• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med fördelningen av värme

F

F.d. 425

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Riviera
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Värme
Har troligen brott på det värmerör som fördelar värmen till de olika utblåsen i husbilen.

Har precis köpt husbilen och fler och fler småfel dyker upp....är väl så att köpa begagnat...:mad:

Jag har provat värmaren och upptäckt att värmeröret går ner i golvet under dískbänken. Dit har jag värme.... Sedan tror jag att värmeröret skall gå fram till strax bakom passagerarstolen där det sitter ett utblås. (ett rör kommer upp ur golvet där) Detta utblås är sedan förbundet med ett utblås precis vid entrédörren och det är just dessa två som jag inte får ut någon värme eller luft överhuvudtaget ur.

Jag har letat under bilen efter det rör som går ner i golvet vid diskbänken och det rör som kommer upp strax bakom passagerarstolen men ej funnit något. Behöver jag lyfta upp golvet i bodelen för att hitta brottet? Går det att göra själv?

Sen tycker jag det är konstigt att det rör som går ner i golvet under diskbänken delar sig där och en del mynnar ut löst bakom diskbänksskåpet. Kan det vara någon tanke med det? Risk för fukt där kanske?

Hoppas någon kan hjälpa mig med mitt problem.....
 

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2024
Jag har samma problem med vår Elnagh, inköpt ny 2005. Bodelsvärmaren är av fabrikatet Webasto och fungerar i övrigt väldigt bra. En kylig hösthelg upptäckte jag att varken luft eller värme kom från utblåset som är riktat mot hytten. Lämnade in bilen och trodde det skulle fixas enkelt som ett garantiåtagande. Efter ett par dagar kom svaret från verkstaden att det inte fanns någon slanganslutning i golvet till det främre utblåset. Att sätta dit en i efterhand skulle vara nästintill omöjligt. Att man från fabriken satt ett utblåsgaller utan att ha en koppling till värmaren förbryllar dock. Med tanke på kallraset från hytten är det ju här värmen behövs som bäst! Enligt servicemannen var detta problem inte helt ovanligt i kombinationen Webastovärmare och Italiensktillverkad husbil.
Hälsningar
Lennart
 
F

F.d. 425

Guest
Hittade troligen problemet......värmeröret som jag nämnde tidigare är nog inte det som krånglar...hittade en annan del av röret fastklämd mellan friskvattentanken och långsidan av bilen. Någon har tidigare fixerat tanken på fel sätt så att den klämt sönder röret och en plastdetalj som skall få röret att sitta fast i golvet där röret fortsätter under golvet till de utblås som saknar anslutning (hoppas jag).

Ny plastdetalj på gång och tanken fixerad på rätt sätt......

Hoppas på värme :wink:
 
Toppen