F
F.d. 21539
Guest
Hei. Er ny på dette forumet og har just gått til anskafning av en Solifer 2006 modell med Alde 3010 (903) varmeanlegg.
Har tidligere erfaringer med en Polar 2002 modell som uten problem klarte å holde varmen i -20 med kun el.patron innkoblet.
Driver nå å tester vognen og klargjør for vintercamp, men har støtt på noen problemer.
Varmepannen står under sofagruppen, og her er en 230V cirk.pump koblet inn rett utenfor pannen, på det nederste røret (retur-røret?).
I garderobeskapet lengre bak i vognen står det et ekspansjonskar med 12V pumpe montert i locket.
Innstillinger på kontrollpanelet er On, 25gr, gas Off, el.patron trinn 3.
Ved PE AU ser det ut som det ikke er noe sirkulasjon i anlegget og 230V pumpen er helt tyst, det er heller ikke noen bevegelse i glykolen i ekspansjonstanken.
Om vi setter PE 12, starter 12v pumpen i ekspansjonskaret, og glykolen rør seg i ekspansjonskaret.
Da blir det varmere, men ikke varmt nok. Klarer ved -16 ute å holde ca 13 grader inne i vognen.
Vognen er kjøpt brukt og har stått urørt siden i sommer.
Er elektriker selv, så tenkte ikveld å gå over el.patronene at alle er ok, og om det er spenning inn til 230v pumpen når PE står i auto.
Er det mulig det er kretskortet på pannen som er gått, eller kan det være så enkelt at 230V pumpen er kaputt? Vet ikke hva som er mest "normalt".
I tillegg får vi ikke kylskapet til å fungere på 230V.
Har ikke rukket å teste det lenge på gasol, men hørte at gasolen tente ved dette valget.
Svar mottas med stor takk
Har tidligere erfaringer med en Polar 2002 modell som uten problem klarte å holde varmen i -20 med kun el.patron innkoblet.
Driver nå å tester vognen og klargjør for vintercamp, men har støtt på noen problemer.
Varmepannen står under sofagruppen, og her er en 230V cirk.pump koblet inn rett utenfor pannen, på det nederste røret (retur-røret?).
I garderobeskapet lengre bak i vognen står det et ekspansjonskar med 12V pumpe montert i locket.
Innstillinger på kontrollpanelet er On, 25gr, gas Off, el.patron trinn 3.
Ved PE AU ser det ut som det ikke er noe sirkulasjon i anlegget og 230V pumpen er helt tyst, det er heller ikke noen bevegelse i glykolen i ekspansjonstanken.
Om vi setter PE 12, starter 12v pumpen i ekspansjonskaret, og glykolen rør seg i ekspansjonskaret.
Da blir det varmere, men ikke varmt nok. Klarer ved -16 ute å holde ca 13 grader inne i vognen.
Vognen er kjøpt brukt og har stått urørt siden i sommer.
Er elektriker selv, så tenkte ikveld å gå over el.patronene at alle er ok, og om det er spenning inn til 230v pumpen når PE står i auto.
Er det mulig det er kretskortet på pannen som er gått, eller kan det være så enkelt at 230V pumpen er kaputt? Vet ikke hva som er mest "normalt".
I tillegg får vi ikke kylskapet til å fungere på 230V.
Har ikke rukket å teste det lenge på gasol, men hørte at gasolen tente ved dette valget.
Svar mottas med stor takk