• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med Hartal dörr

S

Sara & Micke

Guest
Hejsan!

Vi har fått problem med vår Hartal bodels dörr.
Den har 3 låshakar för låsning och nu öppnar särskilt den nedersta haken för lite när man ska öppna dörren. Det gör dörren väldigt svår att få upp.
Går det att justera detta inne i dörren?

/Micke

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med Hartal dörr

Inne i døren er det en stang som kobler alle tre mekanismer i parallell.
All justering foretas med de synlige skruer i døråpningen.
Det som lettest kommer ut av justering er sluttstykkene i dørkarmen, disse kan flyttes noen mm i alle retninger. Husk at sluttstykket må stå i rett vinkel på bilsiden.

F

F.d. 3077

Guest

Hejsan!

Vi har fått problem med vår Hartal bodels dörr.
Den har 3 låshakar för låsning och nu öppnar särskilt den nedersta haken för lite när man ska öppna dörren. Det gör dörren väldigt svår att få upp.
Går det att justera detta inne i dörren?

/Micke
Hej Micke,vi har också haft väldiga problem med vår Hartaldörr.
Antingen var dörrhålet för stort eller för litet,berodde på om solen sken på sidan,då fick man justera in de 3 låsskruvarna ( en insex låser skruvarna som kan gängas ut och in).så att dörren gick att stänga,när det sedan blev kyligare på kvällen så låste inte de 3 i sina spår,dags att skruva igen.Insexnyckel ock skruvmejsel måste ALLTID vara tillgängliga,OBS ÖC Mantorp lyckades ALDRIG få ordning på vår dörr.
Åtgärd skruva ur de 3 låsskruvarna och svarva av tallriken,prövade först att halvera tjockleken på tallriken,det hjälper något,men till sist tröttnade jag på denna j---a dörr och svarvade bort resten av tallriken.
Detta retar mej en del,först betala extra för en som beskrevs i reklamen som EXTRA SÄKER,så var det bara skit,som aldrig fixades av ÖC.
Mvh Bernt

S

Sören-6830

Guest

Har en likadan dörr på vår Hymer -07, den har alltid varit problemfri. Däremot kunde packningarna varit tätare, en del ljud kommer från dörren under körning.

F

F.d. 53012

Guest

Trodde att det var kvalitetsdörren men där ser man. Husbilsdörrar är nog något som dom borde utveckla lite mer med tanke på att den bil kostar från 500-1 miljon och det mesta är smäck vilket är förvånande. Vår dörr i Mc Louisen är inte bättre den och det är samma som i Nordics husbilar så man får inte bättre dörrar för att man betalar dubbelt så mycket. Det finns säkert bara 2-3 tillverkare av dörrar idag och dom har säkert interna överenskommelser så marginalen hålls uppe som i så mycket annat. Vår dörr törs vi inte låsa med skitlåset utifrån utan har monterat Fiammas klapplås för att var på den säkra sidan.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej Micke,vi har också haft väldiga problem med vår Hartaldörr.
Antingen var dörrhålet för stort eller för litet,berodde på om solen sken på sidan,då fick man justera in de 3 låsskruvarna ( en insex låser skruvarna som kan gängas ut och in).så att dörren gick att stänga,när det sedan blev kyligare på kvällen så låste inte de 3 i sina spår,dags att skruva igen.Insexnyckel ock skruvmejsel måste ALLTID vara tillgängliga,OBS ÖC Mantorp lyckades ALDRIG få ordning på vår dörr.
Åtgärd skruva ur de 3 låsskruvarna och svarva av tallriken,prövade först att halvera tjockleken på tallriken,det hjälper något,men till sist tröttnade jag på denna j---a dörr och svarvade bort resten av tallriken.
Detta retar mej en del,först betala extra för en som beskrevs i reklamen som EXTRA SÄKER,så var det bara skit,som aldrig fixades av ÖC.
Mvh Bernt
Hej har också en Hartaldörr med fönster inkl myggkassett men känner inte riktigt igen mig i ovanstående beskrivningar.
Vår bodelsdörr (mod 2010) har 2 låshakar och 2 styrhakar en av varje på övre resp nedre dörrdelen (kanske en helt annan Hartal dörrkonstruktion?), "tallrikar" etc känner jag inte heller igen.

Hartaldörren i sin helhet lätt att justera och passa in själv i alla avseenden, bra ursprungspassning inkl toleranser och allt är synligt, en riktigt bra dörr som vi upplever det.

Att blanda in Mantorp vid jobb på bilen har hittills inte varit särskilt lyckat (milt uttryckt), kommer fortsättningsvis att nyttja Bürstnerverkstaden i Tagene (Göteborg)!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En liten sak som jeg har funnet, sjekk om det står vatn i nederste delen av låsesystemet.

En må skru løs den nederste låseplaten og peile, vatnet kan føre til treghet i denne nederste låseboksen.

Fjern vatnet med en tynn sugeslange og ha i noe glykol slik at stangen får smøring nederst og en slipper is når det blir kaldt.
Ha på olje på de beveglige delene i og bak platen.

F

F.d. 50036

Guest

Den enda verkstad som gjort riktiga jobb på min Bürstner(bodelen) är Stenstorps Husvagnsservice. Goa gubbar som vet vad de sysslar med.

Är det något ställe som blåst mig så är det Tagene. Hartal dörren är de helkass på fick skruva om allt när jag kom hem och deras ockerpriser är en skam för branchen. 1600kr för en fuktest som tog 10 minuter av arbete i bilen. Snacka om blåsning!!

Klubben borde starta en omdömeslista på verkstäderna, så kanske skojarna skulle bli färre.

Mvh Torbjörn

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Tack för varningen betr Tagene Torbjörn, ska vara på min vakt, sämre än Mantorp lär de i alla fall inte vara. Tagene ska slutföra garantiarbeten på min bil och det blir i alla fall 25 mil närmre enkel resa (alltid ett litet +)!

Betr pris på Fukttest så görs den gratis varje år i 5 år av Bürstner, om inte tidigare så i alla fall from 2010-års modeller!

Har bara gjort en fukttest tidigare, hos Forsbergs i Hyssna då gällde det en Hobby750, kostnad 2004 drygt 700 Sek. Ansåg fortsättningsvis inte att det var värt 700 för att bibehålla den 5åriga fuktgarantin från år 2.

F

F.d. 3077

Guest

Hej har också en Hartaldörr med fönster inkl myggkassett men känner inte riktigt igen mig i ovanstående beskrivningar.
Vår bodelsdörr (mod 2010) har 2 låshakar och 2 styrhakar en av varje på övre resp nedre dörrdelen (kanske en helt annan Hartal dörrkonstruktion?), "tallrikar" etc känner jag inte heller igen.

Hartaldörren i sin helhet lätt att justera och passa in själv i alla avseenden, bra ursprungspassning inkl toleranser och allt är synligt, en riktigt bra dörr som vi upplever det.

Att blanda in Mantorp vid jobb på bilen har hittills inte varit särskilt lyckat (milt uttryckt), kommer fortsättningsvis att nyttja Bürstnerverkstaden i Tagene (Göteborg)!
På vår 07-och 08 årsmodell av Hartal och långa Burstnermodeller var det stora problem med dörrarna .
Så klart att dessa måste modefieras.Vid temperaturväxlingar var dom omöjliga att justera rätt.
Bernt

S

Sara & Micke

Guest

Tack för alla svar!

Jag har inte hunnit testa att skruva något än men ska fixa verktyg vid nästa stopp.
Det verkar finnas olika Hartal dörrar, på vår dörr är det 3 låshakar och den nedersta verkar inte lyftas upp tillräckligt för att dörren ska öppnas utan problem.

/Micke

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hartal dørene finnes i 2 forskjellige konstruksjoner - den med 2 låshaker er det ikke rapportert mange feil på, men dørene med 3 låshaker har diverse problemer.
  • Problem med nederste låshake kan ha sammenheng med fukt inne i døren (glemte dette i mitt første svar).
  • Konstruksjonsproblem på låsmekanismen inne i døra, "løst" i ettertid med et par skruer eller buntband.
  • Låsninger i friksjonsmekanismen på toppen av døra, kan ofte løses med litt olje.
  • Kondens langs låsestanga og oppsamling av vatn i bunnen av låskassen med is om vinteren og umulig å åpne døren før isen er smeltet.
  • Sprø plast på innsiden av døra i enkelte varianter av døren (hver bilmodell kan ha egen variant!)
  • Kabelbrudd på modeller med sentrallås - ikke enkelt å reparere, kabelen er støpt fast inne i døra.
Tror jeg har fått med de fleste kjente problemer med Hartal dørene med 3 haker - har ennå ikke funnet noen feilmeldinger på de med 2.

F

F.d. 50036

Guest

Någon som har adress eller telefon till tillverkaren av denna dörr?

Mvh Torbjörn

F

F.d. 58541

Guest

Hej!
Jag har en hartaldörr med 3 st låshakar, jag har slipat ur låsblecken i karmen och sedan jag gjorde detta så har dörren fungerat perfekt i 1 år nu.

Mvh

Bosse

Toppen