• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med avluftning Alde

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
981
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2026
Har luft i värmesystet och får inte bort den. Fick tips att köra värmen på Max och även pumpen på maxhastighete. En avluftare finns det luft i och jag stänger den när vattnet kommer men efter ett kort tag är luften tlllbaka. Och det finns vatten över min i expansionskärlet. Någon som kan bistå med ett bra råd?
 
Har luft i värmesystet och får inte bort den. Fick tips att köra värmen på Max och även pumpen på maxhastighete. En avluftare finns det luft i och jag stänger den när vattnet kommer men efter ett kort tag är luften tlllbaka. Och det finns vatten över min i expansionskärlet. Någon som kan bistå med ett bra råd?
Det finns ett flertal avluftningsventiler runt om i bilen, har du hittat alla, ställ bilen i en sluttning då kan det vara lättare att få bort luften.
 
Ställ pumpen på fullt. Tryck ihop slangen före pumpen (alltså på returen) och släpp när du hör att pumpen jobbar hårdare. Upprepa flera ggr o du kommer höra att du drar ur luften som kommer åka ut via automatluftaren.
Ska du lufta med nipplarna ska det göras med pumpen avstängd.
 
Det finns ett flertal avluftningsventiler runt om i bilen, har du hittat alla, ställ bilen i en sluttning då kan det vara lättare att få bort luften.
Tror jag hittat alla, 7 eller 8 st, men bara luft i ett av dem. Jag har haft bilen både i upp och nerförsbacke och luftat men får inte bort luften ändå
 
Ställ pumpen på fullt. Tryck ihop slangen före pumpen (alltså på returen) och släpp när du hör att pumpen jobbar hårdare. Upprepa flera ggr o du kommer höra att du drar ur luften som kommer åka ut via automatluftaren.
Ska du lufta med nipplarna ska det göras med pumpen avstängd.
Tack för tips. När man luftar radiatorer i huset ska ju pumpen vara avstängd så då var det fel tips jag jag fick att lufta med pumpen på max
 
Har luft i värmesystet och får inte bort den. Fick tips att köra värmen på Max och även pumpen på maxhastighete. En avluftare finns det luft i och jag stänger den när vattnet kommer men efter ett kort tag är luften tlllbaka. Och det finns vatten över min i expansionskärlet. Någon som kan bistå med ett bra råd?
Hej !
Om luften kommer tillbaka måste du upprepa luftningen tills det inte kommer någon luft. Det är ju innesluten luft som kommer fram. Det underlättar om två personer hjälps åt, En håller koll på nivån i kärlet och håller så hög nivå som möjligt den andra personen håller luftnippeln öppen även när det kommer vatten. Efter ett tag kommer luftblåsorna att försvinna och endast vatten kommer fram, då kan luftningen avslutas.
OBS! det är viktigt att kärlet är fullt under hela proceduren så att inte pumpen suger in ny luft.
 
Tack för tips. När man luftar radiatorer i huset ska ju pumpen vara avstängd så då var det fel tips jag jag fick att lufta med pumpen på max
Du kan lufta med pumpen på max men då bara låta systemet snurra på o eventuell luft åker ut. Men det bästa tycker jag är att knipa slangen som jag skrev o då med pumpen på full effekt.
 
Du kan lufta med pumpen på max men då bara låta systemet snurra på o eventuell luft åker ut. Men det bästa tycker jag är att knipa slangen som jag skrev o då med pumpen på full effekt.
Provade ditt tips igår, hördes hur pumpen fick ta i lite extra, släppte sedan slangen men inte heller detta hjälpte. Bubblar fortfarande på rejält i expansionskärlet. Däremot hörs inget i radiatorerna. När det är luft i systemet inne i huset är det ju tvärtom, porlar i radiatorn stället?
 
Lite löddrande diskmedel är ett gammalt rörmokarenknep som funkat för mig i villasystemet, tanken är att luften följer med löddret till lämpligt avluftningsställe.
 
Har luft i värmesystet och får inte bort den. Fick tips att köra värmen på Max och även pumpen på maxhastighete. En avluftare finns det luft i och jag stänger den när vattnet kommer men efter ett kort tag är luften tlllbaka. Och det finns vatten över min i expansionskärlet. Någon som kan bistå med ett bra råd?
Hur märker du att det är luft i systemet?
Om det är porlandet du menar, är detta normalt om man har högt flöde eller varmt vatten i elementkretsen.
Värst är det om man använder den expansionstankmonterade pumpen.
 
Hur märker du att det är luft i systemet?
Om det är porlandet du menar, är detta normalt om man har högt flöde eller varmt vatten i elementkretsen.
Värst är det om man använder den expansionstankmonterade pumpen.
Jag har alltid behövt skruva ner hastigheten på cirkulationspumpen för att få ett lugnare flöde på mina tidigare Aldeinstallationer. Sitter ett reglage direkt på pannan.
 
Har luft i värmesystet och får inte bort den. Fick tips att köra värmen på Max och även pumpen på maxhastighete. En avluftare finns det luft i och jag stänger den när vattnet kommer men efter ett kort tag är luften tlllbaka. Och det finns vatten över min i expansionskärlet. Någon som kan bistå med ett bra råd?
Finns det en separat krets för golvvärme med en egen shunt och pump i din bil.
Har du en värmeväxlare som nyttjar bilmotorns kylsystem och bodelens system.
I dom finns det kanske luftfickor.
 
Jo, beroende på vilken Alde panna det är.
På min 3010 sitter det en 220v pump nere vid pannan, och en 12v pump i expansionstanken.
Ingen av dom har ställbar hastighet.
På mina 3010 satt vredet, ett litet jäkla vred, direkt på 12 V pumpen som satt direkt på pannan. Tror det är 4 eller 5 lägen.
 
Hur märker du att det är luft i systemet?
Om det är porlandet du menar, är detta normalt om man har högt flöde eller varmt vatten i elementkretsen.
Värst är det om man använder den expansionstankmonterade pumpen.
Eftersom det hela tiden kommer luftbubblor i expansionskärlet. Finns ingen pump i expansionskärlet däremot
 
Jag har alltid behövt skruva ner hastigheten på cirkulationspumpen för att få ett lugnare flöde på mina tidigare Aldeinstallationer. Sitter ett reglage direkt på pannan.
I vår bil finns det ett reglage direkt på pumpen. Jag har inte ändrat hastigheten på den utan kört på inställningen från det att bilen var ny och efter ca 2 år kom problemet med bubblandet i expansionskärlet
 
Finns det en separat krets för golvvärme med en egen shunt och pump i din bil.
Har du en värmeväxlare som nyttjar bilmotorns kylsystem och bodelens system.
I dom finns det kanske luftfickor.
Vi har varken värmeväxlare eller vattenburen golvvärme, i vårt fal är det elektrisk golvvärme
 
Vi har varken värmeväxlare eller vattenburen golvvärme, i vårt fal är det elektrisk golvvärme
När jag bytte glykol i min alde så fick pumpen gå på max ( steg 5) i två dygn, ingen värme. Sedan var luften borta och i expansionskärlet var det lugnt och tyst. jag överfyllde i kärlet och överskottet tog jag bort med häverteffekten.
 
I vår bil finns det ett reglage direkt på pumpen. Jag har inte ändrat hastigheten på den utan kört på inställningen från det att bilen var ny och efter ca 2 år kom problemet med bubblandet i expansionskärlet
Känner igen det! Skruvade ner efter ett par år. Vet inte varför det började bubbla. Kanske förändrad sammansättning på glykolblandningen, eller att jag då började uppmärksamma problemet.
 
När jag bytte glykol i min alde så fick pumpen gå på max ( steg 5) i två dygn, ingen värme. Sedan var luften borta och i expansionskärlet var det lugnt och tyst. jag överfyllde i kärlet och överskottet tog jag bort med häverteffekten.
Tack för tipset, detta har jag inte testat med att låta pumpen gå så länge men intressant att prova.
 
Tillbaka
Toppen