• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Problem med kopplingen tycks komma & gå, vad kan felet vara?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2, årsmodell 2008.

I någon månad nu (strax efter bilen köptes) så har jag märkt lite problem med kopplingen. Det som jag har märkt är följande och framförallt när inte motorn körts så långt & ej är riktigt varm i de flesta fallen, om det nu spelar någon roll:

1. Kopplingspedalen fastnar i mellanläge så man får trycka upp med foten, allrahelst när jag stått still ett tag och precis ska åka iväg.
2. Kopplingspedalen går ibland segt att trycka ner första gången när jag stått till ett tag, eller hållt kopplingen nertryckt ett tag, typ 10 sekunder (är osäker på vilket)
3. När jag stått till ett tag och lägger i backen så har det hänt ett par gånger att kopplingen slutar ta väldigt tidigt, när jag bara släppt foten litegrann och inte i samma läge som den annars tar i vars är längre upp.
4. Jag är inte säker på detta eller om jag börjat känna efter för mycket, men det känns även ibland också som att kopplingen åkt tillbaks lite segt efter den varit nedtryckt även efter jag kört ett tag.

Detta händer ibland men för det mesta så fungerar kopplingen ypperligt annars, slirar inte ö.h.t och känns i bra skick.

Detta har gjorts / kollats:
1. Huvudcylindern har bytts
2. Externa läckor har kollats av en mekaniker (Det läcker ej olja från behållaren eller några synliga slangar)
3. Slavcylindern är torr enligt en mekaniker som kollade på den så han trodde ej den var problemet
4. Oljan i sig har kontrollerats och verkar ren och bra färg.


Det som är så märkligt med dessa problem är att de tycks komma periodvis och då i samma veva. När jag först märkte av problemet så var det så någon vecka och jag lämnade in den så att huvudcylindern kunde bytas (jag sade åt dem att byta den då jag ej hade tid att vänta på att dem skulle felsöka just då p.g.a en längre resa).

Några dagar senare så hände det en gång att jag fick dra upp pedalen med foten, men efter det så körde jag stadskörning i någon vecka, genom ett par länder och sedan stadskörning igen, totalt kanske 300 mil utan att märka någonting ö.h.t.

För ett par dagar sedan så kom alla ovanstående problem tillbaka.

Den mekaniker som kikade på detta (Efter det att huvudcylindern bytts av någon annan) sade att det kanske kan bero på smuts någonstans i systemet och att det ej är nödvändigt att göra någonting åt så länge det inte blir ett kvarstående problem då det annars kostar mycket att ta bort alla delar och felsöka. Han trodde ej att det kunde bero på luft i systemet. Han trodde även att problemet t.om kan försvinna ifall eventuell smuts förflyttar sig till ett ställe där det inte ställer till med problem.

Nu har ju dock problemen kommit tillbaka. Jag undrar då vad detta kan bero på... Kan det vara smuts någonstans i systemet som orsakar detta? Kan slavcylindern vara trasig trots att man ej ser att den läcker? Att någon slang är lite igentäppt kanske, hur kan man isåfall kolla detta? Eller har ni någon aning om vad problemet annars kan vara? Om det var en del som var trasig tycker man väl att problemet borde bli värre och värre och inte försvinna i 300 mil för att sedan komma tillbaka - Eller? Jag får dock se ifall det försvinner denna gång eller fortsätter.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag byter i kopplingarna vart tredje år, inte ens Porsche har det med som sevicepungt.

Ok. det är väl som en del annat, skadar väl inte alls att byta ibland för broms/kopplingsvätska suger ju åt sig lite fukt vartefter. Att man sedan ofta mäter fukten i vätskan i burken som har kontakt med luft och inte tar ut lite vätska ur slavcylindern eller ett bromsok och mäter där i ett system som inte cikulerar utan bara studsar lite fram och tillbaka verkar underligt.....:confused:
Men går det för länge så blir det ju så småningom rostskador på väggarna både inne i slavcylindrar, bromscylindrar och bromsok.

Om bromsar går varma så kan det ju bli ångbildning av fukten i systemet så man blir av med bromsarna.
(Hände mig en gång... och tro det eller ej av alla ställen på jordklotet, men inne i den så kallade rondellen med tio omarkerade filer runt triumfbågen i Paris under rusningstrafik gick bromspedalen i botten i slutet på sjuttiotalet p.g. av värme med bara halvsläppt handbroms.... Spännande upplevelse :msn_weird:.... Dessutom i en fransk Peugeot 504 combi som kompisen hade.... Samma bensinmotor som senare satt i äldre Ducato med bensinmotor.)
Kopplingen lever väl lite kallare liv men på tävlingsbanan så blir det väl lite varmt även där.

Innan luftning/byte av vätska så bör man ju också tömma burken och hälla i ny vätska där innan man börjar annars så är ju risken att man pumpar vattenskadad vätska från burken in i systemet....

Man skall väl även vara försiktig när ABS är inblandat för om man får in luft i den delen så måste man i princip kunna köra ABS funktionen med OBD läsare så den delen luftas.

Man kan också göra som en verkstad helt tydligt hade gjort på en kompis bil.
Det hade inte gått att lossa luftningsnipplarna på bromsoken, så helt synbart hade de lossat röranslutningarna lite vid oken och pumpat ut lite vätska över ok och bromssköldar...... Alltså inne i oken där det behövs frisk bromsvätska så var den gamla kvar. De hade nämnt att det var liiite problem vid bytet av bromsvätska, men tagit bra betalt för arbetet.

Ursäkta jag halkade bort från kopplingen :bye:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Utan att skämmas det minsta för kapning av tråden, trådskaparenhar ju inte bemödat sig att fullfölja sin förfrågan.
Min fråga är till Jankro, vid byte av bromsvätska som jag gör genom att suga ur vätskan vid alla hjulcylindrar, Töms även ABS-enheten då ?
Vet ej varför frågan blev understruken.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Min fråga är till Jankro, vid byte av bromsvätska som jag gör genom att suga ur vätskan vid alla hjulcylindrar, Töms även ABS
-----------------------------------------------
Hejsan, kan tyvärr inte svara rejält på din fråga, för det finns ju massor med varianter på ABS genom åren, och mer och mer avancerade, samt sammankopplade med anti slir och anti sladd m.m. och de jag varit tvungen att bråka med har varit de äldre generationerna.
Men i stort sett så går det nog att svara nej på din fråga, för det är ju ventiler m.m. och mycket mer i ABS systemet, samt det finns i de flesta fall även luftningsnippel vid ABS enheten som man kan släppa ut lite bromsvätska genom. Men att all vätska byts ut genom att "bara" öppna vid hjulen kan man nog klart svara nej på.
Det generella om man fixar till bromsar eller kanske byter ut ok eller något bromsrör som hemmamek, eller bara vill byta ut bromsvätskan i systemet är nog i alla fall att se till att burken är full med olja, och täpp till där du öppnar under bilen antingen man tar bort ett ok, ett rostigt rör eller bara byter vätska så inte vätskan i burken tar slut och det kommer in luft uppe vid huvudcylindern och där bromsvätskan passerar ABS m.m. för då klarar man sig troligen utan att behöva tvångsköra ABS enheten i alla fall.

(En liten annan observation bara, om man suger ut bromsvätskan vid hjulen så kan man ibland se och även bli lurad om man bytt delar och luftar bromsystemet att det fortsätter att komma lite luftbubblor i sugslangen hela tiden.
Det kan förekomma att när man suger ut genom den lossade lufningsnippeln så sugs även lite luft ner genom gängorna på den och följer med bromsvätskan ut genom den genomskinliga slangen så det ser ut som luften aldrig tar slut i systemet.
Det går att avhjälpa genom att linda lite gängtejp på nippelgängan så den är tät när nippeln är öppen, och det brukar nog också göra att nippelns gänga inte rostar fast lika lätt för det förhindrar även att vatten kryper ner i gängan.)

Men, all bromsvätska byts inte ut i ett bromssystem med ABS utan ytterligare åtgärder, troligen genom rätta instruktioner och OBD styrning.

M.v.h. JANKRO.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Tack för svaret Jankro, då är det förmodligen så som jag misstänkte att ABS-enheten ej töms vid användnade av vakum vid cylindrarna, jag får söka efter någon nippel på min ABS. Bilen ifråga är en Renault Master 2008.
Det är ju bekymmersamt om man regelbundet byter vätskan för att förlänga livslängden på systemet men det endast blir halvgjort.
Om någon vet mer så skriv gärna på forumet med mer info.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, men vätskan cirkulerar ju i viss mån när ABS'en jobbar, så samma vätska blir ju inte stående i all evighet i enheten, utan i alla fall så har den troligen bytts ut nästa gång man byter p.g.av att ABS'en då har jobbat, även om en gammal skvätt blivit kvar i systemet vid förra bytet.
Instämmer med din sista mening för övrigt.

M.v.h. JANKRO.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Hej, men vätskan cirkulerar ju i viss mån när ABS'en jobbar, så samma vätska blir ju inte stående i all evighet i enheten, utan i alla fall så har den troligen bytts ut nästa gång man byter p.g.av att ABS'en då har jobbat, även om en gammal skvätt blivit kvar i systemet vid förra bytet.
Instämmer med din sista mening för övrigt.

M.v.h. JANKRO.
Hej. exakt vad jag funderat på sedan igår, ut i halkan och låta ABS pulsera ordentligt, sedan tömma systemet igen. Din kommentar om luftläcka i nippeln är något jag funderat över, tack för den kommentaren.
 
Toppen