• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med färskvattenpumpen

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Hej på er alla!

Jag har precis bytt ut färskvattenpumpen på vår husbil. Vattnet forsar numera fram som aldrig förr. Allt bra så långt, nu till problemet.........

När vattnet har tagit slut eller man har tömt ut allt och sedan fyller på igen så fungerar inte pumpen som den ska. Den tar inte upp något vatten, jag måste öppna vattentanken och ruska på pumpen lite för att den ska ta vatten och när den väl har gjort det så fungerar allt till belåtenhet.

När vi är ute får vi därför tänka oss för vi så att inte vattnet tar helt slut.

Någon som vet vad detta kan bero på? Kan det vara en backventil som inte är riktigt som den ska?

Tack på förhand

/Per
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Problem med färskvattenpumpen

Om det är av typen "dränkbar" pump så kan det bildas en luftficka runt impellern.

Gör ett litet hål (1-2mm) i väggen ovanför impellern så att eventuell luft kan sippra ut, då stiger vattnet över impellern och pumpen tar direkt.
 

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Sv: Problem med färskvattenpumpen

Vi har oxå problem med vtn pumpen den lägger av hela tiden.Vi har bytt pumpar i parti och minut, vi hittar inte felet. Nu har min "gube" dragit en extra sladd så vi för ström direkt till pumpen med en anordning,så vi för sätta på och stänga av manuellt. Hittar inte felet ngn som kanske har ett tips om vad det kan vara.
 
F

F.d. 15943

Guest
Sv: Problem med färskvattenpumpen

Hej på er,

Hade problem med vår dränkbara pump i våras så jag hade anledning att sätta mig in i funktionen i samband med att jag bytte pump och backventil.
Backventilens uppgift är ju att förhindra att vattnet i ledningarna rinner tillbaka när pumpen inte arbetar.
När vi startar upp och fyller systemet med vatten så är det alltid surr, gurgel med spottande kranar innan systemet kommer igång, detta bedömmer jag som normalt när man tömmt tanken och därigenom pumphuset.
Håller med Gunnar om att det handlar om luft i pumphuset men tycker det är konstigt om inte pumpen är konstruerad och tillverkad för att fixa avluftningen själv.

Mvh/ Peppe
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Problem med färskvattenpumpen

Likadant i vår bil med. Men där sitter pumpen externt efter vattentankarna. Problemet är att det är en tryckpump med mycket liten sugförmåga. Har man kört tomt på vatten så får man helt enkelt öppna kranen och låta pumpen jobba samtidigt som man suger med munnen på kranen så kommer det igång igen.
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Problem med färskvattenpumpen

Jag har en bil som borde vara rätt så lik Per och Camillas i konstruktionen. Jag har peppar peppar inte haft sådana problem alls.
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Problem med färskvattenpumpen

Jodå det är som Gunnar skriver. Säkert blir inte pumphuset evakuerat på luft och det p.g.a. att den lilla luftbubbla i huset orkar inte och öppna backventilen.
Skulle det vara en tryckkännande pump, vänta då med att sätta på vattnet i bilen utan låt tanken i alla fall bli halvfull, då får pumpen hjälp av trycket i tanken.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Problem med färskvattenpumpen

Problemet åtgärdat.....

Det var backventilen som kärvade, bytte ut den mot en annan som satt på vattentanken och inte hade någon funktion.

Pumpen orkade inte trycka upp "kulan" i backventilen vilket gjorde att man var tvungen att ruska om ventilen lite.

Nu är det inga problem att få upp vatten. Tycker det är kul att pilla lite med sånt här då man lär sig mycket om hur saker och ting fungerar. Passade även på att byta slangar till pumpen, de gamla såg lite ofrächa ut.

/Per
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Problem med färskvattenpumpen

Tack för ditt inlägg. Även om jag inte har någon dränkbar pump så är det roligt att läsa om och hur ett problem har löst sig.

Vill därför passa på att uppmana alla att gärna beskriva hur era problem har löst sig.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Problem med färskvattenpumpen

Kan man möjligen få samma resultat om man öppnar vattenkranen med uttagen
sattenpumpssäkring?
då borde väl kvarvarande luft smyga ut genom kranen när man fyller tanken?
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Problem med färskvattenpumpen

Hej
Ytterligare ett tipps,gäller ej sugförmogan men dock pumpstrul.Att annslutningen till dränkbar pump går av i tid och otid(hänt 2 gånger)Orsaken ,som jag uppfatar det,är att när det är tomt med vatten tanken så hänger pumpen fritt i luften och dinglar med följd att annslutningen bryts av.Är det därimot vatten i tanken så dämpas dinglingarna(hhmmm).Åtgärd,bytt slang mot en som inte stelnar med tiden+fixerat pumpen på botten av tanken,givet vis går den å få loss vid behov.Känner någon igen strulet heller är har det bara hänt mig
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Problem med färskvattenpumpen

Om det är av typen "dränkbar" pump så kan det bildas en luftficka runt impellern.

Gör ett litet hål (1-2mm) i väggen ovanför impellern så att eventuell luft kan sippra ut, då stiger vattnet över impellern och pumpen tar direkt.


Är det så här du menar Gunnar?

imgp0059___kopia__640x480.jpg


imgp0061___kopia__640x480.jpg


Och så undrar jag vad detta hål är till för?
imgp0062___kopia__640x480.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Problem med färskvattenpumpen

Nej! Det är för högt uppe. Det skall vara i den runda delen precis lite över eller i höjd med impellern.

Din sista fråga; Vet ej.
 
Toppen