• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

För att återgå till rubriken, Promobil kostar enbart 45 kr och är oumbärlig när man skall leta ställplatser på kontinenten. Den funkar även utan Internetuppkoppling och har direktkoppling till Maps, Navigon och TomTom.
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Att Mobil Life + är bäst i Tyskland är nog en säker gissning, men om man ska till Frankrike? Är det någon som jämfört den franska "Aires CC" i App Store med Mobil Life + vad gäller antal ställplatser, campingar etc?
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Hej på er:)
Många av er är jätteduktiga på datorer, till skillnad från mig:(. Fast denna app. kunde tom jag ladda ner och begripa och det är gott betyg.
Fast jag kommer nog att nyttja den på ett litet eget sätt p.ga. mina dåliga kunskaper.

Kvällen innan eller på morgonen innan avfart så får kartan(blädder) och hur långt man vill åka avgöra resmålet i denna app.

Sedan när man har hittat något trevligt ställe så tar man kordinaterna i appen och knappar in i husbilens org.GPS (som jag också nyss lärt mig:rolleyes:).

Så får det bli.......Synd bara att det finns så få ställplatser i Sverige i appen, men tydligen så är det upp till Ställplatsinnehavare samt oss brukare att knappa in nya............................

Ha det GÖTT i resandets namn
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Att Mobil Life + är bäst i Tyskland är nog en säker gissning, men om man ska till Frankrike? Är det någon som jämfört den franska "Aires CC" i App Store med Mobil Life + vad gäller antal ställplatser, campingar etc?

Mobil Life i Tyskland och Aires CC i Frankrike är säkra kort!

PS! Glöm inte att ladda ned Mobil Lifes dtabas innan avfärd för att kunna användas offline utomlands.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Så här beskriver Anders Bohman hur han lägger in ställplatser i Mobil Life +:

"Så här gjorde jag:
Gå in på activesökningen och gör en sökning. Då får du längst ner på sidan en fråga som går ut på att man står på en plats som man kanske vill lägga till. Öppna den sidan och svara på de alternativ som finns samt ta ett kort som kommer med direkt på något konstigt vis. Jag la inte in all information som står om Grönhögen så lite jobb har app.ägarna själva gjort."


Ett bra initiativ tycker jag. Det är säkrast att lägga in sådana som är klassade som ställplats eller husbilsplats med riktig skylt så att det inte blir som HBK:s lista med parkeringar och rastplatser. Det bör finnas minst en av faciliteterna el, vatten, tömning, toa, dusch o.s.v.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Dessutom anges kompassriktningen på ställplatserna så att man slipper att vända om för att hitta lämplig plats.
I detta exempel har enbart gratisplatser valts.

 

tommycoach

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10971
Medlemskap
2025
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Hej Anders!

En fråga som du kanske har ett svar på. När jag ställer in min app på offline, så syns inte kartan utan det är bara ett diagonalt mönster av grönt och svart. Vet du vad detta kan bero på? Inga som helst problem när man är online.
Tacksam för hjälp.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Jag antar att du menar Googles karta efter att ha valt "Map"?

Eftersom den kartan hämtas från nätet syns den inte offline. Däremot ser du kartan om du väljer Navigon, Tomtom eller Sygic om du har någon av deras appar installerade. Tyvärr funkar inte iGO ännu.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Nej, nu förstår jag! Du menar kartan som skall visas när du startar appen.
Orsaken är densamma, Googles karta visas inte offline, du måste ange en ort för att få fram ställplatserna vid offlineläge.

image.jpg

PS! Det verkar som om möjligheten att söka på ort har försvunnit i offlineläge?
Då får vi hoppas på en rättelse!
 
Senast ändrad:

tommycoach

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10971
Medlemskap
2025
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Tack, Anders. Har testat lite och om man drar med fingret på kartat när man har den i "Manual" läge, så kommer kartan fram när man närmar sig mitten av Sverige och ner genom Europa. Kan vara så att vi som bor i Norland inte finns :D:D. Men tack för ditt svar. Verkar vara en riktigt bra app som jag kommer att ha stor nytta av nu i december när man bilar ner till Spanien. Suveränt att man kan koppla den till Navigon.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Ja, det verkar faktiskt som om kartan över större delen av Europa finns med även i offlineläge men inte Norrland.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Nu får vi hoppas att Apples karta kommer med så att även de utan navigeringsapp kan navigera direkt från Mobil Life.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Tack så mycket knarrevik. Jag hade lovat alla i min omgivning att jag aldrig någonsin skulle skaffa en apple produkt. Så därför skaffade jag en Samsung platta som fungerar bra överallt med simkort och i WiFi nät. Men med den envishet du visat bilder i flera trådar så har jag förstått att just denna app i en apple platta måste vara något speciellt. Och nu fattar jag, den är helt oslagbar när den är uppkopplat och något magrare utan uppkoppling, men man klarar sig säker ändå. Nu är jag redo för nya äventyr i mitt Europa som jag gillar.
 

Bilagor

  • Ställplatser.jpg
    Ställplatser.jpg
    1,7 MB · Visningar: 22

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Visst är den bra!
Hoppas att ställplatsbegreppet blir lika vedertaget i de nordiska länderna som på kontinenten och att koppling kommer även till iGO.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Promobil life+ och Tom tom är för mig den stora favorit kominationen. Har mycket svårt tt se någon bättre komination.

Har lite svårt för IGO som jag också har på Ipaden.
 
Senast ändrad:

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Tack så mycket knarrevik. Jag hade lovat alla i min omgivning att jag aldrig någonsin skulle skaffa en apple produkt. Så därför skaffade jag en Samsung platta som fungerar bra överallt med simkort och i WiFi nät. Men med den envishet du visat bilder i flera trådar så har jag förstått att just denna app i en apple platta måste vara något speciellt. Och nu fattar jag, den är helt oslagbar när den är uppkopplat och något magrare utan uppkoppling, men man klarar sig säker ändå. Nu är jag redo för nya äventyr i mitt Europa som jag gillar.

Ser imponerande ut, men hinner du titta något på vägen :)?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Ser imponerande ut, men hinner du titta något på vägen :)?

Mobil Life + är en ställplatsapp som man inte gärna använder under färd.
Däremot kan man bli lotsad rätt med en kopplad navigeringsapp (Navigon, TomTom, Sygic eller Google Maps) efter att ha valt lämplig ställplats.

Den senaste versionen innehåller även campingar (Camping Cheque).

mobil.jpg
Finns även på engelska
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Ser imponerande ut, men hinner du titta något på vägen :)?

Du kan vara lugn, monterade det endast för fotograferingen. Kommer att fortsätta att navigera med datorn där jag har alla mina anteckningar. Men kommer att ta med mig plattorna som ett komplement och för tillvänjning. Har flera program i datorn där vart program har sin finess. Beställde nu i veckan AutoRote 2013 för i den versionen skall man kunna ladda ner filer från t.ex. ADAC.
 
Toppen