• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med kallvattentillförsel

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Hej

Jag har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Detta bekymmer har vi haft för några år sedan och nu har det kommit tillbaka igen.

När jag ska spola kallvatten i köket kommer det bara en liten tunn stråle, när jag vrider över till varmvatten kommer det genast en normal stråle. Det som är underligt är att ibland fungerar kallvattnet och ibland inte. Tilläggas kan att kallvattnet på toaletten fungerar som det ska.

Pumpen går så det är inget fel på microbrytaren. Jag har kollat kallvattenslangen från kran till varmvattenberedare där det finns en delning och kan inte se något veck på den (trodde heller inte att detta var problemet eftersom det fungerar ibland).

Idag bytte jag kran då jag trodde att detta var sista utvägen men döm om min förvåning när jag inser att jag slängt 500:- i sjön, fungerar fortfarande inte.

Nu börjar jag fundera på om det kan vara något elektroniskt fel.

Nu sätter jag mitt hopp till er erfarna husbilsåkare i HBK. Finns det någon som har en ide´om vad som kan vara orsaken till problemet?

Mvh / Per
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Problem med kallvattentillförsel

Hmm...jag har haft liknande problem och det har varit luftbubblor kvar i ledningen. Det har hjälpt att spola först bara varmt och sen vrida över sakta mot kallt. Då har det spottat till i kranen och luftbubblorna har gett sig.
Annars...kan det vara något som sitter i ledningen, nåt skräp el. dyl som tätar till flödet?

/Kuddsson
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Problem med kallvattentillförsel

Hmm...jag har haft liknande problem och det har varit luftbubblor kvar i ledningen. Det har hjälpt att spola först bara varmt och sen vrida över sakta mot kallt. Då har det spottat till i kranen och luftbubblorna har gett sig.
Annars...kan det vara något som sitter i ledningen, nåt skräp el. dyl som tätar till flödet?

/Kuddsson


Sätter en slant på att det är något skräp som ibland hamnar olyckligt och delvis tätar.
Lossa den kalla ledningen och spola ut i ett glas eller liknande.


Kåre
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Sv: Problem med kallvattentillförsel

Hade samma fel på vår bil förut.Bestickslådan sitter under kranen o när man
sköt in den så klämdes ett veck på kallvattenslangen,kom just bara en liten
tunn stråle.
//LeifN
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Problem med kallvattentillförsel

Hej och tack för era svar!

Det här med luftbubblor är det nog inte. Besticklådan är det inte heller då den har varit borttagen vid installation av den nya kranen.

Återstår bara skräp i slangarna, detta får undersökas nogrannare när vi kommer hem.

Just nu står vi uppe på Hålehall, Förslöv. Väldigt fin natur. Vi ska strax gå ut och leta efter ett antal cacher.

Ha det bra HBK:are.:)

Mvh Per
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Problem med kallvattentillförsel

Det kan ju bli en del avlagringar som lägger sig på botten av färskvattentanken. De kan följa med upp i pumpen men sedan sätta sig någonstans utmed vägen i ledningen.
Hoppas ni hittar felet,

/Kuddsson
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Problem med kallvattentillförsel

Hej

När jag ska spola kallvatten i köket kommer det bara en liten tunn stråle, när jag vrider över till varmvatten kommer det genast en normal stråle. Det som är underligt är att ibland fungerar kallvattnet och ibland inte. Tilläggas kan att kallvattnet på toaletten fungerar som det ska.
Mvh / Per

tter din besrivelse må jo feilen ligge i slangen til kaldvannet mellom forgreningen fra toa til kjøkkenet og siden du har byttet kran på kjøkkenet. Må vel bare være og følge ledningen og se hvor den har fått en bøy eller ligger i klem.

En mulighet er også at det er en elektrisk feil i mikrobryter eller ledning. Slik at en mulighet er når det kommer lite på kjøkkenet åpmer du så hvidt kranen på badet og kommer det da mer vann på kjøkkenet er det en elektrisk feil?
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Problem med kallvattentillförsel

Nej, det kommer inte mer vatten i köket för att man samtidigt spolar vatten i toalettkranen.

Som sagt, pumpen går så microbrytaren ska det inte vara något fel på.

/Per
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Problem med kallvattentillförsel

Ved bruk av toalettkranen vil vel alt vannet gå rett i toalettet om ikke pumpen har stor kapasitet?

Åpner man derimot kranen på badet bare så pumpen starter og det ikke kommer noe serlig vann. Kommer det da mer på kjøkkenet kan det være så mye spenningsfall over mikrobryteren på kjøkkenet at pumpen starter, men ikke gir nok strøm til at pumpen fungerer ordentlig?

Er det ingen forskjell her må det være en periodisk innsnevring på slangen som gjør at det kommer lite på kjøkkenet?
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Problem med kallvattentillförsel

Har varit utsatt för samma problem
Innan vi köpte bilen hade den stått med vatten kvar i tanken en längere tid
Det visade sig vara avlagringar och alger i ledningar
totalstopp i toa dåligt flöde kallvattenkranar

Så här gjorde jag skruvade bort strålsamlarna på kranarna gjorde rent dessa
tog en bit grästrimretråd rensade ledningen i toa

Spolade ur vattentanken fyllde i vatten och en flaska äppelcidervinäger
lät det stå i tredagar tömde och spolade ret ordentligt
har funkat efter den behandlingen
 
Toppen