• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med min 2.5 td från 1993

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Finns det någon pump i tanken eller dess närhet. Om jag kör på startmotorn och sedan vrider av nyckeln och öppnar luftnippeln på dieselfiltret. Borde det då inte komma fram diesel. Har lossat spridarna men det kommer inte fram någon diesel. Det var när jag körde på en mycket dålig väg som bilen helt plötsligt dog. Trodde det var immobilazern som krånglade. Lossade batteripolen men luftningsknappen for inte upp som den brukar. Tog då bort magnetventilen då for knappen upp. Men det verkar som det inte kommer fram någon diesel. Vore tacksam för råd har besiktning den 1 oktober.
Ha det

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026
Sv: Problem med min 2.5 td från 1993

En grej som kan spöka är stoppmagneten på pumpen .Det råkade jag ut för i dag på en Iveco.Sladden hade skakat loss .

F

F.d. 24414

Guest

Kolla stoppsolenoiden som sagt, mät att du har 12V.
Lossa sedan på slangen mellan filter och insprutningspump.
Pumpa med handpumpen på fitret, det ska spola diesel i utloppet från fiterhuset efter varje pumning.
Gör det inte det är det tillförselfel, alltså slangar till tank eller i tanken.
Om det spolar diesel och handpumpen fungerar som den ska (återgår till sitt läge efter pumning) så sätt då tillbaka slangen.
Pumpa tills knappen inte vill återgå, kör på starten tills det kommer diesel vid spridarna och dra sedan åt spridarrören.

Om du kör på starten och sedan lossar på filtrets luftnippel så släpper du in luft i systemet, lossa bara på den när du pumpar med handpumpen.
Jag föredrar att lossa på slangen som jag beskrev.

Senast redigerad av en moderator:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Var hittar jag stoppsolenoiden. Finns det någon pump i tanken.
Börjar ogilla min bil
Ha det

F

F.d. 24414

Guest

Ingen pump i tanken.
Solenoiden hittar du på insprutningspumpen, "bakom" gasviren.
Kolla min bild.
Den oljetrycksgivarliknade saken i metall (oxiderad) och grön plast med en röd kabel i.
Lite upp och till vänster om centrum i min bild.
Mät där, 12V när tändningen är på.
Inte ska du ogilla bilen, gamla damer vill bara ha lite uppmärksamhet då och då.......sedan fungerar de som aldrig förr!

Bilagor

• IMG_3699.JPG
    IMG_3699.JPG
    2,2 MB · Visningar: 24

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Vilka klippor ni är. Mätte spänningen på stoppsolenoiden(nu vet jag var den är) det var 0 volt. Tittade noggrant på en liten kabelhärva och hittade en lös kabel. Snart hittade jag den andra ändan av kabeln. Kopplade ihop den och bilen startade direkt. Vad gjorde man utan denna klubb och medlemmar som ger goda råd.
Tack än en gång

Toppen