• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp Problem med Gasolkylskåpet

wollf36

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
26543
Medlemskap
2026
Har ett äldre Electrlolux gasol/230v/12v kylskåp som har varit besvärligt att starta med gasolen, hittade här i forumet hur man rengör brännaren för att få fart på det igen. Detta fungerade alldeles utmärkt att göra och det startar jättelätt nu igen, med fin blå låga, MEN, när det kört igång så börjar det lukta gasol väldigt mycket inne i bilen istället så man inte kan fortsätta köra på gasolen!
Vad kan detta bero på och någon rekommendation vad jag skall göra för att få ordning på det?
mvh
Wollf36

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Luktar det bara när det brinner?
I så fall är det knappast fel på tilloppet, slangen, utan felet, läckaget måste ju var efter gaskranen, (jag menar då gaskranen på kylen) gasregulatorn, (gasregulatorn i kylskåpet, dvs den som reglerar lågan från pilotlåga till stor) eller vid brännaren.
Men lukten kan ju komma från avgaserna ovanför brännaren, där finns ju en form av skorsten i toppen av kokaren.
Skorstenen kan gå att montera fel......

Annars gör en såpalösning, diskmedel etc och pensla på för att se ev läcka.

Roysan

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej! Kontrollera anslutnings slangen. Ibland går den över kylskåpet och blir med tiden dålig. Men inte säkert det är så på ditt skåp.
Hälsningar Sanddammaren
Det bör väl inte finnas gasolslangar, utan enbart rör, inne i husbilen, efter den fasta anslutningen i gasolboxen? Den officiella rekommendatinoen är att gasolslangar ska byta vartannat år!

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det bör väl inte finnas gasolslangar, utan enbart rör, inne i husbilen, efter den fasta anslutningen i gasolboxen? Den officiella rekommendatinoen är att gasolslangar ska byta vartannat år!
Exakt, vad jag tänkte, det är knappast godkänt med slang i gasolsystemet inne i bodelen.
Byte vartannat år var nytt för mej.
Senast efter 10år byte av slang och regulatorer är vad jag känner till.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Exakt, vad jag tänkte, det är knappast godkänt med slang i gasolsystemet inne i bodelen.
Byte vartannat år var nytt för mej.
Senast efter 10år byte av slang och regulatorer är vad jag känner till.
Håller delvis med du, men vartannat år är den officiella rekommendationen. Klart beroende på hur slangen har det. Ser utmattningstendenser på slangen till min gasolgrill hemma efter tre år. Den är dock i solen hela tiden. Men det viktiga är att ha koll på slangen och det kan man inte om den är dold i inredningen, vilket absolut inte är godkänt.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hellre för ofta än för sällan. ;)

Så här såg mina original slangar ut 2014 efter 9år. Då bytte jag slangar och Duo-control samt monterade filter.
Slangarna höll tätt, men kopplingarna läckte som såll.
2017-05-14 13.11.50.jpg

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025
Hej, så var det kopplat på en Solifer husvagn jag var ägare till en gång i tiden. Misstänker att samma teknik använts även på äldre husbilar. Där var bytesintervallen 2 år om jag inte minns fel.

Hälsningar Sanddammaren

Toppen