• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Provköra obesiktigad husbil?

KarinochTommy

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2026
Vi ska troligen titta på och provköra en husbil nu i veckan.
Den är obesiktigad enligt transportstyrelsens app.
Bilen står på en firma.
Får man provköra den om de har grön-plåtar? Jag vet ju att grön-plåtarna gäller för avställda fordon men gäller de även för obesiktigade?

Ja. Men fråga vad självrisken blir om ni ställer till något. Inte ovanligt med självrisker på 10 - 15kKr

ja det gäller ! står på företaget som äger bilen så du behöver inte oroa dig för något så länge skylten sitter på ! skulle du sen vilja köpa bilen så se till så du får den besiktad fukttestad med protokoll och gasoltestad även det med protokoll ! använd näsan hörseln o magkänslan ! lycka till

Körde i tre veckor på grönplåtar eftersom originalskyltarna blev försenade.
Blev stoppas av polisen vid tre olika tillfällen utan problem. Blev tom stoppad nere i Karlskrona som var 40 mil hemifrån. Polisen frågade varför jag var så långt ifrån handlaren i Mellerud. Mitt svar Jag är ju på provkörning och måste väl testa bilen.
Polisen skrattade lite och gav mig en klapp på axeln och sa ha det bra. :)

Tillbaka
Toppen