• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med larmet

F

F.d. 25267

Guest
Hej. Har ett larm från J.R.LARM i GBG. Ibland sätter det igång att larma utan synbar anledning och ibland funkar det perfekt. Ibland går det igång efter några minuter och ibland kan det gå igång mitt i natten. Har varit i kontakt med dem i GBG och kollat kontakter och sådant men hittar inget fel. Jag var välkommen dit med bilen men det känns långt att åka 44 mil t.o.r för det och sedan få lämna bilen kanske. Har kontakter på alla dörrar och luckor. Det är monterat av dem själva för tre år sedan. Har även rörelsesensor inne som går att stänga av och få enbart skalskydd när man sover i bilen. Finns det någon som kan ha ett tips vad det kan vara för fel eller vad man kan felsöka på. Tacksam för alla tips.

Mvh Per :confused:
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Problem med larmet

Kan föröka hjälpa till att ringa in problemet.
Du säger inte riktigt hur ofta det fellarmar, men jag skulle absolut börja med att bygla bort/över kontakter för att på så sätt få fram när det slutar fellarma.

Ett annat kvickare och mer lungtsätt (jobbigt med fellarm) är att Ohm-mäta kretsen och "levarövare" med luckor och kontakter för att se när kretsen bryts.

Sedan kan det ju vara ett internt fel på apparaten, detta märks väl lättast om du byglar alla larmkretsarna.

Monterade nyss ett Defa DVS90 i min bil. Lade varje lucka på en egen krets, kan på så sätt koppla upp mig mot larmet och se vad som larmat och när. Allt via USB och programmet.
 
G

gigge

Guest
Sv: Problem med larmet

Vet inte om detta kan hjälpa dig, men detta hände också med mitt JR-larm efter några dagar:
Började larma utan synbar anledning.

Antal blink i dioden på instrumentbordet säger vad som utlöst larmet.
I mitt fall var det motorhuven, kunde först inte fatta varför, kontakten fungerade när jag testade den.

Men, "skruven/pinnen" som var monterad på huven och skall deaktivera kontakten och larmet när man stänger huven, var monterad lite för mycket åt ena sidan (det är inte många millimeter att justera på mot kontakten).
Resultaten blev att kontaktens brytare inte blev 100% intryck/deaktiverad.

Löste det med att montera en bricka med lite större diameter på "skruven".

Lycka till!
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Problem med larmet

Hej
Vi hade detta larm på vår förra husbil,hade exkt likadant fenomen att larmet helt plötsligt kunde larma. Efter ett jäkla letande så var mitt fel kontakten som sitter på bodelsdörren , spelet mellan kontakterna var för stort, inte mycket men pricis på gränsen. Jag justerade till detta och sen var det OK hela tiden vi ägde bilen.

// Göran
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Problem med larmet

Hej !
Jag köpte deras stora husbilslarm i våras med gps och gsm funktionerna ,i larmlådan
fanns då ett par stora tryckkontakter med tillhörande plastvinkel som skulle skruvas fast
vid luckorna och på bodelsdörren.eftersom man inte ville ha en massa skruvhål i onödan plus en klumpig kontakt , så frågade jag efter dom fina magnetkontakterna som jag fick med till den gamla bilen.Där man limmade fast dom i rätt position med sikaflex...

Svaret jag fick då från Jr var dom kontakterna har vi slutat med,eftersom dom är opålitliga ..för mycket fel larm ...Köpte då till trådlösa sändare som har funkat perfekt
om man skulle behöva nya små magnetkontakter så finns sådana att köpa på Clas ohlson
för en bra peng......Dom gamla magnetkontakterna kan man ju kolla med en summer, För den bryter ju summertonen när man öppnar dörren t.ex
Hälsningar Håkan
 
Toppen