• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med maps

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag skulle definitivt inte stänga av uppdateringar då det hela tiden upptäcks nya vägar in i systemen för skadlig kod, enda gången man kan blockera är väl när man tillfälligt vill spara på mobil surf.
Själv kör jag med google chrome som enda webläsare, blockerarar all reklam med tillägget Adblock.
Har inget extra virusprogram, utan använder det inbyggda skyddet i win10.
Explorer samt win7 skulle jag verkligen undvika, byt till vad som helst.

Den säkraste webbläsaren i 2020
Jag håller helt och fullt med. :) . Mitt råd ...
  • Jag har alltid kört in alla de senaste uppdateringarna - i både Windows (10 numera, men även tidigare) och Android som är mina världar.
Inte en enda gång har jag haft problem, i modern tid i alla fall, "kanske nån gång 2002", men det är Microsoft förlåtet för.
Det är mycket hög klass på löpande uppdateringar idag. Och det innebär en mycket högre kvalitet än vad man kan uppnå genom att stoppa uppdateringar. Gör man det hänger man helt enkelt inte med. Det är bara att lura sig själv. Det gäller även tanken att "vänta in tills det är stabilt". Det händer massvis med saker under den tid man väntar. Och uppdatering B beror av uppdatering A. (Vilket uppdateringarna iofs för det mesta klarar av, men inte alltid).
  • Eller att göra tvärtom? Skippa uppdateringar?
Det är att bädda för problem. Inte bara för säkerhetshål, utan för hur bra operativsystemet (OS) fungerar kontra alla appar man installerat.
Så, jag bara säger - för 17, håll era operativsystem up-to-date. Ni kan aldrig på egen hand hitta en metodik som gör er enhet bättre på sikt. Den här världen är alltför komplex för det.

PS: I det inkluderar jag - håll era enheter rena och fina
  • Starta om respektive enhet minst 1 g/vecka (rensar enhetens "internal registry")
  • Rensa er laptop (Windows) extra med ett hjälpprogram från all sh.t programmerarna lämnar efter sig, webbinformation, mm - Jag har kört Ccleaner under många år
  • Avínstallera appar/program som ni inte använder längre
DS.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ett litet PS eller tillägg som jag glömde skriva ovan:

Naturligtvis har det betydelse hur gammal/ny utrustning man har, ju äldre desto större problem förstås.
Det jag skrivit ovan utgår från min situation, jag byter laptop minst vart 4:e år, mobila enheter vart tredje år.
Självklart påverkar det.

Men det beror även på fabrikaten - jag måste bara nämna min imponerande (numera reservdator) Lenovo Yoga inköpt 2013 - i dagarna 8 år gammal;
Osannolikt duktig, den är fortfarande still going strong, med det allra senast operativsystemet Windows 10, och alla program/appar uppdaterade till senaste versioner. Inklusive Microsoft Office 365, installerade.
Den går helt enkelt så att det ryker fortfarande. Imponerande.
 
Toppen