• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Truma dieselvärmare, tar all el

Anna-Karin Brorsson

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Bandhagen
HBK-Nr
28603
Medlemskap
2025
Hej!
Har fått problem med min Truma dieselvärmare...
Jag står på el och har full laddning men när jag startar värmaren så går det ner på 10,2volt(11,5) enligt sms. Och startar så klart inte värmaren

Någon som har haft liknande problem och vad är lösningen?
Vill använda bilen under vintern och har dubbla bodelsbatterier
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som ovan, detta är ett typiskt symptom på att batteriet är förstört.
Då har man full spänning, men ingen energi att ta ut.

Du kan ju prova med att sätta startkablar på bodelsbatteriet och koppla till ett startbatteri.
Starta sedan värmaren och se om det funkar.
Gör det det, då vet du säkert att batteriet är kass.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Erfor efter 3 dygn utan batteriladdning då bodelsbatteriet närmade sig 50% (11,7) att dieselvärmaren inte startade. Efter lite körning för laddning startade den som vanligt. Dieselvärmaren tycks dra mycket ström vid start, men under drift endast till fläkten. Alltså inte tillräcklig effekt för att starta.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Erfor efter 3 dygn utan batteriladdning då bodelsbatteriet närmade sig 50% (11,7) att dieselvärmaren inte startade. Efter lite körning för laddning startade den som vanligt. Dieselvärmaren tycks dra mycket ström vid start, men under drift endast till fläkten. Alltså inte tillräcklig effekt för att starta.
om du bara har 11,7 volt så är batteriet helt urladdat. Halvt urladdat skall ligga runt 12,4V gärna lite högre. Vilken sorts baterier har du i bodelen?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Truma D6 drar ca 10A första minuten, sen är det ju bara fläkten.
Ett batteri som dragits ur helt en(1) gång, får aldrig tillbaka 100% igen. En tumregel är att aldrig dra ur ett blybatteri mer än 50% (=12,3v)
 

Anna-Karin Brorsson

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Bandhagen
HBK-Nr
28603
Medlemskap
2025
Går det att undersöka vad som har gjort att batterierna har förstörts? Har fått som råd att alltid ladda om jag står på el, vilket jag har gjort sedan de nya batterierna installerades i feb. Kan det vara kylskåp eller någon annat som tar ström förutom dieselvärmaren
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Går det att undersöka vad som har gjort att batterierna har förstörts?
En misstanke kryper fram, det kan vara riktigt gamla batterier (produktionsdatum) som du köpte.
Det finns en datumkod antingen uppe på ena polen, eller på höjet.

Oavsett, är batterierna 8 månader gamla sedan du köpte dom nya, är det en reklamationssak. (garanti)
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Truma D6 drar ca 10A första minuten, sen är det ju bara fläkten.
Ett batteri som dragits ur helt en(1) gång, får aldrig tillbaka 100% igen. En tumregel är att aldrig dra ur ett blybatteri mer än 50% (=12,3v)
Hej !
AMG batterier tål betydligt lägre urladdning än 50%. Det är en vanlig missuppfattning att alla bly syra batterier blir förstörda så fort laddningen är under 50%. Enligt historiken på Mastervolt hade mina bodels batterier varit nere i 7,5v i mer än 5dygn redan vid leveransen när husbilen var ny.
Dessa batterier funkar fortfarande fem år senare.
BBa
 

Anna-Karin Brorsson

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Bandhagen
HBK-Nr
28603
Medlemskap
2025
Hej !
AMG batterier tål betydligt lägre urladdning än 50%. Det är en vanlig missuppfattning att alla bly syra batterier blir förstörda så fort laddningen är under 50%. Enligt historiken på Mastervolt hade mina bodels batterier varit nere i 7,5v i mer än 5dygn redan vid leveransen när husbilen var ny.
Dessa batterier funkar fortfarande fem år senare.
BBa
hm det ger ju hopp om att batterierna men har du då någon erfarenhet av vad som kan göra att batteriet från 14,8 volt går ner till 10/11 när jag starta värmaren? Kan kompressor kylskåpet var en orska till batteriernas dåliga kondition?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej !
AMG batterier tål betydligt lägre urladdning än 50%. Det är en vanlig missuppfattning att alla bly syra batterier blir förstörda så fort laddningen är under 50%. Enligt historiken på Mastervolt hade mina bodels batterier varit nere i 7,5v i mer än 5dygn redan vid leveransen när husbilen var ny.
Dessa batterier funkar fortfarande fem år senare.
BBa

Då var dina just AGM av djupurladdningstyp.

Tyvärr är inte alla AGM av sådan typ.
De brukar finnas 3 typer av AGM
#Startbatteri
#Fritidsbatteri
#Djupurladdningsbatteri

t.ex. Biltemas startbatterier av AGM-typ, klarar kanske 50 djupurladdningar till SoC 50%, sen är de definitivt slut, dessa bör ej urladdad mer än 20-30%.

I andra ändan finns bl.a Optima's AGM för djupurladdning typ SoC 80%, de är av hög kvalitet som klarar mycket djupare urladdning, dessa kan djupurladdas ca. 300-500 ggr. men smakar det så kostar det, ungefär som med allt annat.

Sen att ett blybatteri "funkar" efter en eller upprepade djupurladdningar och blivit degraderat är inget konstigt, men man tappar i kapacitet efter varje sådan sulfatering.
Symptomen är förlorad kapacitet samt att de laddas snabbt upp till 100% SoC.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
hm det ger ju hopp om att batterierna men har du då någon erfarenhet av vad som kan göra att batteriet från 14,8 volt går ner till 10/11 när jag starta värmaren? Kan kompressor kylskåpet var en orska till batteriernas dåliga kondition?
Ja... En kompressor kyl /frys kan tömma batterierna..
 

Anna-Karin Brorsson

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Bandhagen
HBK-Nr
28603
Medlemskap
2025
Då var dina just AGM av djupurladdningstyp.

Tyvärr är inte alla AGM av sådan typ.
De brukar finnas 3 typer av AGM
#Startbatteri
#Fritidsbatteri
#Djupurladdningsbatteri

t.ex. Biltemas startbatterier av AGM-typ, klarar kanske 50 djupurladdningar till SoC 50%, sen är de definitivt slut, dessa bör ej urladdad mer än 20-30%.

I andra ändan finns bl.a Optima's AGM för djupurladdning typ SoC 80%, de är av hög kvalitet som klarar mycket djupare urladdning, dessa kan djupurladdas ca. 300-500 ggr. men smakar det så kostar det, ungefär som med allt annat.

Sen att ett blybatteri "funkar" efter en eller upprepade djupurladdningar och blivit degraderat är inget konstigt, men man tappar i kapacitet efter varje sådan sulfatering.
Symptomen är förlorad kapacitet samt att de laddas snabbt upp till 100% SoC.
två 95Ah Varta Pro DP AGM LA95 köpta 2023-02. står det på kvittot, går det på det förstå vad det är för batterier jag har köp?
sedan vad skulle du köpa för batterie för att få bodelen att fungera så bra som möjligt?
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Det är ju inte några billiga batterier steg ett måste ju vara att kolla ev garanti vet man med sig att man misshandlat dem med ev kraftig inverter kan det ju vara svårt,skall ni köpa nya måste ni ju veta om nya platsar där de är monterade kolla mått osv.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
två 95Ah Varta Pro DP AGM LA95 köpta 2023-02. står det på kvittot, går det på det förstå vad det är för batterier jag har köp?
sedan vad skulle du köpa för batterie för att få bodelen att fungera så bra som möjligt?
Det är inget fel på batteritypen du köpt.

Däremot, inlägg #17 igen.
Datum på batteriet är på allvar, kolla detta!

En liknelse:
Du köpte grädde med utgånget datum och sedan ser man att grädden är sur.
Det hjälper inte att felsöka kylskåpet eller undra om Arlas grädde är sämre än Garants.
 
Toppen