamn eller på fabriken i Tskland, jag bytte i Sverige.När jag handlade Alugas, fick jag uppgift att de byter in för halva priset. Får se om det stämmer när det är dax
Det stämmer nog det du skriver om helheten, jag tänkte närmast på endast provning av kärlet.En revision av en gasolflaska innebär mycket mer än bara en provtryckning.
Vid en revision genomgår flaskan invändig och utvändig inspektion, tryckprovning upp till 30 Bar, byte av ventil, blästring och målning, vägning och stämpling av TARA-vikt (tomvikt) samt stämpling av när kontrollen genomfördes.
Vid revision av en gasoltank tillkommer även kontrollen av överfyllnadsskyddets funktion.
Detta betvivlar jag att ett företag som sysslar med dykartuber kan klara av.
Pålle
Endast provning av kärlet görs inte, om flaskan ska godkännas ytterligare 10 år. Då krävs en revision enligt ovan.Det stämmer nog det du skriver om helheten, jag tänkte närmast på endast provning av kärlet.