• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Problem med att veva in markis

TobbeSoder

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30446
Medlemskap
2022
Hej!
Vi blir snart galna av denna markis (omnistar 5200) den går inte att veva in ordentligt. Se bild, någon som haft liknande problem eller vet hur man justerar in det? Prövat med att justera armarna o fästena utan större framgång. Felar på cirka 1cm åt ena hållet.

(Kan inte ladda upp bilder på forumet verkar det som, utan att att bilden finns på nätet?)
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Hej!
Vi blir snart galna av denna markis (omnistar 5200) den går inte att veva in ordentligt. Se bild, någon som haft liknande problem eller vet hur man justerar in det? Prövat med att justera armarna o fästena utan större framgång. Felar på cirka 1cm åt ena hållet.

(Kan inte ladda upp bilder på forumet verkar det som, utan att att bilden finns på nätet?)
Bilden kan bara laddas upp om man är medlem ( 100 kr/år )
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag antar att du inte får in markisen helt på ena sidan. Det gör att det blir en glipa mellan framkanten och markislådan.

Du kan prova att veva ut markisen helt på vanligt sätt. Sätt en bit gaffatape längst in och längs kanten på den sida som inte går in helt. Veva därefter in markisen och se om den sluter tätt i båda ändar. Gör den inte det får du justera längden på gaffatapen tills glipan upphör.
 

TobbeSoder

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30446
Medlemskap
2022
Lyckades få in den precis...justerade det ena armfästet (för hundrade gången). Frågan är bara om armarna ska vara fastskruvade mao. Statiska eller ska de kunna röra sig i sidled?
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Hej!
Vi blir snart galna av denna markis (omnistar 5200) den går inte att veva in ordentligt. Se bild, någon som haft liknande problem eller vet hur man justerar in det? Prövat med att justera armarna o fästena utan större framgång. Felar på cirka 1cm åt ena hållet.

(Kan inte ladda upp bilder på forumet verkar det som, utan att att bilden finns på nätet?)
om bilen inte står i våg ,kan det bli den effekten på markisen
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Armarna är ju ledade i fronten i knät och i väggfästet. Så det är markisväven som bestämmer hur den kommer att rulla in. Är tyget lite sne skuret elr att det dragit sig så blir det fel. Går den högra sidan in elr den vänstar sidan in fortare. Så rullar man ut hela markisen. Sen sätter man en tejpbit på änden av rullen. Då kommer den rulla in lite fortare på den sidan. När det gäller armarna så ska dom gå lika fort in, den ena ska inte vika sig före den andra. Händer detta så får man justera ena armen i fronten genom att flytta den den åt ena elr andra hållet. Kan räcka med typ 2-3mm så ger det utslag
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Hej!
Vi blir snart galna av denna markis (omnistar 5200) den går inte att veva in ordentligt. Se bild, någon som haft liknande problem eller vet hur man justerar in det? Prövat med att justera armarna o fästena utan större framgång. Felar på cirka 1cm åt ena hållet.

(Kan inte ladda upp bilder på forumet verkar det som, utan att att bilden finns på nätet?)
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Jag har varit galen på vår markis på samma sätt i flera år. Nu har jag helt enkelt lärt mig att strunta i det och låter den vara som den är. Den fyller ju ändå sitt syfte.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Armene på markisen må festes helt korrekt skal duken kunne rulles inn rett. Noen mm feil og en får skjev plassering av fronten, har sett markiser som fronten ikke kan gå inn i ene enden - andre hvor låseklakken kommer for høyt eller lavt. Justering av armene løser problemet.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, på ändan av markisenlådan sitter det plastgrejor som ser ut som ett konstigt utropstecken någon slags låsning av markisen när den är inrullad ,den saknar jag , då blir det samma effekt går inte helt in på den sidan
 
Toppen