• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Procedur för bromsvätskebyte inklusive ABS, FIAT X250?

Status
Stängd för vidare inlägg.

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
999
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Dags för bromsvätskebyte i vår FIAT X250. Jag tänkte först göra på det gamla vanliga sättet dvs 1: Sug ur gamla vätskan ur bromsvätskebehållaren och fyll på ny. 2: Trycksätt behållaren och öppna nipplarna vid hjulen ett i taget tills lagom mängd flödat igenom. 3: Fyll upp bromsvätskebehållaren igen.

Men det finns ju i bromssystemet en styrenhet för ABS, ASR, HBA, HDC, Hill Holder o.s.v. som kanske inte blir (tillräckligt) genomspolad med ny bromsvätska på det sättet? Jag letade och fann att bromssystemet har en procedur för "Hydraulic unit bleed" som kan köras via t.ex. Multiecuscan. Beskrivning:

1630612425444.png

Om man kör denna procedur efter steg 1-3 ovan så kommer, som jag läser det, den nyss bytta vätskan i bromsvätskebehållaren att "spädas ut" med en volym gammal vätska som kommer från ABS modulen. Är det någon här som vet om den volymen är så stor att man bör bry sig?

Om man bör bry sig, kanske nedanstående är ett bättre sätt att göra bytet på:
1: Sug ur gamla vätskan ur bromsvätskebehållaren och fyll på ny. 2: Trycksätt behållaren och öppna nipplarna vid ett av vid hjulen tills lagom mängd flödat igenom. Efter det bör huvudcylindern, ledningen till det hjulet och dess cylinder ha fått ny vätska. 3: Kör proceduren "Hydraulic unit bleed". 4: Sug ur den nu "utspädda" vätskan ur bromsvätskebehållaren och fyll på ny. 5: Trycksätt behållaren och öppna nipplarna vid övriga hjulen ett i taget tills lagom mängd flödat igenom. 6: Fyll upp bromsvätskebehållaren igen.

Synpunkter? (Förutom att anlita verkstad istället för "kan själv" ;))
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
pa de flesta modernare bilar kan man kora abs pumpen via ODB. det gor att man med en app kan starta o stoppa den nar man oppnar nippeln vid hjulet. darav sa spolar man ju igenom hela systemet om man gor varje hjul. Sa gor jag pa min, jag anv Bluedriver, men den ar mest for amerikanska bilar. borde finnas liknande for Fiat...

//Freddy
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
999
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ja det finns på FIAT också, 2 procedurer för Hydraulic circuit bleed (eftersom det är två bromskretsar). Men eftersom det dessutom finns proceduren jag beskrev i första inlägget så borde ju den utföra något därutöver? Öppna och spola igenom fler ventiler kanske? Det finns ju ett flertal.

Edit: Tydligen är det 12 ventiler (!)

1630696909882.png
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag bytte nyligen på min husbil,använde vacumsug på bromsoken,efter att tömt/fyllt behållaren,har använt den metoden på mina bilar hittills tror att det duger,men ska man verkligen byta allt så blir det mer komplicerat.
Trycksätta behållaren är alltid en risk,ta inte i för mycket!!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
999
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ja det gäller att ta det lugnt med trycket. Jag kör nog med 0,5 Bar för bromsvätskebytet, det ger lite marginal till 1.0 bar som behållaren tydligen skall tåla eftersom FIAT skriver man ska använda det trycket vid luftning. Men det är ju inte inte det som är aktuellt här.

1630696525580.png
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
För några år sedan köpte jag en mätare för bromsvätska med tre indikeringar, röd, gul och grönt. Den mäter konduktiviteten i vätskan antar jag, dvs vatteninnehållet. Jag har märkt att även om det visar grönt i bromsvätskebehållaren så kan det visa gult för den första skvätten man luftar ut. Gäller framför allt bakre trumbromsar. Av det drar jag slutsatsen att föroreningar och vatten (?) trycks ut i hjulcylindrarna och verkar stanna där.
Är det något fel i mitt resonomang?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Varför krångla till det, gör så här. Sug ur vätskan ur behållaren, fyll upp med ny, höj gärna upp behållaren så högt det går för att få bättre fallhöjd. Lossa luftnippeln på hjulet längst bort från behållaren först. Om det inte kommer vätska så pumpa på pedalen tills det börjar rinna själv. Ta ur vätskan via en genomskinlig slang tills du ser att det kommer helt ren vätska. Fortsätt sen med hjulet näst längst bort osv. Se till att det aldrig tar slut i behållaren, man får fylla upp minst 4/5 gånger beroende på längden på husbilen. Viktigt att ha behållaren öppen hela tiden alltså inget lock på för att få till självfallet. Du behöver bara pumpa första gången sen rinner det själv, låt det rinna själv så minskar risken att få in luft i systemet, underlättar att vara två. Missar du att ha vätska i behållaren är det bara att börja om från början.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
999
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Varför krångla till det, gör så här. Sug ur vätskan ur behållaren, fyll upp med ny, höj gärna upp behållaren så högt det går för att få bättre fallhöjd. Lossa luftnippeln på hjulet längst bort från behållaren först. Om det inte kommer vätska så pumpa på pedalen tills det börjar rinna själv. Ta ur vätskan via en genomskinlig slang tills du ser att det kommer helt ren vätska. Fortsätt sen med hjulet näst längst bort osv. Se till att det aldrig tar slut i behållaren, man får fylla upp minst 4/5 gånger beroende på längden på husbilen. Viktigt att ha behållaren öppen hela tiden alltså inget lock på för att få till självfallet. Du behöver bara pumpa första gången sen rinner det själv, låt det rinna själv så minskar risken att få in luft i systemet, underlättar att vara två. Missar du att ha vätska i behållaren är det bara att börja om från början.
Det tillvägagångssättet kommer inte att byta (all) vätska i ABS-enheten. Det är ju upp till var och en om man vill nöja sig med det.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Det tillvägagångssättet kommer inte att byta (all) vätska i ABS-enheten. Det är ju upp till var och en om man vill nöja sig med det.
Det viktigaste är att få ny bromsvätska där det är som varmast, alltså ute vi hjulen. Det är kokpunkten som sjunker vid förorenad bromsvätska. Har ingen betydelse om det blir lite gammal kvar i ventilerna . Det späds ju ut med ny när du bromsar så hårt att abs eller esp jobbar, vilket sker väldigt sällan på en husbil. Proceduren du beskriver är inget man gör normalt, är endast nödvändigt om du av någon anledning byter ut hela ABS enheten.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
999
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ja det är en bra poäng att kokningen inte borde ske någon annanstans än vid hjulen. Jag undrar dock fortfarande hur stor volymen i ABS-enheten är i förhållande till totala volymen. Hoppas någon har fakta om det att delge.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Det kan inte vara några stora mängder och följer man service intervallen byte vart annat år så är det nog ingen fara.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
999
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jobbet gjort för denna gång. Eftersom det är roligare att använda bra hjälpmedel provade jag denna: Bromsluftare, manuell som trycksätter bromsvätskebehållaren och fyller på ny vätska samtidigt. Den funkade bra och kvaliteten verkar helt OK för en sällananvändare. Slangen är inte tillräckligt lång för att räcka om man placerar luftaren på golvet, man behöver ett bord eller liknande att ställa intill bilen. Provade också denna (11 mm) som även den var smidig att använda. Ganska kort skaft så om nippeln sitter hårt kan behöva knacka lite försiktigt på det: Bromsluftningsnyckel
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ett tips som Bosse bildoktorn kom med för många år sedan är att lägga något under bromspedalen. För att pedalen inte ska gå ända ner i botten.
Huvudcylindern och packningarna har slitits in mot varandra under årens lopp.

Är bilen dessutom riktigt gammal är det kanske ännu lite känsligare.
Rätt eller fel, kanske något att tänka.

Jag gjorde så med min gamla Hymer.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
999
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ett tips som Bosse bildoktorn kom med för många år sedan är att lägga något under bromspedalen. För att pedalen inte ska gå ända ner i botten.
Huvudcylindern och packningarna har slitits in mot varandra under årens lopp.

Är bilen dessutom riktigt gammal är det kanske ännu lite känsligare.
Rätt eller fel, kanske något att tänka.

Jag gjorde så med min gamla Hymer.
Ja det är tänkvärt om man använder pumpa-på-pedalen-metoden. Med trycksatt behållare eller utsug vid bromsoken behöver man inte röra pedalen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ett tips som Bosse bildoktorn kom med för många år sedan är att lägga något under bromspedalen. För att pedalen inte ska gå ända ner i botten.
Huvudcylindern och packningarna har slitits in mot varandra under årens lopp.

Är bilen dessutom riktigt gammal är det kanske ännu lite känsligare.
Rätt eller fel, kanske något att tänka.

Jag gjorde så med min gamla Hymer.

Om bilen är riktigt gammal, kan det ju vara lämpligt att byta lite komponenter när man ändå håller på, en huvudbromscylinder är inte särskilt dyr
och då undviker man risken att man skadar de gamla och slappa tätningarna under arbetets gång. Bromsarna är ju verkligen en säkerhetsdetalj,
Vår bil är 26 år gammal, för ett par år sedan gjorde jag en generalrevision på bromsarna och bytte nästan allt utom bromsrör samtidigt, så nu hoppas jag kunna lita på bromsarna under ett antal år. Bromsvätskebyte vart 3:e år hoppas jag skall hjälpa till med det! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen