• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med ny GPS

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Hej! Jag var tvungen att köpa en ny gps på min resa i Tyskland, då batteriet i min gamla var helt slut.
Det blev en garmin drivesmart 76. När jag använder minneskortet från den gamla, står det att den nya inte
kan låsa upp kartorna, nästa meddelande är att det inte går att autentisera kartor, och nästa att kartorna är skadade
och kan inte användas. Allting på gps fungerar utmärkt utan minneskortet, men jag vill ju ha kortet för att se husbilsklubbens
ställplatslista. Kan någon hjälpa mig vad jag ska göra.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.140
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag antar att nya gps:en funkar utan ditt gamla minneskort.
Då kan det bero på att kartorna låg på minneskortet till gamla gps:en?
I så fall kan det bli konflikt om kartorna ligger i nya gps:ens direkta minne och på minneskortet.....
Om du kan sätta minneskortet i en dator kan du troligen radera kartorna på det
 

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Jag antar att nya gps:en funkar utan ditt gamla minneskort.
Då kan det bero på att kartorna låg på minneskortet till gamla gps:en?
I så fall kan det bli konflikt om kartorna ligger i nya gps:ens direkta minne och på minneskortet.....
Om du kan sätta minneskortet i en dator kan du troligen radera kartorna på det
Tack för tipset, ska pröva det!
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Jag antar att nya gps:en funkar utan ditt gamla minneskort.
Då kan det bero på att kartorna låg på minneskortet till gamla gps:en?
I så fall kan det bli konflikt om kartorna ligger i nya gps:ens direkta minne och på minneskortet.....
Om du kan sätta minneskortet i en dator kan du troligen radera kartorna på det
Kanske inte bara radera
Formatera minneskortet
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Om inget av tidigare förslag hjälper föreslår jag att du ansluter GPS-en till datorn.
Startar programmet Garmin Express och installerar om kartan.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är som några skrivit i tidigare inlägg. Normalt är det så att minneskortet måste formateras i den aktuella enheten även om det suttit i en annan likadan enhet tidigare.
Om den gamla enheten i övrigt är bra så är det inte så svårt att byta batteriet så har du en reservenhet.
 

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Det är som några skrivit i tidigare inlägg. Normalt är det så att minneskortet måste formateras i den aktuella enheten även om det suttit i en annan likadan enhet tidigare.
Om den gamla enheten i övrigt är bra så är det inte så svårt att byta batteriet så har du en reservenhet.
Ok, det är en mkt gammal gps men vi har ändå beställt ett nytt batteri. Tack för upplysningen.
 

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Det är som några skrivit i tidigare inlägg. Normalt är det så att minneskortet måste formateras i den aktuella enheten även om det suttit i en annan likadan enhet tidigare.
Om den gamla enheten i övrigt är bra så är det inte så svårt att byta batteriet så har du en reservenhet.
Hej! Nu har jag fått igång den gamla gps, och jag testade den utan minneskort och mycket riktigt den sa att
det inte fanns några kartor. Så nu undrar jag om jag måste ha ett nytt minneskort i den nya gps för att kunna ladda hem
filerna från husbilsklubben, eller går det att ladda hem dom utan minneskort?
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Hej! Nu har jag fått igång den gamla gps, och jag testade den utan minneskort och mycket riktigt den sa att
det inte fanns några kartor. Så nu undrar jag om jag måste ha ett nytt minneskort i den nya gps för att kunna ladda hem
filerna från husbilsklubben, eller går det att ladda hem dom utan minneskort?
Det är bra att ha ett minneskort i GPS-en då kartmaterialet blir större och större och rätt som det är så räcker inte GPS-ens internminne till.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hej! Nu har jag fått igång den gamla gps, och jag testade den utan minneskort och mycket riktigt den sa att
det inte fanns några kartor. Så nu undrar jag om jag måste ha ett nytt minneskort i den nya gps för att kunna ladda hem
filerna från husbilsklubben, eller går det att ladda hem dom utan minneskort?
Hej
Om tillräckligt stort minne finns i GPS:en så går det att ladda hem direkt i den. Dock är det så som föregående skrev att kartmaterialet hela tiden växer så det är bara en tidsfråga innan internminnet är fullt även utan att extra material är nedladdat så det är att rekommendera att ett extra minneskort installeras.
Kolla i manualen till den nya GPS:en vad för typ (SD, SDX osv) och storlek som går att installera i den, titta sedan på det gamla minneskortet och se om det överensstämmer, gör det det så går det att använda i den nya enheten efter att det har formaterats i den.
Om det inte stämmer så går det inte att använda i den nya enheten.
 

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Det får nog bli ett nytt minneskort till den nya, som sagt var så är det bra att kunna ha den gamla
gps i reserv , Tack till alla för visat intresse och för alla goda råd!
 
Toppen