• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med maps

F

F.d. 22252

Guest
Har fått problem med maps visning av kartor blir en väldigt grov karta först, måste ladda om kartan sen ser den bra ut men när jag sen zoomar tappar jag återigen en del.
Vet inte om det beror på uppdatering i firefox eller om maps förändrat något i inställningarna. Har rotat runt ett tag men reder inte ut det.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag kör den i datorn använder den ofta när någon nämner en ort jag inte vet var den ligger. Appen använder jag bara i husbilen som reserv.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Helt typisk for en treg internetforbindelse. Først overføres et kart med lav oppløsning og etter det kommer oppdateringen med rett oppløsning for zoom nivået som en rad fliser. Sjekk hvilken hastighet du har på ditt internet bredbandskollen.se er en av mange som gir deg tall for hastigheten.
 
F

F.d. 22252

Guest
50mbit ner och 20 upp blev lite bättre när jag använde usb kabel. Har rensat så mycket jag kan i google och bytt till 4g i plattan som jag surfar igenom. Men fortsatt så fort jag startar eller zoomr i maps så får jag en mer gulaktig karta med väldigt dålig upplösning måste ladda om kartan vilket går fort så är den normal. Den verkar inte hämta hela kartbilden första gången väldigt irriterande eftersom jag använder maps mycket i datorn.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har startat om allt som finns, bytte från plattan till telefonen som mobil surfzon. Ingen skillnad förutom att det gick snabbare på plattan nyare 8 kärnor osv.
Kan det vara att jag kör win7 som jag inte uppdaterat på 2 år eftersom jag orkar inte med alla omställningar av mina inställningar.
Skickar med ett par skärmbilder om det fungerar. Varje nivå av zoomning ändrar upplösningen till det sämre. Man börjar tro att något begränsar upplösningen för att spara data vilket jag stängt av. Finns väl ingen programvara för maps till datorn utan allt går väl online? Testade även med explorer vilket jag inte gillar men maps fungerar ungefär likadant eller möjligtvis något sämre.
Gott om sjöar är det gott om.
Screenshot_2021-01-25 Google Maps.pngScreenshot_2021-01-25 Google Maps(1).png
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
50mbit ner och 20 upp blev lite bättre när jag använde usb kabel. Har rensat så mycket jag kan i google och bytt till 4g i plattan som jag surfar igenom. Men fortsatt så fort jag startar eller zoomr i maps så får jag en mer gulaktig karta med väldigt dålig upplösning måste ladda om kartan vilket går fort så är den normal. Den verkar inte hämta hela kartbilden första gången väldigt irriterande eftersom jag använder maps mycket i datorn.
Det kan ev hjälpa att rensa cache-minnet i datorns webläsare....
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
50mbit ner och 20 upp blev lite bättre när jag använde usb kabel. Har rensat så mycket jag kan i google och bytt till 4g i plattan som jag surfar igenom. Men fortsatt så fort jag startar eller zoomr i maps så får jag en mer gulaktig karta med väldigt dålig upplösning måste ladda om kartan vilket går fort så är den normal. Den verkar inte hämta hela kartbilden första gången väldigt irriterande eftersom jag använder maps mycket i datorn.
Det är gamla dåliga webb läsare använd google chrome då blir det nog bättre
 
F

F.d. 22252

Guest
Win 7 går inte att uppdatera men webbläsaren har sista uppdateringen.
Cache minnet rensar jag regelbundet med ett tredjepartsprogram.
Chrome skickar allt jag gör vidare Firefox går att stänga av sånt och har bra tillägg Får du mycket skräp i mailen så vet du vem som gav dom adressen.
Sådär stor blir skillnaden på varje zoomnivå. Är det fler som har såna problem?
Har Asus Ultrabook I7 processor 256Gb ssd.
Måste förmodligen uppdatera till w10 men skjuter på det i det längsta. Blir mycket jobb i mitt fall, jag kan inte göra som dom jobbar med sånt bara formatera om och trycka in operativet och sen vara nöjd.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag börjar bli trött och får väl ge upp men undrar om jag är ensam om problemet? Skillnaden är att jag laddat om sidan.
Screenshot_2021-01-25 Finspång.pngScreenshot_2021-01-25 Finspång(1).png
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Testade google maps webbaserat på google chrome på min ftp med win7, Amd e-350 cpu, 8gb. Så definitivt ingen raket dator. Är en fördröjning på 5-7sek innan allt har laddat färdigt
 
F

F.d. 22252

Guest
Testade google maps webbaserat på google chrome på min ftp med win7, Amd e-350 cpu, 8gb. Så definitivt ingen raket dator. Är en fördröjning på 5-7sek innan allt har laddat färdigt
Den där bilden kan stå kvar i timmar om jag inte uppdaterar sidan och det måste jag i princip görra hela tiden om jag zoomar eller flyttar område, så ganska jobbigt men så var det inte tidigare så jag vet inte vad som hänt.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det är gamla dåliga webb läsare använd google chrome då blir det nog bättre
Jag kör med Google Chrome (Chromebok) aldrig några problem, varken virus eller nåt annat.. Aldrig mera Windows och kass webb läsare, och batteritid är underbar minst 12 timar och det klarar ingen lapptopp.. Förresten den ligger i garderoben
 
Toppen