• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Truma 6D

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.806
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Ett par veckor innan vi skulle dra iväg på vår semester söderut så började våran Truma diesel att strejka. Jag kontaktade närmaste Trumaservice och de hade en väntetid på 4 veckor. Tog kontakt med Truma i Putzbrunn (tillverkning och service) de hade också 4 veckors väntetid. Läste på deras hemsida att de har mobil service och tänkte där går det nog snabbare. ingen hörde av sig innan vi stack iväg på vår semester så vi bokade en tid som passade oss när vi var på hemväg. När vi kom till verkstaden så tog dom in bilen omgående och vi kunde gå och sätta oss och dricka kaffe medan vi väntade. Efter en kvart kom verkmästaren och sa att pannan var så trångt inbyggd så att de inte kunde demontera den och hänvisade oss till tillverkaren för demontering. Rent resetekniskt pssade det oss ine så vi åkte hem. När vi kom hem ligger en räkning från Truma (Mobil Service ) i brevlådan (87,50€) ,de hade besökt oss trotz att vi inte hade svarat på 2 mail och de hade försökt att nå oss per telefon 2 dagar före resan till oss.
På söndagen efter vår hemkomst demonterade jag pann själv (ca 1 tim) förpackade den ordentligt och skiade den med DHL till Serviccentrat i Putzbrunn. Två dagar senare ringer en servictekniker och säger att de måste byta glöstift , brännkammare och kortet till en kostnad av 1200€ men vi fick en "rabatt" på ca 380€ för våra besvär. I Fredags kom pannan tillbaka och efter ett par timmar var den på plats och nu går den normalt.
Mvh. KLas
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Problem med Truma 6D

Ingenting om garanti? Var pannan mer än 5 år gammal? Vad var anledning till att glödstiftet var/blev kass? Hur länge ska pannan hålla nu med det nya stiftet? Motionerar du pannan minst en gång i månaden? Har ni Eber-motorvärmare, motionerar ni den regelbundet? ...

Många efterfrågor Klas...! Jag vet eftersom vi hade samma problem med glödstiftet där allt byttes ut (efter många om och men), dock helt PÅ garanti, mycket tack vore Aldes personal och deras kundvänliga chef. Tack Alde! Hoppas nu håller våra D6(E) ett tag för oss båda : )
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.806
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Truma 6D

Hej Ranko
Tydligen är garanitin kortare i Tyskland än i Sverige. Pannan togs ibruk första gången 26.02.2014.
Pannan kör vi med diesel regelbundet (varmvbatten) eftersom den saknar elpatron.
Motorvärmaren har jag på automatik så att motorn kommer upp i driftstemeratur så fort som möjligt.
Pannan var igensotad och därför byttes brännkammaren och glödstiftet. Elektoniken var redan av gammal standard och byttes också.
Jag har ställt en fråga till sevicecentret om det kan ha och göra med dieselkvaliten, men inte fått något svar ännu.
Mvh. Klas
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Problem med Truma 6D

Hej Ranko
Tydligen är garanitin kortare i Tyskland än i Sverige. Pannan togs ibruk första gången 26.02.2014. Vår panna togs i bruk ett år senare, maj 2015
Pannan kör vi med diesel regelbundet (varmvbatten) eftersom den saknar elpatron. Vi har inte använt vår panna så mycket alls då vi värmer vatten på gasolspisen, duschar oftast på campingar & hotell.
Motorvärmaren har jag på automatik så att motorn kommer upp i driftstemeratur så fort som möjligt.
Pannan var igensotad och därför byttes brännkammaren och glödstiftet. Vår glödstift var inte sotig alls, bara kritvit och hade för hög motstånd, över 2 Ohm. Elektoniken var redan av gammal standard och byttes också. Vår också, den visade fel koder vilket skall Truma stå för, det är inte användarens fel!
Jag har ställt en fråga till sevicecentret om det kan ha och göra med dieselkvaliten, men inte fått något svar ännu. Det tycker jag inte heller är något som konsumenten ska lastas för!
Mvh. Klas

Skriv till Truma och begär en upprättelse, du som kan Tyska. Det hade jag gjort! Ska du behöva byta och bekosta glödsrtiftet vart 3-4:e år? Nej du, det gör du inte med Eber'n i motorrummet heller, den fungerar klockrent!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Truma 6D

Dom tidigare glödstiften på Truma Combi D6 höll inte. De nyare ska hålla 5ggr längre (vad det nu innebär) och har kortare glödtid.
Dra på full effekt emellanåt och bränn ut sotet!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Problem med Truma 6D

Pannan SKALL motioneras minst en ggr/månad, helst varannan vecka! Samma gäller motorn's eberspächer.

Jag fick se mitt gamla utbrända glödstift som var betydligt "klenare" än en nyare Webasto glödstift, så det ligger mycket i de du skriver Esbjörn.

Sen tycker jag att man själv ska kunna byta glödstift om förutsättningar finns (bl.a. garage). Såg inte att det behövdes några speciella verktyg, men det var betydligt lättare om pannan var ute på arbetsbänken. Några timmars jobb för en erfaren glödstifts-tekniker...
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Truma 6D

Det största problemet är att få loss alla anslutningar och....få ut pannan utan att riva inredningen. Ofta är det väldigt trångt och då kan det vara svårt för en amatör att se vad som ska lossas/anslutas.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Problem med Truma 6D

Jag brukar anteckna eller fotografera steg för steg när jag är på okänt vatten. Våra vattenslangar var värst med dess konstiga låsbrickor (inga slangklämmor) vilket Truma tekniker hade mest problem med. Klas kunde demontera pannan själv! Bara gjort Klas!!!
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.806
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Truma 6D

Hej
Egentligen var det rätt enkelt. Finns en lucka att skruva bort inne i bilen så att man kommer åt vattenanslutningarna och bränsleslangen. Sedan blev det till att demontera 2 av värmeslangarna och avgasslang + luftslang. Därefter fotograferde jag elanslutningarna och drog bort kablarna. Lossade fästskruvarna så att jag kunde vrida pannan för att komma åt de andra 2 värmeslangarna. Montering skedde i omvänd ordning. Ska försöka ljuddämpa dieselpumpen vid ett lämligt tillfälle.
Mvh. Klas
 
Toppen