• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Mercedes-Benz rapporteras här

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Mercedes-Benz rapporteras här

Jag kan tipsa er som har den fantastiska 3L V6:an från M-B.
Den har bl.a. en svag punkt, tätningen på insugsluften till turbons sugsida läcker ibland
ner olja (från vevhusventilationen) på underliggande elmoter som reglerar de variabla insugsspjällen.
Så småningom tränger oljan in i elmotorn som till slut ger upp.
M-B har tagit fram en bättre/tät packning som håller tätt.
man kan se ifall man har "rätt" packning den är svart till färgen, den äldre orange.
 

Bilagor

  • 3_0%20crd%201.jpg
    3_0%20crd%201.jpg
    58,5 KB · Visningar: 736
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Mercedes-Benz rapporteras här

Ett tips till, egentligen för alla oavsett märke.
Sedan 1969 är det lag på sluten vevhusventilation, och detta är ett gissel på moderna motorer, speciellt t.i.c.
Olja följer med ventilationen in i turbon vidare in i intercoolern som kladdas ner, och vidare in i ev. spjällhistorier och slutligen till förbränning.

För er som ömt vårdar era kära fordon så kan jag rekommendera en bot på detta problem, ni andra kan sluta läsa här.

Med ett enkelt ingrepp monterar man en "Oil Catch Can" på vevhusventilationen, en liten behållare som har en demister som fångar upp oljan, som sedan kan tömmas i lämplig spilloljeburk.

Jag har monterat en på min M-B V6 för några år sedan,
och tömmer ur ca:1dl klägg /1000mil
skonar min motor och slipper förhoppningsvis haveri som kan komma redan vid 7000mil på denna motor ifall man har otur.
 

Bilagor

  • OCC%2000.jpg
    OCC%2000.jpg
    48 KB · Visningar: 853
Senast ändrad:
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Problem med Mercedes-Benz rapporteras här

Jag har bytt kabel mellan generator o batteri då originalkabeln antagligen var dåligt pressad vi startmotorn och gjorde att jag fick mycket dålig laddning. Jag har nu en 50 mm2 och det laddar nu mkt bra.
Enligt bilelektriker är det här ett vanligt fel på bilar i dag.

Jag har en MB 518 2007
Anders
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Mercedes-Benz rapporteras här

Var iväg till "Doris" idag (vår Hymer S820) och gjorde årets 1:a uppstart.
Allt som testades funkade bra, Eberspäscher'n startade på 1.a försöket.
Trots lite låg vilospänning i startbatteriet=12,5V

Men det tog nästan 10min. efter start av motorn, att få upp fullt tryck i trycklufttankarna,
detta har tidigare år gått snabbt.

Nån som råkat ut för detta?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har haft ett problem på min Sprinter 616
5-cyl 2,7L 157hk.
Turbon slutar boosta utan förvarning, husbilen blir då nästan omöjlig att hänga med i trafiken, även automaten växlar upp för tidigt, samt motorn svartryker vid gaspådrag på lågt varvtal, startar man om motorn så är problemet borta, men återkommer samma dag, eller nån dag senare.

Sökt svar på några MB transportbilsverkstäder.

Fann en duktig Sprintermek. (Krille) hos VEHO i Västerås, han visste om 3st möjliga orsaker.
Han fann orsaken och en vacuumstyrd ventil byttes ut, nu går gamla Doris som en dröm igen :cool:
Bild på gamla ventilen

IMG_20210823_152344.jpg
 
Senast ändrad:

Volvo100

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Västerås
HBK-Nr
21652
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Mercedes-Benz rapporteras här

Jag kan tipsa er som har den fantastiska 3L V6:an från M-B.
Den har bl.a. en svag punkt, tätningen på insugsluften till turbons sugsida läcker ibland
ner olja (från vevhusventilationen) på underliggande elmoter som reglerar de variabla insugsspjällen.
Så småningom tränger oljan in i elmotorn som till slut ger upp.
M-B har tagit fram en bättre/tät packning som håller tätt.
man kan se ifall man har "rätt" packning den är svart till färgen, den äldre orange.
Tacksam för dina tips Peter
Jag servade igår på Vehobil bil Västerås min MB V6 518 2006 6000 mil och påpekade enligt din info att dom skulle kolla upp att tätningen var svart inte orange till insuget på turbon men den satt av någon anledning på ”sniskan” dåligt klamrad ???
Man behöver tydligen i i tillägg också montera på den du kallar Oil Catch Can ? Är det ett verkstads jobb eller klarar man det själv ?
Hasse
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En snikvariant på oil catch är att ta en plastflaska och göra ett hål rakt igenom i underkant (mindre diameter än slangen) sedan klippa slangen av och träs in i flaskan (korken nedåt).
Funkar mycket bra, gjort själv på flera bilar med detta problem...
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Mercedes-Benz rapporteras här

Jag kan tipsa er som har den fantastiska 3L V6:an från M-B.
Den har bl.a. en svag punkt, tätningen på insugsluften till turbons sugsida läcker ibland
ner olja (från vevhusventilationen) på underliggande elmoter som reglerar de variabla insugsspjällen.
Så småningom tränger oljan in i elmotorn som till slut ger upp.
M-B har tagit fram en bättre/tät packning som håller tätt.
man kan se ifall man har "rätt" packning den är svart till färgen, den äldre orange.
Vet du när den svarat packningen infördes?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tacksam för dina tips Peter
Jag servade igår på Vehobil bil Västerås min MB V6 518 2006 6000 mil och påpekade enligt din info att dom skulle kolla upp att tätningen var svart inte orange till insuget på turbon men den satt av någon anledning på ”sniskan” dåligt klamrad ???
Man behöver tydligen i i tillägg också montera på den du kallar Oil Catch Can ? Är det ett verkstads jobb eller klarar man det själv ?
Hasse

Är man "normalhändig" så klarar man detta, sen kan det så klart vara sjukt trångt i vissa husbilar.

Ett litet filmklipp om detta


Lycka till :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vet du när den svarat packningen infördes?

Tyvärr minns jag inte det, men min 2008 hade den gamla som kunde läcka.
Satt din på sniskan så har någon slarvat med återmontering, och det kan i sin tur orsaka problem med spjällmotorn som sitter rakt under, den gillar inte att dränkas i olja.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ett annat problem som iallafall fanns på diesel V6'an som jag hade (2008) var att det original satt en bränsleslang före railsen rakt ovanför generatorn som kunde börja läcka, det gjorde min så klart.
Jag bytte ut slangen, men köpte även ett eftermarknadsskydd för generatorn som var enkelt att montera ifall man i framtiden skulle råka ut för ev. läckage, kan inte finna den plastbiten på nätet just nu.

PS: Dessa problem borde idag vara åtgärdade på alla med aktuell motor, ifall man utför sin service på en MB märkesverkstad.
 

Volvo100

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Västerås
HBK-Nr
21652
Medlemskap
2024
Tack Peter för ytterligare värdefull info ,som jag tar tag i direkt nu när bilen ändå är avställd. Fredags mys i motorrummet :)Hittar tyvärr inget noterat på alla årliga service fakturor på 2 st MB service verkstäder. Man kan hoppas att det är utfört men jag betvivlar ,och någon Oil Catch can kan jag inte hitta.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack Peter för ytterligare värdefull info ,som jag tar tag i direkt nu när bilen ändå är avställd. Fredags mys i motorrummet :)Hittar tyvärr inget noterat på alla årliga service fakturor på 2 st MB service verkstäder. Man kan hoppas att det är utfört men jag betvivlar ,och någon Oil Catch can kan jag inte hitta.

Jag var kanske otydlig, men MB monterar ingen oil catch can, utan det är en universal eftermarknadsprodukt som passar alla motorer och monteras av de som bryr sig extra om sin motor, oavsett märke på den.
 
Toppen