• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med avluftning Alde

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Har luft i värmesystet och får inte bort den. Fick tips att köra värmen på Max och även pumpen på maxhastighete. En avluftare finns det luft i och jag stänger den när vattnet kommer men efter ett kort tag är luften tlllbaka. Och det finns vatten över min i expansionskärlet. Någon som kan bistå med ett bra råd?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har luft i värmesystet och får inte bort den. Fick tips att köra värmen på Max och även pumpen på maxhastighete. En avluftare finns det luft i och jag stänger den när vattnet kommer men efter ett kort tag är luften tlllbaka. Och det finns vatten över min i expansionskärlet. Någon som kan bistå med ett bra råd?
Det finns ett flertal avluftningsventiler runt om i bilen, har du hittat alla, ställ bilen i en sluttning då kan det vara lättare att få bort luften.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Ställ pumpen på fullt. Tryck ihop slangen före pumpen (alltså på returen) och släpp när du hör att pumpen jobbar hårdare. Upprepa flera ggr o du kommer höra att du drar ur luften som kommer åka ut via automatluftaren.
Ska du lufta med nipplarna ska det göras med pumpen avstängd.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Ställ pumpen på fullt. Tryck ihop slangen före pumpen (alltså på returen) och släpp när du hör att pumpen jobbar hårdare. Upprepa flera ggr o du kommer höra att du drar ur luften som kommer åka ut via automatluftaren.
Ska du lufta med nipplarna ska det göras med pumpen avstängd.
Tack för tips. När man luftar radiatorer i huset ska ju pumpen vara avstängd så då var det fel tips jag jag fick att lufta med pumpen på max
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Har luft i värmesystet och får inte bort den. Fick tips att köra värmen på Max och även pumpen på maxhastighete. En avluftare finns det luft i och jag stänger den när vattnet kommer men efter ett kort tag är luften tlllbaka. Och det finns vatten över min i expansionskärlet. Någon som kan bistå med ett bra råd?
Hej !
Om luften kommer tillbaka måste du upprepa luftningen tills det inte kommer någon luft. Det är ju innesluten luft som kommer fram. Det underlättar om två personer hjälps åt, En håller koll på nivån i kärlet och håller så hög nivå som möjligt den andra personen håller luftnippeln öppen även när det kommer vatten. Efter ett tag kommer luftblåsorna att försvinna och endast vatten kommer fram, då kan luftningen avslutas.
OBS! det är viktigt att kärlet är fullt under hela proceduren så att inte pumpen suger in ny luft.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Tack för tips. När man luftar radiatorer i huset ska ju pumpen vara avstängd så då var det fel tips jag jag fick att lufta med pumpen på max
Du kan lufta med pumpen på max men då bara låta systemet snurra på o eventuell luft åker ut. Men det bästa tycker jag är att knipa slangen som jag skrev o då med pumpen på full effekt.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Du kan lufta med pumpen på max men då bara låta systemet snurra på o eventuell luft åker ut. Men det bästa tycker jag är att knipa slangen som jag skrev o då med pumpen på full effekt.
Provade ditt tips igår, hördes hur pumpen fick ta i lite extra, släppte sedan slangen men inte heller detta hjälpte. Bubblar fortfarande på rejält i expansionskärlet. Däremot hörs inget i radiatorerna. När det är luft i systemet inne i huset är det ju tvärtom, porlar i radiatorn stället?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har luft i värmesystet och får inte bort den. Fick tips att köra värmen på Max och även pumpen på maxhastighete. En avluftare finns det luft i och jag stänger den när vattnet kommer men efter ett kort tag är luften tlllbaka. Och det finns vatten över min i expansionskärlet. Någon som kan bistå med ett bra råd?
Hur märker du att det är luft i systemet?
Om det är porlandet du menar, är detta normalt om man har högt flöde eller varmt vatten i elementkretsen.
Värst är det om man använder den expansionstankmonterade pumpen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hur märker du att det är luft i systemet?
Om det är porlandet du menar, är detta normalt om man har högt flöde eller varmt vatten i elementkretsen.
Värst är det om man använder den expansionstankmonterade pumpen.
Jag har alltid behövt skruva ner hastigheten på cirkulationspumpen för att få ett lugnare flöde på mina tidigare Aldeinstallationer. Sitter ett reglage direkt på pannan.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har luft i värmesystet och får inte bort den. Fick tips att köra värmen på Max och även pumpen på maxhastighete. En avluftare finns det luft i och jag stänger den när vattnet kommer men efter ett kort tag är luften tlllbaka. Och det finns vatten över min i expansionskärlet. Någon som kan bistå med ett bra råd?
Finns det en separat krets för golvvärme med en egen shunt och pump i din bil.
Har du en värmeväxlare som nyttjar bilmotorns kylsystem och bodelens system.
I dom finns det kanske luftfickor.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Hur märker du att det är luft i systemet?
Om det är porlandet du menar, är detta normalt om man har högt flöde eller varmt vatten i elementkretsen.
Värst är det om man använder den expansionstankmonterade pumpen.
Eftersom det hela tiden kommer luftbubblor i expansionskärlet. Finns ingen pump i expansionskärlet däremot
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Jag har alltid behövt skruva ner hastigheten på cirkulationspumpen för att få ett lugnare flöde på mina tidigare Aldeinstallationer. Sitter ett reglage direkt på pannan.
I vår bil finns det ett reglage direkt på pumpen. Jag har inte ändrat hastigheten på den utan kört på inställningen från det att bilen var ny och efter ca 2 år kom problemet med bubblandet i expansionskärlet
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Vi har varken värmeväxlare eller vattenburen golvvärme, i vårt fal är det elektrisk golvvärme
När jag bytte glykol i min alde så fick pumpen gå på max ( steg 5) i två dygn, ingen värme. Sedan var luften borta och i expansionskärlet var det lugnt och tyst. jag överfyllde i kärlet och överskottet tog jag bort med häverteffekten.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
I vår bil finns det ett reglage direkt på pumpen. Jag har inte ändrat hastigheten på den utan kört på inställningen från det att bilen var ny och efter ca 2 år kom problemet med bubblandet i expansionskärlet
Känner igen det! Skruvade ner efter ett par år. Vet inte varför det började bubbla. Kanske förändrad sammansättning på glykolblandningen, eller att jag då började uppmärksamma problemet.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
När jag bytte glykol i min alde så fick pumpen gå på max ( steg 5) i två dygn, ingen värme. Sedan var luften borta och i expansionskärlet var det lugnt och tyst. jag överfyllde i kärlet och överskottet tog jag bort med häverteffekten.
Tack för tipset, detta har jag inte testat med att låta pumpen gå så länge men intressant att prova.
 
Toppen