• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Problem med verkstad

Tobbe196709

HBK Intresserad
Kommun
Eskilstuna
Hej,
Jag vet inte om det här är rätt plats att ställa lite frågor.
I höstas köpte vi en Adria Coral 2008 och förra ägaren sa att värmaren en Truma combi 6e inte fungerade strax innan köpet så då kontaktade han en servicekille privat som försökte laga den men de fick inte ordning på den så han sänkte priset. Pannan gick bara på el .

Och då felsökte jag lite och googlade och kom fram till att felkoden jag hittade så det var något med gasolen, men eftersom jag inte har något garage och meka i så lämnade jag in bilen på verkstad i början på November. (Kollade Google recensioner, allt var grönt med verkstaden )

På verkstaden sa att det är inga problem med Truma , dom går alltid att laga, så då bytes magnetventil och kretskort för det var det enda som kunde strula men pannan gick inte ändå. Pannan gick då på enbart 230. volt.
Sen så bytes regulatorn för den kunde ju vara dålig men pannan gick fortfarande inte på gasol då bytes ventilblocket för det var ett känt problem sa verkstadskillen
men pannan gick inte på gasol ändå.
Och jag fick köpa nya bodelbatterier för dom var dåliga så det kunde störa pannan. Så där står vi i början på december och det går inte lösa och då säger verkstadskillen att vi bör nog köpa en ny panna för den gamla går inte laga så bestämmer vi att köpa en ny Truma 4 som ska installeras.

Den nya pannan kommer och men även den fungerar inte så då skickar verkstaden ner den till Truma igen för kontroll men där funkar pannan som den ska säger Truma. Verkstaden säger då att det är problem med magnetventilen eller kretskortet på den nya pannan. Verkstaden har testat att koppla en annan gasoltub direkt på pannan och då funkar pannan. Det känns som det blir samma fråga igen fast med den nya pannan.
Jag frågade verkstaden om dom hade testat att sätta en annan gasltub direkt på den gamla pannan men det hade dom inte.

Så min fråga här är kan jag ta hem bilen utan att betala för den nya pannan?

Jag kommer väl få betala för regulatorn och ventiblocket men det är ju småpengar jämfört med vad en ny truma panna kostar.

Ps jag vill inte namnge verkstaden jag anlitat förrän allt är utrett, hoppas jag att ni förstår. Ds

Hej,
Jag vet inte om det här är rätt plats att ställa lite frågor.
I höstas köpte vi en Adria Coral 2008 och förra ägaren sa att värmaren en Truma combi 6e inte fungerade strax innan köpet så då kontaktade han en servicekille privat som försökte laga den men de fick inte ordning på den så han sänkte priset. Pannan gick bara på el .

Och då felsökte jag lite och googlade och kom fram till att felkoden jag hittade så det var något med gasolen, men eftersom jag inte har något garage och meka i så lämnade jag in bilen på verkstad i början på November. (Kollade Google recensioner, allt var grönt med verkstaden )

På verkstaden sa att det är inga problem med Truma , dom går alltid att laga, så då bytes magnetventil och kretskort för det var det enda som kunde strula men pannan gick inte ändå. Pannan gick då på enbart 230. volt.
Sen så bytes regulatorn för den kunde ju vara dålig men pannan gick fortfarande inte på gasol då bytes ventilblocket för det var ett känt problem sa verkstadskillen
men pannan gick inte på gasol ändå.
Och jag fick köpa nya bodelbatterier för dom var dåliga så det kunde störa pannan. Så där står vi i början på december och det går inte lösa och då säger verkstadskillen att vi bör nog köpa en ny panna för den gamla går inte laga så bestämmer vi att köpa en ny Truma 4 som ska installeras.

Den nya pannan kommer och men även den fungerar inte så då skickar verkstaden ner den till Truma igen för kontroll men där funkar pannan som den ska säger Truma. Verkstaden säger då att det är problem med magnetventilen eller kretskortet på den nya pannan. Verkstaden har testat att koppla en annan gasoltub direkt på pannan och då funkar pannan. Det känns som det blir samma fråga igen fast med den nya pannan.
Jag frågade verkstaden om dom hade testat att sätta en annan gasltub direkt på den gamla pannan men det hade dom inte.

Så min fråga här är kan jag ta hem bilen utan att betala för den nya pannan?

Jag kommer väl få betala för regulatorn och ventiblocket men det är ju småpengar jämfört med vad en ny truma panna kostar.

Ps jag vill inte namnge verkstaden jag anlitat förrän allt är utrett, hoppas jag att ni förstår. Ds

Först av allt kan jag bara beklaga dilemmat.
Tyvärr är det väl det det vanliga problemet man ställs inför med fordon som inte det finns någon funktionsgaranti kvar på.
Vilken verkstad har de nödvändiga kunskaperna och kan man lita på verkstan.

I ditt fall har verkstaden inte hittat den verkliga orsaken till felet utan föreslagit dig att köpa en ny panna.
När så felet kvarstår även med den nya pannan, blir det uppenbart.

Du behöver komma överens med verkstan att deras förslag var felaktigt, då "Truma" får pannan att fungera.
(Köpet du gjorde baserades på bristfällig kunskap hos verkstaden du anlitat)
Jag tycker inte att du ska betala för den nya pannan.

Om ni inte blir överens kan det vara läge att kontakta en jurist för att få hjälp med ärendet.

Per

Ett bra tips vid val av verkstad är att försäkra sig om att den har gått utbildningen hos Truma/Alde och är auktoriserad på denna utrustning.
Kanske.
Men tyvärr är det mest byt och testaverkstäder.
I detta fall skulle jag inte sträcka mig till att kalla det en verkstad.
Avsaknaden av logiskt tänkande verkar ju vara total.
Tyvärr så är det inte svaret på frågan men nog tycker jag att du slippa betala.
Det riktiga är väl att kontakta konsumentvägledning och få råd.

Inte svar på frågan men:

Bilen är 18 år, är reduceringsventilen vid gastuben utbytt någon gång? Den kanske ger för lite gas. Vill minnas att den skall bytas efter 10 år.
Kan det finnas en kran någonstans mellan tuben och pannan?

Även olja i reducerventilen kan orsaka att förbrukare som drar mycket gas (panna, spisen) inte funkar, medan kylskåpet gör det.

Byt reducerventil, billigt och enkelt.

Tillbaka
Toppen