• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med maps

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har också en Chromebook, snabb och bra. Enda nackdelen är ju att man inte kan köra Windows-program på den, kanske tur det för det hade väl slöat ner den radikalt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det fungerar ju att accessa nätet hela tiden men i moseldalen skulle du få problem.
Använder inte brandvägg!!
Provade att stänga av antivirus samma problem.
Jag börjar få slut på ideer.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag använder AVG pc tuneup ganska ofta den rensar browsern och en massa annat. Den klarar alla webläsare.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag vill inte bara lösa problemet jag vill veta varför också.
Jag misstänker att det kan vara något microsoft pysslar med för att bli av med alla win 7 användare. De har tydligen kontrakt de inte kommer ifrån och man tror att det kan vara 100 millioner användare som hellre borde betala för en uppdatering till 10.
Samtidigt kan man sälja mer datorer osv. Det har hänt förr.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag vill inte bara lösa problemet jag vill veta varför också.
Jag misstänker att det kan vara något microsoft pysslar med för att bli av med alla win 7 användare. De har tydligen kontrakt de inte kommer ifrån och man tror att det kan vara 100 millioner användare som hellre borde betala för en uppdatering till 10.
Samtidigt kan man sälja mer datorer osv. Det har hänt förr.

Om du byter till Edge i stället för Explorer så bör det fungera!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag kör med Google Chrome (Chromebok) aldrig några problem, varken virus eller nåt annat.. Aldrig mera Windows och kass webb läsare, och batteritid är underbar minst 12 timar och det klarar ingen lapptopp.. Förresten den ligger i garderoben
Dilemmat med Google Maps är att den kräver uppkoppling till Internet.
Det finns appar där de kartor man behöver ladda ned för att användas offline och som dessutom har betydligt snabbare access.
En gratisapp är HereWeGo.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Dilemmat med Google Maps är att den kräver uppkoppling till Internet.
Det finns appar där de kartor man behöver ladda ned för att användas offline och som dessutom har betydligt snabbare access.
En gratisapp är HereWeGo.
Jag vet och Navigator Map Factor är också en gratisapp med offline kartor, fungerar utmärkt i utlandet och med bättre inställningar än HereWeGo som jag tycker är minus
 
F

F.d. 22252

Guest
Har ju haft firefox i många år och det har aldrig varit några problem har funderat på att installera en gammal version för i dem kunde man stänga av uppdateringar.
Ska prova hur det fungerar med android och en annan dator med win 10.
Eftersom hela internet finansieras med reklam är det svårt och ibland omöjligt att undvika att betala för en massa onödig trafik som jag får betala för och där jag blir loggad hela tiden och man skickar mail som man inte vill ha och som man måste blockera. Så installerar jag edge så får jag en timmes extrajobb
Dilemmat med Google Maps är att den kräver uppkoppling till Internet.
Det finns appar där de kartor man behöver ladda ned för att användas offline och som dessutom har betydligt snabbare access.
En gratisapp är HereWeGo.
Ja jag har ju uppkoppling till internet via wifi från min surfplatta med simkort använder inte telefonen eftersom jag använder den att ringa med. 50Mbit ner så det räcker ju med råge. Jag har here på surfplattan men använder Maps mycket som en kartbok tittar på vad orter finns i reseberättelser även svenska geografi var ett av mina sämre ämnen. Blir ju så jobbigt att hela tiden använda ikonen för att ladda om sidan.
Har here på plattan men saknar en hel del, hade den på en win7 telefon från nokia men plötsligt tog de bort livstidsuppdateringen av appen.
Vad föreslår du som bästa gps app nu när Igo tagit bort så mycket saker att den har blivit dålig? Fartkameror, en normal 3dvy är borta ställa storleken på bil vikt och hastighet är borta och en del annat vid sista uppdateringen men måste ju uppdatera programmet för att få in kartorna de gamla var ju väldigt gamla stämde inte alls längre.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En app som bør testes er OsmAnd gratisutgave eller OsmAnd+ uten reklamen. Finnes både for Android og IOS med endel plugins for mer spesiell bruk. Informasjon på osmand.net. Kjøpte selv pluss utgaven for mange år siden, og har nå lagt inn mapillary som gir en open source street view funksjonalitet som en selv kan medvirke til forbedringer på. En kan og legge til Brouter for en utvidet ruteplanlegging, selv om standard utgaven er bra nok for meg.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag är inte särskilt insatt! Men mina förslag... utifrån det jag använder blir.
Jag har två Gps Tomtom Camper... den äldre o den senaste modellen.. Den nya helt överlägsen den äldre. Jag föredrar Gps Tomtom Camper.. men å andra sidan har jag ingen platta o vill inte ha.
Sen har jag också i Samsung mobil App TomTom Go... den är också bra! Ungefär samma upplägg som Tomtom Camper.
Men bilden blir ju mindre..men funkar lika bra Inte helt gratis ca 190 kr på ett år.
Gratis har jag laddat ner Waze... för att vara gratis tycker jag att det borde räcka ganska långt? Men jag har inget att jämföra med.
Så mitt förslag..kolla TomTom Go app.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har ju haft firefox i många år och det har aldrig varit några problem har funderat på att installera en gammal version för i dem kunde man stänga av uppdateringar.
Ska prova hur det fungerar med android och en annan dator med win 10.
Eftersom hela internet finansieras med reklam är det svårt och ibland omöjligt att undvika att betala för en massa onödig trafik som jag får betala för och där jag blir loggad hela tiden och man skickar mail som man inte vill ha och som man måste blockera. Så installerar jag edge så får jag en timmes extrajobb

Jag skulle definitivt inte stänga av uppdateringar då det hela tiden upptäcks nya vägar in i systemen för skadlig kod, enda gången man kan blockera är väl när man tillfälligt vill spara på mobil surf.
Själv kör jag med google chrome som enda webläsare, blockerarar all reklam med tillägget Adblock.
Har inget extra virusprogram, utan använder det inbyggda skyddet i win10.
Explorer samt win7 skulle jag verkligen undvika, byt till vad som helst.

Den säkraste webbläsaren i 2020
 
F

F.d. 22252

Guest
Har firefox adblock plus avast antivirus och antimalwarebytes premium en privat mail och egen domän.
skadliga sidor har inte en chans de blir blockade så även skadliga mail.
Har haft proversionen av win 7 i några år men problemet är ju att flytta allt till ett säkert ställe medans man formaterar om osv vill helst inte krångla med extra partioner. Blir ett antal timmars jobb. Home verionen vill jag inte ha så det gäller att få tag på den rätta har ju ingen cd läsare heller och bara två usb den ena måste vara till musen och sen skulle man ju vilja ha både 1 tb lösa disken installationen av win10 i en annan usb samtidigt tror att det blir problem med lösa usb hubbar under en installation.
Vad bra nu har jag fått tips att testa Osmand fanns på youtube så den ska jag titta på, 190kr för tomtom är ju inte dyrt att köra fel blir lätt ännu dyrare. Min Huaweiplatta klarar nog att ta bort behörigheten för appar att ladda reklam har lyckats tidigare på andra appar den har ju ett lite annorlunda operativ än en ren android. Var väl mest trump som klagade på Huawei jag upplever den säkrare eftersom jag mera i detalj kan ställa in olika saker även på min telefon sen 2016 de senaste androidversionerna har ju blivit mer lika Huawei.
Jag har på adblock även på den här sidan men det är inte mycket annonser vissa sidor tillåter inte att man stänger av annonser använder man en sida ofta kan man gå in och ändra lite i koden för sidan eftersom den ofta cachas så ligger ändringarna kvar och man slipper reklam.
Men jag retar mej på maps men jag tar en paus annars blir det att man sitter en massa och trixar medan tiden går.
Undrar hur mycket av bandbredden som skulle öka om man stängde av all reklam i alla nät. På tv har de börjat att klippa in reklam mitt i en mening i en film men jag är snabb med fjärrkontrollen. Undrar hur många som bli påverkade av den ständigt upprepade reklamen, för mej blir den negativ jag undviker det dom gör reklam för.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Har firefox adblock plus avast antivirus och antimalwarebytes premium en privat mail och egen domän.
skadliga sidor har inte en chans de blir blockade så även skadliga mail.
Antivirus och mejlskanning ligger ju av naturliga skäl alltid lite efter buset, så det är som covid-vaccin - inte 100% :msn_cry:
problemet är ju att flytta allt till ett säkert ställe medans man formaterar om osv
Gör en ordentlig backup först...
;)
 
F

F.d. 22252

Guest
Litar inte på backuper de brukar ofta krångla samma med sk systemåterställningar de vägrar ofta fungera.
 

Sten Sture dä

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hörby
HBK-Nr
30684
Medlemskap
2025
Vil du fortfarande använda Windows så uppdatera till win10. Om jag minns rätt så kunde man välja att den kunde behålla en del av de gamla inställningarna, såvida man inte formaterar om HD först.

Jag har använt win10 ett antal år nu utan några större broblem. Ett tips kan vara att kolla här Nyheter under "så funkar det".
 
F

F.d. 22252

Guest
En backup behöver inte vara krångligare än att du kopierar över dina filer till en usb-disk, så är det bara att kopiera tillbaka efter om/nyinstallation.
Det är mycket programvara som man inte enkelt kan återinstallera speciellt om det inte fungerar win10. bara bilder och texter som man kan spara med kopiering och det har jag gjort för säkerhets skull tidigare. Men 20 program blir svårt att ersätta sen har vi bankid antivirus som måste läggas in omgående. Mycket jobb blir det. Synd att det är en ssd som bara passar i just den här datorn annars hade man kunnat skift som i min förra dator med två diskar man behövde bara välja vilken man skulle boota på.
 
Toppen