• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Provkört idag........

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej igen!

Nu är jag här igen.
Tack för alla svar ang saker att tänka på när man kör Husbil.
En checklista skall jag definitivt ha framme.
Tar del av allt där....Tack.

Idag har jag provkört och gått igenom vår nya bil.
Helt underbar...
Den skall bara få en genomgång innan leverans till oss på torsd/fred nästa vecka.
Sen ni....... Härligt

Det var bara en sak som jag reagerade på.
Jag är 172 cm lång ( kort!!! ) och det jag kände var att jag tycker att jag sitter lite för högt i förarstolen. Dessutom gör det att ratten känns väldigt nära benen.
Den är snurrbar och det gör förmodligen den extra höjden som jag tycker den har, tror att den bygger ca:40-50mm.

Jag justerarde så mycket som det gick neråt, så nu är det väl lite bättre...
Jag antar att man vänjer sig vid den höga höjden i förarsätet.

Men tänk om man skulle varit 192 cm ...........då vete tusan..

Är det någon har erfarenheter ang detta, och hur har ni i så fall löst det?
Om ni har löst det.
Jag funderar på att ta bort snurrplattan på förarstolen för att få ner den till en bättre nivå.

Men man vill ju helst inte göra detta.


Bilen är en Hobby T 550 FS Ford 2006.

Hälsar

Hasse & Gisela
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Provkört idag........

Hej Hasse!
Kolla med Kama Fritid eller Ford om de inte har en sänkningssats till Din stol. I vår Kabe har hustru Ewa sjunkit cirka fem cm genom att vi fick högerstolens konsoll bytt mot en lägre. Nästa steg är att sänka min stol men det är lite av ett pyssel eftersom det sitter ett värmepaket under den. Jag tror Du kommer att sakna möjligheten att vända stolen om Du "stelopererar" den. Hälsn/AndersW
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Provkört idag........

Hej igen och grattis till nya bilen.

Eftersom jag också mäter 172 ö.h. och har samma bil känner jag igen dina frågor. Jag har dock inte bytt bort stolen främst på möjligheten att sitta vid bordet och fika/äta.

Tvärtom är det gôtt att "se ner" på medtrafikanterna och slippa bländande ljus mm. Dessutom tycker jag stolen är förvånansvärt bekväm för långa etapper. Men smaken är ju som baken...... Dessutom är armstödet ypperligt!

Jag mätte vid ett tillfälle om en Saab-stol skulle bli lägre men fann att det nog mest är underredet som bygger. Projektet lades ner.

Hör av dig om det är nåt mer du undrar över om bilen.

Hobby-Maja / Staffan
:D
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!:yes:

Jag skall testa ett tag med stolen som den är.

Visst är den perfekt för 2 pers.

Läste nånstans att er bil hade en förbrukning på 0.9 på motorväg.
Hur fort körde ni då? 110 !!

Bara lite nyfiken!

//Vårhälsningar

Hasse & Gisela

 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Provkört idag........

Hej igen
Vi körde i oktober en sväng Värmland-Varberg-Grenå-Flensburg-Puttgarden-Helsingör-Halmstad-Jönköping-Värmland. En hel del motorväg, främst i Sverige/Danmark och då höll vi inte under 100! Annars lunkar vi givetvis saktare på småvägar. Totalt låg vi på en förbrukning på c:a 0,95. Bra tycker jag med 125 hk.
;) Maja
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej Maja!

Ja det verkar ju riktigt bra!
Jag brukar föra lite statistik för att kolla förbrukningen när vi är på semester.
Mest för skojs skulle. Man försöker ju få bilen att dra så lite som möjligt.
Skall bli spännande att kolla Hobbyn senare.

Vi har en VW Passat 2004 och den drar i snitt 0.83/mil.
Så kan man ligga på 0.9-1.0 så är det ju jättebra.

Är det nånting med bilen som ni inte är helt nöjd med?
Ni har ju lite erfarenhet av den.
Personligen så tycker vi efter provkörningen, att den verkar vara perfekt för två personer. Ingen balsal precis med det räcker.Tycker även att går rätt tyst.
Det där med stolhöjden löser sig nog. Jag lite ideèr om det.
Efter vad jag förstår så ligger bodelsbatteriet under förarstolen. Så man får nog tänka till ang. det.

Soliga :snow-icon: morgonhälsningar

Från

Hasse & Gisela

Ps HBK 353 Ds;)
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Provkört idag........

Hej igen!

Ja, vi är egentligen mycket nöjda med vår bil. Lätt att köra o parkera. Trivsam inredning.

Ett par saker vi inte gillar så mycket.
1. I vår 05:a fanns ingen dusch. Vi åtgärdade det med att byta utkastaren till duschutkastare. Sedan har vi kompletterat med en ny skena för duschdraperiet. Vi har lagt en "fyrkant i taket med öppning i ett hörn för att trä på draperiet. Duschslangen gör det ju också möjligt att duscha utanför bilen genom fönstret.
2. Tyvärr plats bara för en P11:a. Vi har en P6:a löst i bagaget. Inte bästa lösningen men den bästa hittills.

Förste ägaren hade fixat konverter 1000W (under förarstolen), mopedställ. Cykelställ o markis ingick väl i köpet tror jag.

Vi har kompletterat med
1. Vinterdäck med dubb
2. NX5-larm
3. Extra lås vid framdörrarna
4. GPS/handdator MIO P550 med TomTom6 - superbra!

Backkamera på g.

Saknas gör farthållare, stänkskydd bak och stänkskydd/fotsteg fram.

Hör av er om ni undrar över nå´t. Telefonnummer finns på husbilssidan. Lycka till med Hobbyn!

Soliga hälsningar från Värmland
Maja / Staffan o Gerd
:D
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej igen Maja!

Och tack för ditt svar.

Dusch finns i våran, så det kan ju funka att stå utanför med slangen genom fönstret.
Vad det gäller larm så har vi inte bestämt oss än.
Funkar ert ok?
Vad det gäller extra lås på framdörrarna så låter det ju intressant.
Hur funkar det?

När jag var ute och turnerade så hade vi satt ett spännband mellan framdörrarna på bussen under natten. Jag vet inte om det går att lösa på Hobbyn, skall kolla upp det när vi får hem den.
Men jag förmodar att era lås är som komplement att låsa utifrån.
Har ni något extra lås för dörren i bodelen?

Vad det gäller Gps så har vi också en Mio men en MIO 168 med MioMap. funkar också , men behöver kanske en uppdatering till V 3.2.

Har du nån koll på vad en farthållare skulle kosta till Hobbyn?

Hälsningar

Hasse & Gisela
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Provkört idag........

Hej igen!

Lås HEO-safe för framdörrarna (låses inifrån) har vi köpt av Startsida. Jättebra. För bodelen, där vi lämnar bilen, har vi använt KAMA:s lås K11-87, KAMA Fritid AB - Husbilstillbehör husvagnstillbehör båttillbehör fritidsartiklar Omnistor.

Larmet nx5 valde vi för att det redan från början har gas, narkos och inbrottsskydd för bodelsdörren. Kan sedan byggas ut med betydligt fler moduler. Räcker för oss just nu.

Vi hade problem med att det frös i vattenledningarna när vi körde i vintras. Ska försöka hitta orsaken nu i sommar. Att vi byggde om duschen handlar ju om att vi vintertid i alla fall föredrar att duscha inne!

Annars tycker vi också att bilen är tyst och lättkörd. Den långa hjulbasen med ytterst lite överhäng gör att den blir mindre "skuttig". Ryms ändå i p-ruta med alla fyra hjulen.

Cykelställ glömde jag nämna att vi också har. Mycket trevligt!

hälsningar
Staffan
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej Staffan!

Tack för infot.

Jag skall kolla upp detta med både lås och larm.

Ni sa att ni eventuellt skulle skaffa farthållare!
Har du nån aning vad det skulle kosta att sätta in en sådan?

Mvh

Hasse

Ps. Jag har spelat väldigt mycket i era trakter, kanske var ni på dans nån gång när vi spelade.Ds
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Provkört idag........

Hej igen Schmid!

Ja, kanske har vi dansat till dina toner - vad heter/hette orkestern?

Farthållare finns billiga o dyra. FORD i Karlstad nämnde ungefär 9-10.000 vilket är för mycket för mig. Letar vidare.

Ha det!

Staffan
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej igen!

Ja det låter ju mycket....
Måste gå att fixa billigare.

:music-icon: Matz Bladhs, Bhonus, Janne Lucas Bla. :music-icon:

Ha det bra

//Hasse
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: Provkört idag........

Vi har en Hobby T 550 AK FS, vi har tryckt in två PA 6 gasolflaskor i skåpet, det går även om det är trångt. Vi stortrivs f ö med bilen.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!
Kul att höra ifrån dig.
Härligt att ni är nöjda med er bil.
Vi har väl likadan bil förutom att ni har alkov på er bil.

Mvh

Hasse & Gisela
 
Toppen