Angående skatter på bilar.
Kunde vi inte göra som i Frankrike, protestera.
Om man bestämde en dag i månaden att alla kör in i centrum med sina husbilar så då blir det kaos överallt.
Tror det är enda sättet att visa att vi är missnöjda.
Tänk med ca 1000 husbilar i Stockholm en lördag, med den skatten så ingår väl ställplats vid Riksdan.
Vi bara gnäller i Sverige men vi kan visa, se på Greta. Kan hon kan vi.
Tacksam för en respons, positiv eller negativ.
Lennart och Ninni, ni vill ha respons, här kommer min.
Onekligen radikala idéer och visst skulle det ge publicitet och debatt, men...
.... att sälla sig till grupper som de Gula Västarna i Frankrike, separatisterna i Katalonien, Proteströrelsen i Hong Kong eller Ecuadors ursprungsbefolknings vilda protester mot att man tog bort subventionerna på bensin och olja och som just använder föreslagna metoder undrar jag om det verkligen kan vara rätt väg.
Det är det väl bara ursprungsbefolkningen i Ecuador som lyckades skapa förändring genom att bl.a. lamslå trafiken på vägarna. För de andra, Gula Västarna, Hong Kongborna och Katalanerna som protesterar på gator och torg, har säkert fått sympatier och förståelse av vissa i omvärlden, men knappast nått sina mål och kommer troligen aldrig heller nå målen, åtminstone inte i närtid.
Faktiskt har jag sett en liknande proteströrelse från husbilsägare. Det var i början av 2000-talet då ett 50-tal husbilsägare, främst från norra delen av Gran Canaria vilt protesterade nere på den södra delen av ön. Man ansåg att kommunerna i syd inte skapade plats på stränderna och gav annan service för husbilarna från de norra kommunerna, som kom ner på helgerna.
Man åkte därför omkring en lördag med plakat, flaggor och tutade, tjoade och tjimmade, blockerade rondeller, avfarter och skapade bilköer och hotade att göra samma sak varje helg tills kommunerna i syd skapade de efterfrågade platserna på stränderna och annan service för deras bilar.
Det blev bara den där lördagen, det visade sig att det var en otroligt ogenomtänkt taktik. Lokalbefolkningen i kommunerna i syd tyckte redan illa om husbilsbesökarna från kommunerna i norr, bl.a. Las Palmas. Det var en allmän och vedertagen ”sanning” att Las Palmasborna kom ner med sina bilar på helgerna, skapade kaos på populära stränder, lämnade inte en Euro efter sig, eftersom allt inhandlades i deras egna hemkommuner, däremot fick kommunerna i syd städa upp efter besökarna.
Vet inte om man hade förväntat sig att lokalbefolkningen skulle stå utefter vägkanten, slängandes rosenblad framför husbilarna och med stora palmblad i händerna hälsa upprorsmakarna välkomna till sin kommun? Men så blev det i alla fall inte, man möttes istället av en förbannad lokalbefolkning som sa allt, utom välkomna!
Som sagt, det blev bara en lördag som ”styrkedemonstrationen” genomfördes och det förbättrade inte för husbilarna de närmaste åren efteråt. Tvärtom.
Håller med ”Michael S” tveksamhet om en sådan aktion skulle skapa sympatier hos press och ett brett folkligt stöd i övrigt, är nog knappast troligt.
Däremot så tror jag att sakargumenten, likt ”droppen urholkar stenen” kan vara en väg framåt.
Den föreslagna skatten är djupt orättvis, något som vi svenskar brukar värna om är just rättvisan i samhället. Vidare så är den ekonomiskt rent kontraproduktiv, det går med enkel matematik visa på att statskassan kommer att förlora pengar på den nya modellen. Samma sak vad gäller miljö-/klimatargumenten, det blir inte en renare fordonspark i Sverige genom att motverka att den senaste och renaste teknologin kommer ut på våra vägar.
Tycker att vi fått stöd från initierade motorjournalister, men det har inte riktigt tänt till i den politiska debatten, det beror troligen på att vi trots allt är en liten grupp och det är känsligt för politikerna idag att stå upp för något som kan ses som miljö-/klimathot.
Men som sagt, ”Droppen urholkar stenen, icke genom sin kraft utan genom att ofta falla”.
Vi får tjöta vidare, som Glenn Hysén skulle sagt.
TommyD