• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med laddning av bodelsbatteri.

Janne & Judith

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5238
Medlemskap
2022
Hej!
Vi har en Tec-708 årsmodell 2006, vi tänkte åka ut över helgen men jag upptäckte i dag att laddningan från bilen till bodelsbatteriet inte fungerade. Jag har kollat alla säkringar och dom är hela, när jag kopplar in 220v i bilen så laddas bodelsbatteriet. Det sitter en EBL-99 vid batteriet. Jag är helt kass när det gäller sådana här saker. Finns det någon som kan tala om för mig vad det kan vara för fel.

MVH/Janne
 
N

nomad

Guest
Sv: Problem med laddning av bodelsbatteri.

Jag har inte varesig TEC eller EBL-99 men väl Hymer och EBL-104 som hade samma symptom. I mitt jagande efter kopplingsschema samlade jag på mej bl a EBL-99:an, 99:an ser i detta sammanhang ut att fungera p s s som EBL-104, dvs från generatorns D+ (likspänning) styr man ett relä (Batterie-Trennrelais) i EBL som när det drar kopplar ihop start- och bodels-batteri och på så sätt laddas bodelsbatteriet (givet att generatorn är ok). I mitt EBL hade det blivit avbrott i reläts jordförbindelse vilket ledde till att relät inte drog, alltså ingen laddning (förutom vid 220 AC).
Mät inkommande D+ i EBL, med motor igång, och verfiera att du får åtminstone 12V där. Utan det lär relät inte dra. Har du 12V blir det till att lyfta på locket på EBL:n och kolla så att du får 12V ända fram till reläspole, har du 12V även på jordsidan av spolen har du fått samma problem som jag, dvs ingen jord. Tag loss flatstift o rengör och test igen. FÖRSIKTIGT, stora strömmar tillgängliga vid detta relä. Vid skruvande på relät rekommenderar jag att du kopplar ur inkommande 12V från startbatteri, ev koppla loss pluspol på startbatteri om du är osäker på vilken kontakt som matar 12V in till EBL. Har du inte 12V från D+ är det avbrott från generatorn alt defekt generator (borde ju laddningslampa lysa?).
Bifogar EBL-99 kopplingsschema.

mvh,
Bertil
 

Bilagor

  • Stromlaufplaene-H644-001[1].pdf
    2,8 MB · Visningar: 223

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Problem med laddning av bodelsbatteri.

Hej
Ett enkelt sätt att kolla att D+ finns in i EBL, är att sätta kylskåpet på 12 v och starta bilen.Lyser 12vlampan på kylen då så är D+ ok. D+ styr både trennreläet och kylskåpet.
Då skulle felet ligga på antingen relä minus eller spolavbrott.Kan också vara 12vmatningen från startbatteri till bodelsbatteri som går via säkringar och kopplingsplint.
I värsta fall är det själva reläet som inte drar riktigt eller kontaktblecken defekta.

Mvh
Jojje
 

Janne & Judith

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5238
Medlemskap
2022
Sv: Problem med laddning av bodelsbatteri.

Tack Jojje, jag fick ström på kylskåpet när jag startade bilen så nu vet jag att det finns ström fram till EBL-en.
Tack Bertil för elschemat, jag ska försöka få någon som kan hjälpa mig att felsöka. Vet du om det är mycket jobb att lyfta på locket till EBL-en.
 
N

nomad

Guest
Sv: Problem med laddning av bodelsbatteri.

Så lite så, bara glad att kunna återföra lite av den hjälp jag fick när jag satt i samma sits.
Att lyfta på locket på EBLn på min Hymer/Ducato 97:a var inga större problem, sitter monterad under förarstolen som lyfts bort, 4 Torx. Sedan behövs en stjärnmejsel, ca 10 skruv?
Har ingen aning om var den finns moterad på din biltyp, dock.

Som sagt, jag rekommenderar att du tar loss 12V matning till EBLn innan du opererar på den. Kan spraka rejält innan ev säkringar går. Ett universalinstrument behöver du ha i felsökandet.

Lycka till!

mvh,
Bertil
 
F

F.d. 16656

Guest
Sv: Problem med laddning av bodelsbatteri.

Hej.
Jag har lite av samma problem. Mitt är att jag har en Hymer -99 med en ELB 4-105. Jag får inte laddningen att fungera när jag har kopplat till 220v till bilen. Jag har 220v fram till kontakten som sitter i EBL men inte någon 12v när jag mäter över flatsäkringarna.
Finns där några andra säkringar innåt i EBL eller något annat som man kan kolla hemma innan man kör iväg den till en bilelektriker.

mvh
Stefan
 
N

nomad

Guest
Sv: Problem med laddning av bodelsbatteri.

Jag har inte tillgång till EBL4-105:s schema, kikar jag i EBL 104-3:s ser jag en säkring (1A) samt en termosäkring (som skall återställas automatiskt i den händelse den löst) som sitter på insidan EBL.
Detta alltså på väg in till transformatorn, efter trafon kommer likriktare (LA 202).
Borde gå att verifiera huruvida du har 220 fram till trafo eller ej, LA 202 har jag inget schema på. Det är ju inte otänkbart att termosäkringen, eller 1A-säkringen, gått sönder. På EBL 104-3:an finns bl a ett relä som skall dra när man pluggar i 220 och som man således kan lyssna efter att så sker, vet ej hur ditt EBL ser ut dock. Drar relät inte så har man ingen likspänning, då är det risk för att likriktare (LA 202) gått hädan och då blir det lite trixigare, krävs schema och lite vana vid elektronik samt instrument.
Skall du mäta med 220 på så återigen ett varningens ord, iaktag försiktighet!

mvh,
Bertil
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Problem med laddning av bodelsbatteri.

Hej.
Jag har lite av samma problem. Mitt är att jag har en Hymer -99 med en ELB 4-105. Jag får inte laddningen att fungera när jag har kopplat till 220v till bilen. Jag har 220v fram till kontakten som sitter i EBL men inte någon 12v när jag mäter över flatsäkringarna.
Finns där några andra säkringar innåt i EBL eller något annat som man kan kolla hemma innan man kör iväg den till en bilelektriker.

mvh
Stefan

Nu vet inte jag vad mitt elblock heter men jag har en -99 solifer och min laddning fungerade inte heller på 220.
Öppna locket på ditt elblock och titta om du möjligen inte har en trasig glassäkring att byta där inne , jag bytte min och nu fungerar allt .

Mats o Cilla
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Problem med laddning av bodelsbatteri.

Hej

Är det som i EBL 105-3 så är det en ganska enkel krets.
Precis som Bertil skriver är det säkringarna man får kolla först.
Är de ok så är det antingen trafon eller likriktaren som är kass och detta kan man bara mäta sig fram till.
Återigen varning för 220 v växelspänningen ! :D

Mvh

Jojje
 
F

F.d. 16656

Guest
Sv: Problem med laddning av bodelsbatteri.

Hej.

Jag har skruvat i sönder och byt säckringar på min EBL både utvändigt och innvändigt. Så nu fungerar den ett tag till. Ett stort TACK till alla ni som hjälpt mig.

Mvh

Stefan
 
F

F.d. 27056

Guest
Sv: Problem med laddning av bodelsbatteri.

Vi hade samma problem i sommar på våran ..det var så simpelt att sladen från batteriet intill laddaren inte satt fast ordentligt på batteriet..skruven var lös och det var oxid som gjorde att det inte blev kontakt..
 
Toppen