• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med trög växellåda

F

F.d. 8464

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Dethleffs I2 -07
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 130hk
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Dethleffs I2 -07
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Växellåda
Hej alla! Har 6 månaders garanti på min bil och den går snart ut. Bilen har varit inne på verkstad och där är det dubbla bud om min tröga växellåda. Alla på verkstaden inkl verkmästare osv är överens om att det går trögt att få i backen. Några på verkstaden säger att det är något fel och några säger att det är så på dom flesta bilar. Rådet var att "växla igenom" växellådan innan jag lägger i backen men om jag kommit lite långt ut i en korsning och vill backa så känns det märkligt att behöva lägga i etta eller tvåan innan jag lägger i backen för att eventuell undvika en olycka. Man är inte återförsäljare för Dethleffs där jag köpt bilen och har garanti så därför frågar jag er alla. Ska det vara så här? När jag hade haft bilen i några veckor svängde jag inom husbilsfirman där jag köpt bilen och bad dom lyssna på mitt urtrampningslager som jag tyckte väsnades för mycket och då sa dom att urtrampningslagret skulle bytas men när jag nu ville åtgärda det innan mina 6 månaders garanti går ut så säger dom att det inte är något missljud. Vad säger ni? Är det vanligt med missljud och att det är svårt att få i backen på denna typ av bil? Mycket tacksam för hjälp, tips och svar! (Bilen har gått 3300 mil) Mvh Robert & Jeanette
 
F

F.d. 29925

Guest
Det är nog så enkelt att de inte är intresserade av att ta sig an dina problem.
Visst kan det hända, möjligen någon enstaka gång, att en backväxel är något svårare att få in men detta är nog inte normalfallet. (alla växlar framåt har synk-ringar men ej backväxeln)

En möjlighet för att slippa en massa onödigt bekymmer med leverantören kan vara att låta exempelvis M testa bilen så att du har ett papper att falla tillbaka på om firman även fortsättningsvis hävdar sin ståndpunkt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hej

Tråkigt att du fått dessa problem med din bil efter så kort tid. Helt klart skall inte urtrampningslagret föra väsen, det skall överhuvud taget inte höras & trög backväxel är heller inte normalt efter endast 3300 mil. Du säger att HB'n är en Dethleff men det är inte där felet sitter Dethleff är bodelen. Det är bilen den är byggd på som felar t.ex Fiat. Oavsett vilket husbilsmärke dom säljer så måste dom vara insatta i basbilen. Vet du om företaget är MRF-anslutet? Om så är fallet kan du låta testa bilen hos Motormännen & sedan ta med dig protokollet till firman för åtgärd. Som MRF-anslutet företag har dom väldigt svårt att neka åtgärda dom fel som protokollet visar. Lycka till.

Bennie
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
decker skrev:
Det är nog så enkelt att de inte är intresserade av att ta sig an dina problem.
Visst kan det hända, möjligen någon enstaka gång, att en backväxel är något svårare att få in men detta är nog inte normalfallet. (alla växlar framåt har synk-ringar men ej backväxeln)

En möjlighet för att slippa en massa onödigt bekymmer med leverantören kan vara att låta exempelvis M testa bilen så att du har ett papper att falla tillbaka på om firman även fortsättningsvis hävdar sin ståndpunkt.

Är du säker på att backen inte är synkad? De flesta? (många)bilar har synkad back nu för tiden.
I så fall verkar det som kopplingen draggar.
M har lagt ner sina teststationer. Det blir till att anlita ngn bilprovning i så fall.
 
F

F.d. 29925

Guest
Wizard skrev:
Är du säker på att backen inte är synkad? De flesta? (många)bilar har synkad back nu för tiden.
I så fall verkar det som kopplingen draggar.
M har lagt ner sina teststationer. Det blir till att anlita ngn bilprovning i så fall.

Nej säker är jag absolut inte, men å andra sidan är det nog över 25 år sedan jag skruvade isär en växellåda på en bil.

Men ursprungsfrågan var väl om det var något fel som behövdes åtgärdas under garantitiden, och det vidhåller jag nog.:)
 

Kroken

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
11391
Medlemskap
2024
Kolla så att länkarna från vxl spaken inte tar emot något i motorrummet, i mitt fall var det larmet som var monterat tokigt så länkarna tvingade larmenheten till sidan, därav trög back.
Ha de!/Bosse
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det är svårt att bedömma ditt problem, men när flera verkar erkänna att växellådan är trög och dessutom föreslår att du skall "växla igenom" den för att få i backen, men ändå inte vill åtgärda felet så snackar dom sk.........

Det verkar vara som vanligt när firmor vill slippa undan kostnader och åtagande....
Snacka sk.. och hoppas på att kunden är så okunnig och osäker på hur det skall funka att han inte törs eller vågar protestera om han/hon ev. skulle ha fel, och då får stå i skamvrån och skäms.

Att påstå att det är normalt att jobba för att få i backen är ju löjligt.
Att backen många gånger kan vara lite tjurig vet väl alla som kört äldre bilar, men det brukar då hjälpa att släppa upp kopplingen i en sekund så dreven i växellådan rör lite på sig, och sedan skall det inte vara något problem. Jag undrar också enl. Wizard's tidigare inlägg om inte lådan även är synkad på backen, och då skall det absolut inte krånga ö. h. t.

Ibland känner jag mig lite kinky ??....Jag älskar att slåss med undvikande och ibland okunnig personal och veta att jag har rätt och att de snackar sk.. Senast fick jag två säljare på en större sverigefirma med många butiker att be om ursäkt............ Nog om det det.

Det kan vara lite besvärligt om man inte är 100% säker på att man har rätt, men en modern växellåda skall inte tjura om allt är ok.

Stå på dig. M.v.h. JANKRO.

Ps. Det är ju tyvärr även så, att problem brukar inte gå över p.g.a. healing, utan för det mesta så blir problemet värre med tiden.
 

klas Andersson

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
13911
Medlemskap
2024
decker skrev:
Det är nog så enkelt att de inte är intresserade av att ta sig an dina problem.
Visst kan det hända, möjligen någon enstaka gång, att en backväxel är något svårare att få in men detta är nog inte normalfallet. (alla växlar framåt har synk-ringar men ej backväxeln)

En möjlighet för att slippa en massa onödigt bekymmer med leverantören kan vara att låta exempelvis M testa bilen så att du har ett papper att falla tillbaka på om firman även fortsättningsvis hävdar sin ståndpunkt.

Hej har du garanti ska du inte ge dig ta kontakt med dom som du köpt
bilen av så får dom gå igenom växellådan
 
F

F.d. 8464

Guest
Hej alla och tack för den värdefulla informationen av era erfarenheter.
Jag vet att bilen är en Fiat och inte en Dethleffs men eftersom jag är ny här och inte skrivit på forumet innan så var det forumsformuläret som frågade efter vilken bil jag har och det fyllde jag i för att ge så mycket information till alla snälla som ville hjälpa mig som möjligt.

Det är en stor firma här i Skåne och jag känner det som att det är verkstaden som "bromsar" reparationen och inte ägarna som ju också är dom som sålt bilen till mig. Jag har pratat med en av delägarna i firman och jag får känslan av att dom är mer "generösa" än vad verkstaden är. Jag är också kritisk av naturen och vill inte ge mig om jag har rätt och som jag sa så känns säljarna/ägarna mer generösa och var tacksamma för att jag berättade om dom dubbla budskap som verkstaden gett mig. Husbilsfirman skulle återkomma när den som är högsta hönset återkommer från semester. Min garanti går ut den 5/12 så det är lite tid kvar.

Min känsla är att jag gärna skulle komma tillbaka och köpa min nästa husbil av säljarna men hade önskat att verkstaden var en annan...

Jag har lyckats förmedla till säljarna att jag tycker att jag känner mig väl omhändertagen som kund men att verkstaden känns hafsiga och flummiga.

Det är nog som någon skrev att dom hoppas på att man ska nöja sig med svaren som är något svävande men jag kommer inte att nöja mig med "healing" för verkstaden har vid ett tidigare tillfälle konstaterat att det finns ett oljud i urtrampningslagret och att växellådan vad trög att lägga i backen så jag kommer inte att ge mig men eftersom ni är många här inne med erfarenhet så ville jag få höra vad ni säger och jag är tacksam för att ni tagit er tiden att skriva.

Enligt senaste mekanikern så fanns det inga stag ifrån växellådan som kunde vara tröga och ställa till det och han hade smort det han kunde. Han hade bytt olja i växellådan och den gamla så bra ut. Han hade överfyllt lådan med 0,5 liter och jag undrar om man verkligen ska göra det på denna lådan? Jag vet att man överfyllde dom äldre lådorna med utanpåliggande 5:e växel men dessa "nya" ska dom verkligen överfyllas?

Jag är som sagt väldigt tacksam för att ni delat med er och hoppas på ännu mer feedback ifrån er! Med vänlig hälsning Robert
 
M

Mickey

Guest
Arbetar på en Citroën-verkstad, våra bilar är snarlika, om inte likadana som FIAT.
På Citroën Jumper så har vi bytt en del vxl-lådsreglage som kärvar med tiden. (Det är inte stag som förr i tiden, utan mera likt en grov wire i ett hölje.) Kan vara det som är problemet med din bil också.
När det gäller urtrampningslagret, så ska det inte låta överhuvudtaget.

/Micke
 
F

F.d. 8464

Guest
Fick ett samtal från säljaren igår. Vi ska använda bilen Helsingborg-Göteborg och Göteborg- Helsingborg om 14 dagar och om bilens växellåda fortfarande krånglar så byter dom växellådan. Är detta goodwill eller är det som dom erkänner att det är fel på den? Vi är självklart nöjda med "erbjudandet" men samtidigt vill vi "lära oss" inför framtida husbilsköp och veta hur tuff man egentligen behöver vara för att få rätt behandling. Tack för alla era svar. Har ni mer input så tar vi så klart gärna emot den här. / Robert & Jeanette
 
F

F.d. 30146

Guest
Svedbergakulle skrev:
Fick ett samtal från säljaren igår. Vi ska använda bilen Helsingborg-Göteborg och Göteborg- Helsingborg om 14 dagar och om bilens växellåda fortfarande krånglar så byter dom växellådan. Är detta goodwill eller är det som dom erkänner att det är fel på den? Vi är självklart nöjda med "erbjudandet" men samtidigt vill vi "lära oss" inför framtida husbilsköp och veta hur tuff man egentligen behöver vara för att få rätt behandling. Tack för alla era svar. Har ni mer input så tar vi så klart gärna emot den här. / Robert & Jeanette

Eftersom du i ditt första inlägg skriver (att 6-månadersgarantin snart gå ut) ska du självklart stå på dig vad gäller ev garantiärenden-
Vad gäller ev "tuffhet" gentemot handlare/verkstad gäller att man verkligen står på sig, och var inte rädd för att koppla in konsumentvägledare för att få rätt.
Vi får inte vara rädd som konsumenter att hävda våra konsumentmässiga rättigheter:yes:
 
F

F.d. 8464

Guest
vägkung skrev:
Eftersom du i ditt första inlägg skriver (att 6-månadersgarantin snart gå ut) ska du självklart stå på dig vad gäller ev garantiärenden-
Vad gäller ev "tuffhet" gentemot handlare/verkstad gäller att man verkligen står på sig, och var inte rädd för att koppla in konsumentvägledare för att få rätt.
Vi får inte vara rädd som konsumenter att hävda våra konsumentmässiga rättigheter:yes:

Hej och tack. Vi känner inte att vi har behövt vara hårda mot säljaren/ägaren utan det är verkstaden som varit lite luddiga. Jag har pratat med flera personer som har "samma" växellåda och den ska inte vara så trög som min är. I helgen ska jag träffa en med en "likadan" bil och jag ska känna på hans växellåda då. / Tack
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Mellan växelspak och växellåda.Som påpekats i tidigare inlägg så är Citroën och peugeot helt identiska .Det kanske är lönt och få ett utlåtande från dom.Jag tror dom har mer erfarenhet.De flesta arbetsbilar kommer från dom.Fiat har bytt reprensetanter( svårt ord) lika ofta som jag bytt kallingar .
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det är .lätt att konstatera om det är wirarna som kärvar. Det är bara att lossa dom vid växellådan och känna om spaken går lätt då.
Om det går lätt att få i ettan efter att du först lagt i en högre växel så lutar det åt att kopplingen inte frikopplar helt
 
F

F.d. 23710

Guest
Svedbergakulle skrev:
Var sitter wirarna? Firman har erbjudit sig att byta ut lådan och det är väl knappast så att dom byter om dom skulle tro att det var wirarna? / Tack
Vad bra! Då får du en ny låda, då kan de samtidigt åtgärda urtrampningslagern och byta koplingen om de är slut. Vilket vore konstigt om bilen bara har gått tretusen mil!? Klart de ska åtgärda alla fel på garantin punkt.
 
F

F.d. 8464

Guest
rauli o riitta skrev:
Vad bra! Då får du en ny låda, då kan de samtidigt åtgärda urtrampningslagern och byta koplingen om de är slut. Vilket vore konstigt om bilen bara har gått tretusen mil!? Klart de ska åtgärda alla fel på garantin punkt.

Ja så blir det väl. Jag ska använda bilen till Göteborg i helgen och om lådan kärvar så blir det en ny låda på garantin.

Undrar om dom menar en ny låda med noll mil eller dom menar en ersättningslåda? Vad kan jag ställa för krav där egentligen?
 
Toppen