• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med sikten i vänstra ytterspegeln

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025
Finns det någon som satt en backspegel med vanligt spegelglas ovanpå den befintliga på förarsidan? Jag sitter ganska högt upp så när jag tittar i den högra så blir synfältet bra men när man kollar i den vänstra så försvinner nästan 1/3 av synfältet uppifrån. Jag har ställt in spegeln så att den e på max upp ända tappar man så mycket av synfältet. Ta gärna ett foto på o skicka in om ni satt en backspegel ovanpå/Staffan

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Problem med sikten i vänstra ytterspegeln

Oxå intresserad av lösning - var millimeter från att ta med mig en stupränna här om dagen - såg inte så högt i backspegeln. Borde tänkt på det men det är inte alltid man tänker till tillräckligt ... i varje fall inte jag.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Ni har väl lite kupiga glas på era backspeglar annars så finns det att montera då blir det ju lite mera vidvinkel .

Det finns ju en extra spegel man kan montera ovanpå originalbackspegeln men dom är tydligen inte så bra .

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2025

Hej på er som har problem med backspegel som inte räcker till,jag provade att skära till ett vanligt spegelglas men det blir inte bra det heller,så att enda lösningen som jag ser det är att leta reda på ett glas som är mera kupigt,skära till det och limma utanpå det befintliga,kanske vinkla ut det lite mer i botten. Hej från Bosse

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2025

Tvivelaktigt att det värmer genom bägge glasen,skull man ha så stark värme skulle säkert vanligt glas spricka,där har du en nackdel med att limma en utanpå, kan man stå ut med det besväret så kan man pröva att köpa löst glas till lastbil och prova,fans förr på SÅIFA i olika storlekar och kupningar
Hej från Bosse

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Finns det ingen i klubben som monterat en extra backspegel(förarsidan fiat-09) ovanpå den befintliga och med vanligt glas?Staffan

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

På vår förra husbil fick vi vänster backspegel krossad. Nytt originalspegelglas skulle kosta flera tusenlappar.

Glasmästaren menade att det var både enklare och billigare att klista ett välvt spegelglas utanpå det skadade. Kostnad ca en hundralapp. Han hade sådana spegelglas på lager som han skar till så att det passade exakt över det gamla.

Visste man inte om att spegelsglaset var dubbelt gick det knappast att se det och el- uppvärmningen fungerade lika bra som tidigare.

BengtM

FD HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
7491
Medlemskap
2024

Det går att sätta på en extra vidvinkelspegel om man vill bli av med döda vinkeln exempelvis. Det gör också att passageraren ser litet bakåt, vilket ibland uppskattas. Efter att ha köpt, prövat, förkastat och kastat en lågprisvariant köpte jag en Milenco för strax under 300. Den sitter bra och ger så mycket mervärde att jag idag monterat en på högersidan också.

Toppen