Sv: Problem med grannen
Tänk så olika grannar det finns. Vi umgås med vår närmaste granne "över staketet". Snackar om ditt o datt utan att söka nära kontakt. Då jag gnetade med rostjobb och lackering av nosen på husbilen med åtföljande besvär med väder och vind tipsade min granne om en typ av båtskydd som en bekant till honom använde sig av.
Jag talade om att jag inte gillar lösa dukar som fladdrar och har sig utan önskade mig en carport. Grannen: Bygg en då. Jag: Den blir ju 10 m lång och kommer att hamna en halv meter från din tomt. Grannen: Spelar ingen roll du får bygga ända till tomtgränsen om du vill.
Snacka om att man blir glad. Skrev en bygglovsansökan med ritningar och grannemedgivande, ringde byggnadsnämnden och frågade om jag kunde komma in och lämna in en ansökan och få lite råd. Då kommer nästa glada överraskning.
Han tittar på handlingarna och frågar: Har du skrivit det hela själv? Det finns ju blanketter att fylla i. Det visste jag inte svarar jag. "Allt är helt enligt reglerna" Fick jag höra. Det är inga problem. Det började bli lite sent på hösten så jag frågade om hur lång tid det skulle kunna ta innan ärendet avgjordes.
Då får jag höra något helt oväntat: Vi har möte om två veckor och det här kommer att gå igenom utan problem. Se det som ett förhandsbesked, det är ok att påbörja bygget.
Min tro på mänskligheten stärktes snabbt.