• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med tv:n...

F

F.d. 56023

Guest
Hej hopp!
Har ett litet problem med tv:n i vår husbil. Vi har ngt konstigt märke som heter ALDEN och jag kan inte hitta någon manual eller annan info om den... Nu är problemet att det sitter en dvd skiva i tv:n (inbyggd dvd spelare) och vi får fasiken inte ut den! Tänkte att ungarna skulle kunna titta på dvd istället för bara på ipad, men det går helt enkelt inte att få ut skivan. Är det någon här som vet ngt om detta märke på tv/dvd? Vi köpte bilen begagnad för några månader sedan, så det är alltså inte vår dvd skiva som sitter fast :).
Tacksam för svar

Marie

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Sv: Problem med tv:n...

Lite OT efter som jag inte har det du söker eller har
kunskap om just det märket.

Jag utgår från att ni hittat "eject" knappen.
Om TV:n är avstängd. Tryck in eject och håll den
inne medans ni slår igång TV:n.
Det kan fungera på vissa men inte alla.

På vissa kan man behöva dra ur spänningsmatningen
och hålla in knappen för att sedan sätta i matningen.

MiKi

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

För det mesta kan man försiktigt lossa bakstycket. På flesta? modeller sitter DVD som en egen enhet och därifrån brukar det gå ganska lätt få ut skivan.
Lycka till!

Tina o Peter

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14161
Medlemskap
2025

På vår tv(dock ej Alden) måste man ändra 'source' till Dvd innan Dvd-spelaren funkar med in och utmatning. Vet inte om ni har tvn på Dvd läge och ni kan se på dvd men bara inte mata ut den?

F

F.d. 56023

Guest

Åh tack för alla svar! Jag börjar luta mot att man måste skruva isär hela tv:n... Dessutom upptäckte jag nu att fjärrkontrollen är en liten sony utan eject knapp, så det finns det bara på tv:n... Batterierna verkar döda i fjärren så efter att jag lyckats byta dem får vi se om den ens funkar till den där tv:n, jag tycker vi borde kunna kontakta försäljaren, men det vill inte min man så jag får helt enkelt fortsätta försöka lösa det på egen hand :). To be continued alltså :-(
Tack igen för att ni försöker hjälpa mig!

Kram Marie

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026

Kolla gärna på loppisar och secondhand ställen efter fjärrar.
Dom brukar ha flera lådor med fjärrar.

Det finns universal fjärrar att köpa som man kan programmera
till dom flesta TV, DVD ,CD mm.
Kolla bara så att just er modell finns med, men det finns flera olika
tv mm fabrikat som använder samma kodsystem så det borde gå att
lösa.
Glad Påsk.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej.
På vår TV:s inbyggda DVD-spelare finns det två knappar. För att få ut skivan skall man trycka in den ena först och hålla den intryckt när man trycker på den andra. Det är visserligen en Andersson TV men det kan vara värt ett försök.
Lycka till.

Mvh / Roland

4

4 JO

Guest

Kolla om du har ett litet hål intill där DVD sätts in.
Om du rätar ut ett gem och trycker in några cm i hålet så kan du göra en manuell utmatning av skivan som sitter i. Det brukar också vara bäst om du bryter strömmen till Tv:n.

Toppen