• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Programmera TV

F

F.d. 30072

Guest
Har nyligen köpt en husbil som importerats från Tyskland. I denna finns en självsökande sattelitmottagare och efter vad jag förstått så måste den omprogrammeras efter våra förhållanden. Har talat med lokal TV-expertis, men de kan ej programmera.
Var kan jag vända mig, om det nu överhuvud taget går?
Jan

klingan

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
6635
Medlemskap
2025
Sv: Programmera TV

Hej Janker
Det vore bra med lite info om vad det är för sorts självsökande sattelitmottagare du har (Märke osv).
Då kanske det finns några här på forumet som har erfarenhet av din modell och kan hjälpa dig. :)

/Klingan

F

F.d. 30072

Guest

Sattelitmottagaren är en FLATSAT CLASSIC tillverkad av TELECO. Den är ny år 2011. Mvh/Jan

F

F.d. 53078

Guest

Du trycker på SAT knappen och väljer den satellit du vill titta på.
Efter en stund kommer det en kanal främst FTA därefter kan du välja den kanal som du vill se.
Det skall inte vara någon skillnad i Tyskland eller någon annan geografiskt område. Prova med en satellite som har bra täcning där du tar emot.
I Tyskland använder do Kopernikus som inte täcker Sverige bra.
Prova med 1ºW

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

For denne familei mottakere så er det spørsmål hvilken boks sitter inne i bilen:
TDSR 5000 CI kan du bruke direkte, RDS 5000 FTA klarer endast frie kanaler og har ingen støtte for kodete kanaler. Men det ser ut som selve styre-enheten er felles for disse - det ser ut til at en kan bruke en Canal Didgital eller Viasat tuner direkte på styre-enheten.

Gotberg

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
9212
Medlemskap
2025

Hej!

Köpte en husbil med sådan antenn i Tyskland för ett år sedan efter litet "mixter" fungerar den utmärkt. Mottagaren som satt i var en Teleco Visonic, det är en mottagare för främst tyska fria kanaler och kan inte programmeras om, ( finns även andra liknande ).
Köpte en Teleco TSDR 5000CI mottagare ( ~300 Eur i tyskland) och ett depositionskort från Viasat för att kunna se de svenska fria kanalerna.
Du måste troligen ändra sökkriterierna i antennens mjukvara eftersom tyskarna har Astra 3 istället för Thor 1W, detta gjorde jag själv - sökriterier, manualer och annat finns att ladda newr på Telecos hemsida Telecogroup/Teleco - Support: Software update Du behöver en dator och en USB-kabel till detta.

Kama har också manualer etc. som du kan ha nytta av för Teleco, KAMA Fritid

Om du skaffar depositionskort från Viasat måste du ringa deras support och aktivera detta innan det fungerar (tog mig ett bra tag att fatta detta).
Hör gärna av dig om du behöver hjälp

Hälsningar Christer

bussen

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
4680
Medlemskap
2025

någon som känner igen den här boxen sitter ihop med en oyster självsökande men den hittar inte thor (canal digital ) behöcer uppdateras ?

Bilagor

• DSC_0015.JPG
    DSC_0015.JPG
    2,3 MB · Visningar: 16
  • DSC_0011.JPG
    DSC_0011.JPG
    2,1 MB · Visningar: 13

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

bussen, du har en Oyster kontroller/tuner fra perioden 2003 - 2006. Om jeg ser og husker rett så er denne varianten uten CI kontakt og kan ikke benytte kodede kanaler. Se ten Haaft GmbH - Download - Receiver Update for oppdatering av programvaren slik at den kan klare å finne Thor. Regner med at programvaren ikke er blitt oppdatert de siste 2 årene i boksen og da leter den etter Thor-3 satellitten som nå er stengt ned.

Jeg har i et par tidligere tråder beskrevet hvordan du kan klare å bruke en Viasat eller Canal Digital tuner sammen med denne boksen (det blir billigste løsning). Alternativet er å bytte boksen til den nye og sette inn en Conax CAM i CI slotten, men det blir endel tusen kr.

bussen

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
4680
Medlemskap
2025

tack för det har pratat med jr-larm o han sa att det enklaste minst strul är att byta box med kort o allt så jag beställde en sån
mvh stefan

F

F.d. 25447

Guest

Hej Klingan, jag har förstått att du har liknande Sat anläggning som jag har (Magic Sat Easy från 2008). Nu till problemet, av en "olyckhändelse" slets kablarna till motorstyrning loss (den 4-poliga anslutningen) med färgerna vit, röd, grön och svart (har jag för mej).
Bifogar skiss.. Skulle du kunna hjälpa mej med anslutningsordning? jag tror att vit ska sitta på 1. resten är jag osäker på. Tacksam för svar.

Bilagor

• Teleco.jpg
    Teleco.jpg
    50,4 KB · Visningar: 25
Toppen