• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Teleco Magic-sat Easy parabol

klingan

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
6635
Medlemskap
2024
Hej
Jag har problem med att få signal på SIRIUS så kanalutbudet blir tillgängligt (Viasat).
Jag har låtit den automatiska parabolen gjort sin sökning klar och efter detta så får jag felmeddelande ER1 vilket står för detta.

Ingen satellit funnen. Kontrollera så att du står på en sådan plats så att antennen inte är skymd av tex. ett träd.

Det finns inga träd eller något annat som skymmer parabolen i detta fall.
Hur stor betydelse är det att husbilen står plant :confused:
Husbilen är från Tyskland och ny parabol monterades innan den importerades. Är det så att ny mjukvara behöver laddas in för att detta ska fungera mot den svenska sändaren?I så fall hur och vilket program behövs.

Bifogar en bild som visar hur enkelt detta ska vara alltså bara några knapptryck bort
 

Bilagor

  • Teleco_2.jpg
    Teleco_2.jpg
    69,9 KB · Visningar: 69

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Teleco Magic-sat Easy parabol

Min første tanke er at firmware ser etter en kanal på Sirius 2 eller 3, disse satelittene er nå slukket og den nye Sirius 4 er overtatt av Astra og navnet Astra 4.

Telecogroup/Teleco - Support: Software update skulle ha siste utgave av firmware for oppgradering.
 

klingan

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
6635
Medlemskap
2024
Sv: Teleco Magic-sat Easy parabol

Hej Knut
Jag ska prova det du föreslagit med ny firmware.

/Klingan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Teleco Magic-sat Easy parabol

Det var samme problem med Thor en tid tilbake, og fortsatt installeres det anlegg som ikke har den riktige søkelisten. Endringen for Viasat har skjedd gradvis de siste 2 - 3 år, men en merker intet før de gamle sendere slukkes.
 
F

F.d. 55221

Guest
Sv: Teleco Magic-sat Easy parabol

Hej Klingan.
Har same Magicsat Easy 85 høre meget gerne om du fik fikset det. Har du kabel RJ45-USB ??

ERIK DK
 

klingan

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
6635
Medlemskap
2024
Sv: Teleco Magic-sat Easy parabol

Hej Czuba
Jag har laddat ner installmagicsateasy.exe och installtelecousbdriver.exe
Och så laddade jag in denna fil i controlboxen d10 Etichetta Europa Astra3 replaced byThor.MAR som finns i länken jag bifogade.Efter detta var gjort så låste recivern mot en satellite men efter att parabolen fortsatte att söka så försvann låsningen och jag fick ER1 igen.
Jag har inte lyckats med en uppgradering av firmware men enligt info via programmet magicsat så känns det enligt versionsnumret som jag skulle ha rätt firmware.Jag har inte lyckats hitta något annat prog som skulle hjälpa mig med firmware.

Hur noga är det att husbilen står i vattring när man söker?
Med satelliten som är monterad på huset så är det ganska noga för att uppnå rät gradvinkel på huvudet men jag är inte säker om detta har någon betydelse på en husbil?

Jag har använt usb kabeln som jag har till min skrivare och så kör jag windows XP kompatibilitetsläge i windows 7
Drivrutiner får du sedan hänvisa till respektive USB och Seriell via kontrollpanelen/enhetshanteraren.

Telecogroup/Teleco - Support: Software update
 
Senast ändrad:

klingan

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
6635
Medlemskap
2024
Sv: Teleco Magic-sat Easy parabol

Hej Czuba
På min controlbox så använder jag mig utav denna
4) USB B typ anslutning – anslutning till PC
Om du tittar i manualen som är bifogad hittar du vilka anslutningar och vad dom används för på sidan 15.
När det gäller detta 3) RJ45 typ anslutning – anslutning till manöverpanel så används den till panelen för att välja mellan olika satellit-positioner vad jag kan förstå.Just nu har jag inte haft tid att prova mer men jag får fortsätta till nästa vecka.
Om du hittar program för att uppdatera firmware så skulle jag gärna bli vid det :).
Jag ser att firmware är en HEX-fil så det verkar inte funka med det program jag använde för uppdatering av satellit-positioner som har fil-ändelsen MAR.



http://www.kamafritid.se/pdf/T15_9091_MagicSatEasy.pdf

/Klingan
 

klingan

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
6635
Medlemskap
2024
Sv: Teleco Magic-sat Easy parabol

Nu har jag testat lite och lyckats få bild.Vad jag gjorde var att ändra värden i programmet MagicSat_Easy.exe och sedan ladda ner tillbaka till controlboxen.
Jag hämtade vilka värden som skulle användas från denna sida Viasat on Astra 4A at 4.8°E - LyngSat .
Jag kommer att testa med lite fler alternativ så får jag se vilket som passar mitt utbud bäst :)
Jag bifogar en bild som visar lite hur jag gjort.Tyvärr syns det lite dåligt, men hoppas det ger er en hint hur man kan få den att fungera.

/Klingan
 

Bilagor

  • Teleco_magic_1.jpg
    Teleco_magic_1.jpg
    251,2 KB · Visningar: 88
  • Teleco_3.jpg
    Teleco_3.jpg
    74,2 KB · Visningar: 40
Toppen