• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med trög växellåda

F

F.d. 8464

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Dethleffs I2 -07
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 130hk
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Dethleffs I2 -07
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Växellåda
Hej alla! Har 6 månaders garanti på min bil och den går snart ut. Bilen har varit inne på verkstad och där är det dubbla bud om min tröga växellåda. Alla på verkstaden inkl verkmästare osv är överens om att det går trögt att få i backen. Några på verkstaden säger att det är något fel och några säger att det är så på dom flesta bilar. Rådet var att "växla igenom" växellådan innan jag lägger i backen men om jag kommit lite långt ut i en korsning och vill backa så känns det märkligt att behöva lägga i etta eller tvåan innan jag lägger i backen för att eventuell undvika en olycka. Man är inte återförsäljare för Dethleffs där jag köpt bilen och har garanti så därför frågar jag er alla. Ska det vara så här? När jag hade haft bilen i några veckor svängde jag inom husbilsfirman där jag köpt bilen och bad dom lyssna på mitt urtrampningslager som jag tyckte väsnades för mycket och då sa dom att urtrampningslagret skulle bytas men när jag nu ville åtgärda det innan mina 6 månaders garanti går ut så säger dom att det inte är något missljud. Vad säger ni? Är det vanligt med missljud och att det är svårt att få i backen på denna typ av bil? Mycket tacksam för hjälp, tips och svar! (Bilen har gått 3300 mil) Mvh Robert & Jeanette
 
F

F.d. 10098

Guest
Wizard skrev:
Det är .lätt att konstatera om det är wirarna som kärvar. Det är bara att lossa dom vid växellådan och känna om spaken går lätt då.
Om det går lätt att få i ettan efter att du först lagt i en högre växel så lutar det åt att kopplingen inte frikopplar helt
Har ibland samma fenomen (jag vill inte kalla det för problem) med Fiat -08 efter kallstart. Den har nu gått ca 10 000 mil så det är ju inga garantier kvar. Dock lever jag hellre med detta än att byta låda, även om det vore gratis. Det är ju inte ovanligt att det blir nya problem efter större reparationer.
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Vi hade problem med tröga växlar på våran Ducato 07 gick knappt att få i växlarna helt plötsligt bilen lämnades in på Fiatverkstad som konstaterade att växelförare kärvade på grund av att det var helt tort så dom dränkte in rejält med fett och efter det så blev det som att växla en ny bil inga problem efter det.

Micke
 
F

F.d. 8464

Guest
Hej alla. Tack för alla era inlägg och tips. Bilens låda kärvar mer än någonsin och vi har kommit överens med säljaren att lådan inte är frisk och ska bytas. Om det nu är så att dom inte sätter i en helt ny låda så måste vi väl kunna ställa krav på att utbyteslådan inte har gått mer mil än vad den som sitter i idag har gjort. Den lådan vi har nu har gått 3300mil och det är en 07:a. Tack igen för tips och råd! Mvh Robert God Jul på er alla!:santa-2-icon::santa-2-icon::santa-2-icon:
 
Toppen