• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Problem med växellåda i alperna

FredrikR

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
JÖNKÖPING
HBK-Nr
34266
Medlemskap
2024
Hej! I morse åkte vi ca 800 höjdmeter neråt i alperna i vår Knaus Boxlife plåtis från 2021, 160hk, 9 växlad automat. Precis innan vi var nere "hoppade" växellådan till 2 ggr och sedan tändes en röd lampa i mittdisplayen med en text "Transmission failure" eller liknande.

Vi stannande så fort det gick och stängde av. När vi startar bilen igen visas inte felmeddelandet längre. Däremot en varningslampa med motorsymbol med ett utropstecken i som inte finns med i manualen, se bild. Även automatisk stoppfunktion av motorn var otillgänglig.

Vi har nu kört till en vettig parkering. Stoppfunktionen funkar igen, bilen växlar normalt och allt är som det brukar men lampan lyser fortfarande. Vågar man köra vidare eller ska vi uppsöka verkstad eller rent av bärgare?

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • 16906349448198187093715385534502.jpg
    16906349448198187093715385534502.jpg
    945,8 KB · Visningar: 29

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag har en 21:a med automatlåda. Tidigt var det fel på en givare i reningen. Varken start-stop eller möjlighet att välja de tre olika körlägena på lådan fungerade. Jag fick veta att de stängs av när vissa andra fel uppstår. Så att start-stop inte funkade är nog ett "betydelselöst följdfel".
Eftersom ingen lampa längre lyser hade jag kört vidare. Men det är jag det.

Edit_
Jag ser nu att du skrev att den gula lampan lyser fortfarande. Jag har instrument så jag kan kolla felen och det hade jag naturligtvis gjort. Men även utan sådant hade jag kört vidare om allt fungerade normalt. Och kollat snarast precis som Olof G nedan föreslår.

Ett alternativ är naturligtvis att du ringer Fiat-verkstad och får besked.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej! I morse åkte vi ca 800 höjdmeter neråt i alperna i vår Knaus Boxlife plåtis från 2021, 160hk, 9 växlad automat. Precis innan vi var nere "hoppade" växellådan till 2 ggr och sedan tändes en röd lampa i mittdisplayen med en text "Transmission failure" eller liknande.

Vi stannande så fort det gick och stängde av. När vi startar bilen igen visas inte felmeddelandet längre. Däremot en varningslampa med motorsymbol med ett utropstecken i som inte finns med i manualen, se bild. Även automatisk stoppfunktion av motorn var otillgänglig.

Vi har nu kört till en vettig parkering. Stoppfunktionen funkar igen, bilen växlar normalt och allt är som det brukar men lampan lyser fortfarande. Vågar man köra vidare eller ska vi uppsöka verkstad eller rent av bärgare?

Tack på förhand!
Gul motorlampa går normalt att köra vidare med,om bilen går utan problem, föreslår att du stannar på en FIAT verkstad och läser av felkod vid tillfälle.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Har du garanti måste du kontakta Fiat. Annars bör du ha maskinskadeförsäkring och då får du kontakta dom. Köra vidare som inget har hänt skulle jag inte göra utan accept från den som i förekommande fall måste betala reparationen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej! I morse åkte vi ca 800 höjdmeter neråt i alperna i vår Knaus Boxlife plåtis från 2021, 160hk, 9 växlad automat. Precis innan vi var nere "hoppade" växellådan till 2 ggr och sedan tändes en röd lampa i mittdisplayen med en text "Transmission failure" eller liknande.

Vi stannande så fort det gick och stängde av. När vi startar bilen igen visas inte felmeddelandet längre. Däremot en varningslampa med motorsymbol med ett utropstecken i som inte finns med i manualen, se bild. Även automatisk stoppfunktion av motorn var otillgänglig.

Vi har nu kört till en vettig parkering. Stoppfunktionen funkar igen, bilen växlar normalt och allt är som det brukar men lampan lyser fortfarande. Vågar man köra vidare eller ska vi uppsöka verkstad eller rent av bärgare?

Tack på förhand!
Röda lampan ser ut som någon typ av bromsvarning, skulle gissa på hög temperatur i växellådan p.g.a. långvarig motorbromsning. och att sedan transmission failure kom upp? Man får ju ta det ganska lugnt nedför i långa backar med husbilar det är stora vikter som skall bromsas.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Röda lampan ser ut som någon typ av bromsvarning, skulle gissa på hög temperatur i växellådan p.g.a. långvarig motorbromsning. och att sedan transmission failure kom upp? Man får ju ta det ganska lugnt nedför i långa backar med husbilar det är stora vikter som skall bromsas.
Den röda lampan betyder nog att handbromsen är åtdragen.
 

FredrikR

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
JÖNKÖPING
HBK-Nr
34266
Medlemskap
2024
Precis, den röda lampa jag hänvisar till är såklart inte handbromslampan. Sorry för dåligt pedagogik i bilden, Det var en röd kugghjulslampa som lyste i lcds-skärmen i mitten när problemet uppstod och det samtidigt stod transmission failure. Den lampan försvann efter paus och bilen beter sig normalt. Bara gula motorlampan nu.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Precis, den röda lampa jag hänvisar till är såklart inte handbromslampan. Sorry för dåligt pedagogik i bilden, Det var en röd kugghjulslampa som lyste i lcds-skärmen i mitten när problemet uppstod och det samtidigt stod transmission failure. Den lampan försvann efter paus och bilen beter sig normalt. Bara gula motorlampan nu.
Gula lampor går att köra med, däremot inte röda, det finns felkod lagrad be verkstad läsa av detta, motorlampan är ett vanligt fel på FIAT, det kan betyda vad som helst egentligen ,men i ditt fall kommer det nog från växellådan.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Varit inne hos Fiathandlare här i Schweiz nu. Kunde inte ett ord engelska men google translate löste det. Dom läste av koderna och det var tydligen ett "temporärt" fel så dom nollställde felet. Nu åker vi hemåt och håller tummarna.
En enkel OBDläsare är att rekommendera att ha i verktygslådan, då kan du läsa av och ev. radera temporära fel.
 
Toppen