• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem på Alde 3010 i solifer 2006 modell

F

F.d. 21539

Guest
Hei. Er ny på dette forumet og har just gått til anskafning av en Solifer 2006 modell med Alde 3010 (903) varmeanlegg.

Har tidligere erfaringer med en Polar 2002 modell som uten problem klarte å holde varmen i -20 med kun el.patron innkoblet.

Driver nå å tester vognen og klargjør for vintercamp, men har støtt på noen problemer.

Varmepannen står under sofagruppen, og her er en 230V cirk.pump koblet inn rett utenfor pannen, på det nederste røret (retur-røret?).
I garderobeskapet lengre bak i vognen står det et ekspansjonskar med 12V pumpe montert i locket.

Innstillinger på kontrollpanelet er On, 25gr, gas Off, el.patron trinn 3.

Ved PE AU ser det ut som det ikke er noe sirkulasjon i anlegget og 230V pumpen er helt tyst, det er heller ikke noen bevegelse i glykolen i ekspansjonstanken.

Om vi setter PE 12, starter 12v pumpen i ekspansjonskaret, og glykolen rør seg i ekspansjonskaret.
Da blir det varmere, men ikke varmt nok. Klarer ved -16 ute å holde ca 13 grader inne i vognen.

Vognen er kjøpt brukt og har stått urørt siden i sommer.

Er elektriker selv, så tenkte ikveld å gå over el.patronene at alle er ok, og om det er spenning inn til 230v pumpen når PE står i auto.

Er det mulig det er kretskortet på pannen som er gått, eller kan det være så enkelt at 230V pumpen er kaputt? Vet ikke hva som er mest "normalt".

I tillegg får vi ikke kylskapet til å fungere på 230V.
Har ikke rukket å teste det lenge på gasol, men hørte at gasolen tente ved dette valget.

Svar mottas med stor takk :)
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Problem på Alde 3010 i solifer 2006 modell

Prova med att ändra inställningen på PE till "ON", då går cirkulationspumpen konstant förmodligen kommer även 230v pumpen att starta.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Problem på Alde 3010 i solifer 2006 modell

Som du nu förklarar att pumpen bara startar i med PU 12, så är det säkert så att det inte finns någon 230 V cirkulationspump utan pumpen som är monterad på slangen är även den en 12 V pump. denna pump är normalt inkopplad så att den startar automatiskt om PU Auto när man har 230 V, men det har varit problem tidigare med denna inkoppling varför detta i många fall blivit ombyggt. Jag har en liknande ombyggnad i min husbil med ALDE 3010. För att kunna köra cirkulationspumpen måste jag alltid ha PU 12. Om jag då väljer att ha PE på ON så går cirkulationspumpen alltid konstant, oavsett om jag ligger på 230 V eller kör 12 V. Om jag däremot väljer PE Off, så fungerar cirkulationspumpen endast på termostaten, det vill säga pumpen går endast när pannan värmer.
Med den ursprungliga uppkopplingen före ombyggnad, så gick alltid den slangmonterade pumpen automatiskt om man hade 230V och att man valt PU Auto, oavsett vad man valt på PE. Hoppas att detta kan förklara situationen. Det är så det fungerar i mon anläggning.
 
F

F.d. 21539

Guest
Sv: Problem på Alde 3010 i solifer 2006 modell

Hei igjen.

Har nå funnet ut at jeg har 210v inn til vogna når jeg har varmen på trinn 1. Når jeg setter på trinn 2 Så går spenningen ned til 195v.
Kan dette være årsaken til at pumpen går dårlig?

Skulle tro at 3kw burde klare å varme opp en vogn når det er -18 ute?

Vi lånte en polar 2002 modell i fjor vinter som holdt varmen godt.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Problem på Alde 3010 i solifer 2006 modell

Det är inte helt säkert att det räcker med 3 kW endast elpatron när det är minus 18 grader, det kan behövas stödvärme med gasol.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.637
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Problem på Alde 3010 i solifer 2006 modell

Se inlägg # 6: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/619448

Kom också ihåg att det skiljer väldigt mycket i isoleringsförmåga mellan en tyskbyggd husbil (Solifer) och en svenskbyggd husvagn (Polar).

Om spänningen går ner så mycket som du beskriver, betyder det förmodligen att du har för klen anslutningskabel.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.844
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Problem på Alde 3010 i solifer 2006 modell

Frågan är ju också om hytt och vindruta är isolerad med yttre täcke, annars går väldigt mycket värme ut där. Det går inte att jämföra med en husvagn som är isolerad och har dubbelglas runtom!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.637
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Problem på Alde 3010 i solifer 2006 modell

Redan det faktum att du har endast 210 V in i bilen med elpatronen på lägsta läge, indikerar att du har problem med anslutningen till elnätet. (Nominell nätspänning är 230 V.)

Antingen är nätet fram till uttaget underdimensionerat, eller också har du en alldeles för klen anslutningskabel. (Anslutningskabeln skall ha en area på 3x2,5mm², vara av godkänd typ och vara max 25 m lång.)

Ovanstående antagande styrks av att spänningen sjunker ytterligare när du ökar belastningen.

3 kW är vad elpatronen kan avge vid en matningsspänning på 230 V. Vid 195 V kan den, i bästa fall, avge ca 2 kW. Mellanskillnaden, ca 1 kW, "eldas upp" i anslutningskabeln, som torde bli tämligen varm.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 21539

Guest
Sv: Problem på Alde 3010 i solifer 2006 modell

Tack, ja har tenkt på at den lave spenningen kan være årsaken.
Jeg lurer på om 230v pumpen som står helt nede ved gulvet bredvid pannen er følsom for slike lave spenninger og gjør at den ikke sirkulerer godt nok eller ikke i det hele tatt?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem på Alde 3010 i solifer 2006 modell

Ja en av motor som får for lav spenning går ikke rundt, men kan i stedet brenne viklningene.
Skulle tro den tåler +/- 10% av merkespenning.

Kabel og kontaktmotstand sammen kan lage farlige spenningsfall med stor varmeutvikling. Hvem har ikke sett kontakter som er blitt brune - disse må byttes ut med en gang ellers kan en få brann.
 
Toppen