KawaMal
HBK Medlem
Dags för bromsvätskebyte i vår FIAT X250. Jag tänkte först göra på det gamla vanliga sättet dvs 1: Sug ur gamla vätskan ur bromsvätskebehållaren och fyll på ny. 2: Trycksätt behållaren och öppna nipplarna vid hjulen ett i taget tills lagom mängd flödat igenom. 3: Fyll upp bromsvätskebehållaren igen.
Men det finns ju i bromssystemet en styrenhet för ABS, ASR, HBA, HDC, Hill Holder o.s.v. som kanske inte blir (tillräckligt) genomspolad med ny bromsvätska på det sättet? Jag letade och fann att bromssystemet har en procedur för "Hydraulic unit bleed" som kan köras via t.ex. Multiecuscan. Beskrivning:

Om man kör denna procedur efter steg 1-3 ovan så kommer, som jag läser det, den nyss bytta vätskan i bromsvätskebehållaren att "spädas ut" med en volym gammal vätska som kommer från ABS modulen. Är det någon här som vet om den volymen är så stor att man bör bry sig?
Om man bör bry sig, kanske nedanstående är ett bättre sätt att göra bytet på:
1: Sug ur gamla vätskan ur bromsvätskebehållaren och fyll på ny. 2: Trycksätt behållaren och öppna nipplarna vid ett av vid hjulen tills lagom mängd flödat igenom. Efter det bör huvudcylindern, ledningen till det hjulet och dess cylinder ha fått ny vätska. 3: Kör proceduren "Hydraulic unit bleed". 4: Sug ur den nu "utspädda" vätskan ur bromsvätskebehållaren och fyll på ny. 5: Trycksätt behållaren och öppna nipplarna vid övriga hjulen ett i taget tills lagom mängd flödat igenom. 6: Fyll upp bromsvätskebehållaren igen.
Synpunkter? (Förutom att anlita verkstad istället för "kan själv"
)
Men det finns ju i bromssystemet en styrenhet för ABS, ASR, HBA, HDC, Hill Holder o.s.v. som kanske inte blir (tillräckligt) genomspolad med ny bromsvätska på det sättet? Jag letade och fann att bromssystemet har en procedur för "Hydraulic unit bleed" som kan köras via t.ex. Multiecuscan. Beskrivning:

Om man kör denna procedur efter steg 1-3 ovan så kommer, som jag läser det, den nyss bytta vätskan i bromsvätskebehållaren att "spädas ut" med en volym gammal vätska som kommer från ABS modulen. Är det någon här som vet om den volymen är så stor att man bör bry sig?
Om man bör bry sig, kanske nedanstående är ett bättre sätt att göra bytet på:
1: Sug ur gamla vätskan ur bromsvätskebehållaren och fyll på ny. 2: Trycksätt behållaren och öppna nipplarna vid ett av vid hjulen tills lagom mängd flödat igenom. Efter det bör huvudcylindern, ledningen till det hjulet och dess cylinder ha fått ny vätska. 3: Kör proceduren "Hydraulic unit bleed". 4: Sug ur den nu "utspädda" vätskan ur bromsvätskebehållaren och fyll på ny. 5: Trycksätt behållaren och öppna nipplarna vid övriga hjulen ett i taget tills lagom mängd flödat igenom. 6: Fyll upp bromsvätskebehållaren igen.
Synpunkter? (Förutom att anlita verkstad istället för "kan själv"