• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Problem med kopplingen tycks komma & gå, vad kan felet vara?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2, årsmodell 2008.

I någon månad nu (strax efter bilen köptes) så har jag märkt lite problem med kopplingen. Det som jag har märkt är följande och framförallt när inte motorn körts så långt & ej är riktigt varm i de flesta fallen, om det nu spelar någon roll:

1. Kopplingspedalen fastnar i mellanläge så man får trycka upp med foten, allrahelst när jag stått still ett tag och precis ska åka iväg.
2. Kopplingspedalen går ibland segt att trycka ner första gången när jag stått till ett tag, eller hållt kopplingen nertryckt ett tag, typ 10 sekunder (är osäker på vilket)
3. När jag stått till ett tag och lägger i backen så har det hänt ett par gånger att kopplingen slutar ta väldigt tidigt, när jag bara släppt foten litegrann och inte i samma läge som den annars tar i vars är längre upp.
4. Jag är inte säker på detta eller om jag börjat känna efter för mycket, men det känns även ibland också som att kopplingen åkt tillbaks lite segt efter den varit nedtryckt även efter jag kört ett tag.

Detta händer ibland men för det mesta så fungerar kopplingen ypperligt annars, slirar inte ö.h.t och känns i bra skick.

Detta har gjorts / kollats:
1. Huvudcylindern har bytts
2. Externa läckor har kollats av en mekaniker (Det läcker ej olja från behållaren eller några synliga slangar)
3. Slavcylindern är torr enligt en mekaniker som kollade på den så han trodde ej den var problemet
4. Oljan i sig har kontrollerats och verkar ren och bra färg.


Det som är så märkligt med dessa problem är att de tycks komma periodvis och då i samma veva. När jag först märkte av problemet så var det så någon vecka och jag lämnade in den så att huvudcylindern kunde bytas (jag sade åt dem att byta den då jag ej hade tid att vänta på att dem skulle felsöka just då p.g.a en längre resa).

Några dagar senare så hände det en gång att jag fick dra upp pedalen med foten, men efter det så körde jag stadskörning i någon vecka, genom ett par länder och sedan stadskörning igen, totalt kanske 300 mil utan att märka någonting ö.h.t.

För ett par dagar sedan så kom alla ovanstående problem tillbaka.

Den mekaniker som kikade på detta (Efter det att huvudcylindern bytts av någon annan) sade att det kanske kan bero på smuts någonstans i systemet och att det ej är nödvändigt att göra någonting åt så länge det inte blir ett kvarstående problem då det annars kostar mycket att ta bort alla delar och felsöka. Han trodde ej att det kunde bero på luft i systemet. Han trodde även att problemet t.om kan försvinna ifall eventuell smuts förflyttar sig till ett ställe där det inte ställer till med problem.

Nu har ju dock problemen kommit tillbaka. Jag undrar då vad detta kan bero på... Kan det vara smuts någonstans i systemet som orsakar detta? Kan slavcylindern vara trasig trots att man ej ser att den läcker? Att någon slang är lite igentäppt kanske, hur kan man isåfall kolla detta? Eller har ni någon aning om vad problemet annars kan vara? Om det var en del som var trasig tycker man väl att problemet borde bli värre och värre och inte försvinna i 300 mil för att sedan komma tillbaka - Eller? Jag får dock se ifall det försvinner denna gång eller fortsätter.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Hej,

Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2, årsmodell 2008.

I någon månad nu (strax efter bilen köptes) så har jag märkt lite problem med kopplingen. Det som jag har märkt är följande och framförallt när inte motorn körts så långt & ej är riktigt varm i de flesta fallen, om det nu spelar någon roll:

1. Kopplingspedalen fastnar i mellanläge så man får trycka upp med foten, allrahelst när jag stått still ett tag och precis ska åka iväg.
2. Kopplingspedalen går ibland segt att trycka ner första gången när jag stått till ett tag, eller hållt kopplingen nertryckt ett tag, typ 10 sekunder (är osäker på vilket)
3. När jag stått till ett tag och lägger i backen så har det hänt ett par gånger att kopplingen slutar ta väldigt tidigt, när jag bara släppt foten litegrann och inte i samma läge som den annars tar i vars är längre upp.
4. Jag är inte säker på detta eller om jag börjat känna efter för mycket, men det känns även ibland också som att kopplingen åkt tillbaks lite segt efter den varit nedtryckt även efter jag kört ett tag.

Detta händer ibland men för det mesta så fungerar kopplingen ypperligt annars, slirar inte ö.h.t och känns i bra skick.

Detta har gjorts / kollats:
1. Huvudcylindern har bytts
2. Externa läckor har kollats av en mekaniker (Det läcker ej olja från behållaren eller några synliga slangar)
3. Slavcylindern är torr enligt en mekaniker som kollade på den så han trodde ej den var problemet
4. Oljan i sig har kontrollerats och verkar ren och bra färg.


Det som är så märkligt med dessa problem är att de tycks komma periodvis och då i samma veva. När jag först märkte av problemet så var det så någon vecka och jag lämnade in den så att huvudcylindern kunde bytas (jag sade åt dem att byta den då jag ej hade tid att vänta på att dem skulle felsöka just då p.g.a en längre resa).

Några dagar senare så hände det en gång att jag fick dra upp pedalen med foten, men efter det så körde jag stadskörning i någon vecka, genom ett par länder och sedan stadskörning igen, totalt kanske 300 mil utan att märka någonting ö.h.t.

För ett par dagar sedan så kom alla ovanstående problem tillbaka.

Den mekaniker som kikade på detta (Efter det att huvudcylindern bytts av någon annan) sade att det kanske kan bero på smuts någonstans i systemet och att det ej är nödvändigt att göra någonting åt så länge det inte blir ett kvarstående problem då det annars kostar mycket att ta bort alla delar och felsöka. Han trodde ej att det kunde bero på luft i systemet. Han trodde även att problemet t.om kan försvinna ifall eventuell smuts förflyttar sig till ett ställe där det inte ställer till med problem.

Nu har ju dock problemen kommit tillbaka. Jag undrar då vad detta kan bero på... Kan det vara smuts någonstans i systemet som orsakar detta? Kan slavcylindern vara trasig trots att man ej ser att den läcker? Att någon slang är lite igentäppt kanske, hur kan man isåfall kolla detta? Eller har ni någon aning om vad problemet annars kan vara? Om det var en del som var trasig tycker man väl att problemet borde bli värre och värre och inte försvinna i 300 mil för att sedan komma tillbaka - Eller? Jag får dock se ifall det försvinner denna gång eller fortsätter.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
Har ett liknande problem på min volvo v70,särskilt om bilen stått still längre perioder, får dra upp pedalen med foten,orsaken är att en fjäder som skall dra tillbaks kopplingspedalen gått av. Slavcylindern går inte tillbaks som den skall,har inte fått bytt fjädern eftersom problemet inte uppträder så ofta.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Om det finns någon i denna tråd som antingen själv, eller känner någon, som har koll på hur man byter växellådsolja, luftar ur ordentligt, samt också/eller vet hur man byter en slavcylinder på en sådan bil som jag har (Fiat Ducato MultiJet 2008, 2,2 2008) så hör gärna av dig. Jag bor utanför Stockholm nu men kan resa en liten sväng också, man har ju husbil. Är lite motvillig att kontakta någon slumpvis vald verkstad t.ex här i Stockholm, många verkar lite luriga.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej igen,

Vad är ett normalt pris för att byta slavcylinder hos en verkstad (Jobbet alltså, delen tycks jag kunna hitta själv för ett par hundralappar). När jag googlar på engelska (antar att det är engelska / amerikanska priser) så verkar jobbet generellt kosta kring en tusenlapp, men när jag läser vissa svenska forum, så som här Koppling luftades, nu helt kaputt, byta slavcylinder? *LÖST*

Så nämner de 10.000kr? Det kanske är på just den där bilen dom diskuterar som det är ovanligt svårt att byta kanske?

Jag har en Fiat Ducato Multijet 100, 2008. Utomlands skulle dom ha ca 1500kr för att byta flexrör till avgassytemet + huvudcylinder till koppling (inklusive delarna, nya) men det var ju utomlands det. Men, har då svårt att förstå varför slavcylindern skulle vara krånglig & dyr att byta på min bil, brukar det inte vara ungefär lika lätt som att byta huvudcylindern men t.om lättare? Kolla här t.ex

Återigen, ifall någon har kunskapen om hur man kan lufta ur ordentligt och byta slavcylinder inte allt för långt ifrån Stockholm så hör av er.

Med Vänliga hälsningar
Jonathan
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Slavcylindrar finns i åtminstone två varianter dels den som jag tror att du har. en liten hydralcylinder som sitter utanpå kopplingskåpan . Den går fort att byta.
Dels den som sitter i centrum av kopplingen kombinerat med urtrampningslagret den kräver att man delar motor och växellåda. Och har den läckt så brukar det dra med sig svänghjulet och kopplingen då landar man på 15000-2000 kr
Där av det stora prisspannet på byte av slavcylinder.
Men i ditt fall så är det billigt, killarna som driver bilverkstad på ”min” gårdsplan bytte koppling på något som kan vara något liknande ditt chassi nyligen vill minnas att problemet var att få tag på rätt slavcylinder.
Göran i Björnarbo
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Misstänker att du har en slavcylinder som sitter ihop med urtrampningslagret , iså fall måste motor och vxl-låda skiljas åt för att kunna byta därav det höga priset.
Gösta hann före :)
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Föreslår att du kontaktar en verkstad nära där du bor, behöver inte vara en märkesverkstad.
Om jag förstod så har du en utanpåliggande slavcylinder.
Köp cylindern på nätet, och be verkstaden byta och lufta systemet
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Jonathan länken i ditt förra inlägg är till ett Saab Turbo forum där någon har problem med sin koppling på en Saab
9-5 där sitter slav cylindern i kopplings centrum. Då blir det dyrt.
Göran i Björnarbo
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Tack för svaren.

Ja jag misstänker också att slavcylindern sitter utanpå i min bil. En mekaniker kikade ju tidigare utvändigt på slavcylindern och sade att den ej läckte så då måste det ju vara den enkla varianten att byta.

Funderar dock på ifall jag ska beställa en och be dem byta slavcylindern och lufta ur eller att de ska ''kolla efter'' vad problemet är först innan de beställer / byter något. Kanske är det krångligt, tar tid, och risk att de hittar på att något annat är felet om man efterfrågar dem att felsöka...

Jag kikar lite på en slavcylinder på autodoc ialafall... Fiat Ducato Multijet 100, 2.2d, 74kw, 2008 skrev jag in ialafall och dessa resultat kommer upp https://www.autodoc.se/reservdelar/...cato/ducato-skap-250/19977-100-multijet-2-2-d


De verkar dock variera lite i utseende på bilderna och OE nummer också... Vilket tycks göra det lite svårare att beställa rätt, någon som har förslag på hur man bör gå tillväga här?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Är det den översta på sidan så måste du dela på motor å vxlåda, mitt råd åk till en annan verkstad eller två å få deras synpunkter och pris på jobbet.
Aha, jasså är det så dom ser ut då... Misstänkte det. Men jag tror i mitt fall att det är den andra, märkligt dock att varken autodoc eller bildelaronline24.se visar båda samt slavcylindrar av olika utseende.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,
Har du fixat problemet?
Hej,

Nej inte ännu. Jag kör dagligen med bilen och den senaste månaden så har problemet minskat. Det dyker upp ibland. Så, i dagsläget tills det blir värre känns det inte jättebrådskande att ta tag i men det jag skulle vilja få gjort om inte allt för länge är att lufta ur koppling ordentligt och byta oljan.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

Hilding19

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
37886
Medlemskap
2024
Hej,

Nej inte ännu. Jag kör dagligen med bilen och den senaste månaden så har problemet minskat. Det dyker upp ibland. Så, i dagsläget tills det blir värre känns det inte jättebrådskande att ta tag i men det jag skulle vilja få gjort om inte allt för länge är att lufta ur koppling ordentligt och byta oljan.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
Hej har liknande problem på vår fiat ducato 2008 och funderar om felet är åtgärdat? Mvh Anders Eriksson
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan och välkommen, jag ser att det är ditt första inlägg och du har kanske sett att tråden är snart tre år gammal ? så något har säkert hänt med kopplingen sedan dess.
Tyvärr när/om lösningen kom senare eller fått någon förklaring så blev inte lösningen inskriven som avslut på tråden om någon med liknande fel letar efter lösning och tittar in långt efter. Samt ibland så har den som frågade inte varit inne sedan tråden skrevs.
Jonathanhusbil är dock kvar men har inte varit på forumet sedan 4 September -23 så det är inte säkert du får kontakt om du väntar på svar.
Om inte huvudcylindern ev. är problemet, så kan slangen eller slavcylindern vara problemet som det skrevs om.

Just problem med vilken variant av slavcylinder som sitter i den bilen och då kanske även i din blev ju inte riktigt klarlagt tyvärr.

Antingen en liknande en sådan här, utanpå svepet/kåpan som enkelt och billigt kan kollas/fixas/bytas.
Slavcylinder4.JPG

Eller typ en sådan här uppfinning som kräver att lådan tas bort och massor med arbete, samt att då är det nästan värt att byta koppling på en gång så allt blir nytt, för det är nästan samma arbetsinsats tyvärr. (Skalan på bilderna ljuger om storlekarna).
Slavcylinder2-400.jpg
Kanske du redan vet vilken variant som sitter i din bil ?

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Hejsan och välkommen, jag ser att det är ditt första inlägg och du har kanske sett att tråden är snart tre år gammal ? så något har säkert hänt med kopplingen sedan dess.
Tyvärr när/om lösningen kom senare eller fått någon förklaring så blev inte lösningen inskriven som avslut på tråden om någon med liknande fel letar efter lösning och tittar in långt efter. Samt ibland så har den som frågade inte varit inne sedan tråden skrevs.
Jonathanhusbil är dock kvar men har inte varit på forumet sedan 4 September -23 så det är inte säkert du får kontakt om du väntar på svar.
Om inte huvudcylindern ev. är problemet, så kan slangen eller slavcylindern vara problemet som det skrevs om.

Just problem med vilken variant av slavcylinder som sitter i den bilen och då kanske även i din blev ju inte riktigt klarlagt tyvärr.

Antingen en liknande en sådan här, utanpå svepet/kåpan som enkelt och billigt kan kollas/fixas/bytas.
Visa bilaga 232090

Eller typ en sådan här uppfinning som kräver att lådan tas bort och massor med arbete, samt att då är det nästan värt att byta koppling på en gång så allt blir nytt, för det är nästan samma arbetsinsats tyvärr. (Skalan på bilderna ljuger om storlekarna).
Visa bilaga 232093
Kanske du redan vet vilken variant som sitter i din bil ?

M.v.h. JANKRO.
Hej, hur ɓyter man bromsvättskan i den som sitter vid lagret? Är det ens möjligt utan att dela motor och låda.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, hur ɓyter man bromsvättskan i den som sitter vid lagret? Är det ens möjligt utan att dela motor och låda.
------------------------------------------
Jag är inte säker på hur den ser ut för bilden ovan var bara ett exempel :wink: som det brukar stå när man inte förstår hur något på en reservdelsbild skall kunna fungera.
Den som sitter i en Ducato ser troligen ut något åt det här hållet, så både slanganslutning och retur/luftning med nippel, från slavcylindern sitter i en hållare i svepet.
Slavcylinder5.JPG
Tror jag :p.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
------------------------------------------
Jag är inte säker på hur den ser ut för bilden ovan var bara ett exempel :wink: som det brukar stå när man inte förstår hur något på en reservdelsbild skall kunna fungera.
Den som sitter i en Ducato ser troligen ut något åt det här hållet, så både slanganslutning och retur/luftning med nippel, från slavcylindern sitter i en hållare i svepet.
Visa bilaga 232098
Tror jag :p.

M.v.h. JANKRO.
Jag byter i kopplingarna vart tredje år, inte ens Porsche har det med som sevicepungt.
 
Toppen