• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Problem med att lägga i tvåans växel

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Hej på er

Citroen c25 med XN1T motorn från 91

Har nu efter 300 mil denna säsong fått problem med att lägga i tvåans växel. Den beter sig som att jag inte har kopplat när tvåan ska i. Det funkar bra om jag kopplar väntar tills lådan har "kommit ner i varv" från ettan eller trean. Men inte alltid så ibland skorrar det och vibrerar gött i växelspaken och man hoppar ut sätet av skrämsel.

Inga problem att gå från tvåans växel till någon annan när den väl är i och inga andra missljud när man kör på den växel.

Är det något som behöver justeras eller är den typ skrot och synkringen är slut för just tvåans växel?

Tacksam för råd för nu befinner jag mig två mil utanför trondheim
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Över fyllde lådan förra året med 1.9 liter ny olja dock inte original, så fortfarande inte det. Och borde inte fler växlar påverkas en 1 om det skulle vara oljan?

Kolla kopplingspedalens höjd, om jag har förstått rätt skall den på de här bilarna vara några mm högre upp i viloläge än bromspedalen.
Om den inte är det finns det ett mothåll till kopplingswiren som kan ha krökt sig, och då frikopplar inte kopplingen ordentligt.
Med lite tur kommenterar Jankro detta, han kan de här bilarna betydligt bättre än jag.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej på er

Citroen c25 med XN1T motorn från 91

Har nu efter 300 mil denna säsong fått problem med att lägga i tvåans växel. Den beter sig som att jag inte har kopplat när tvåan ska i. Det funkar bra om jag kopplar väntar tills lådan har "kommit ner i varv" från ettan eller trean. Men inte alltid så ibland skorrar det och vibrerar gött i växelspaken och man hoppar ut sätet av skrämsel.

Inga problem att gå från tvåans växel till någon annan när den väl är i och inga andra missljud när man kör på den växel.

Är det något som behöver justeras eller är den typ skrot och synkringen är slut för just tvåans växel?

Tacksam för råd för nu befinner jag mig två mil utanför trondheim
Det finns ett länksytem från spaken ner till växellådan. Det är inte ovanligt att det är glapp vid kopplingen som sammanför länksystemet och växellådan. Det brukar räcka med att dra åt skruven så försvinner glappet. Just det glappet påverkar växlingen en hel del. Jag är lite osäker när man gick ifrån länksystem till vajer istället på de här bilarna.
På min bil gick det knappt att få i de lägre växlarna när det glappade i kopplingen.
Det räckte med att dra åt skruven.

Det finns även en led på nedre delen av växelspaken, den kan också behöva lite översyn. Man får ta bort täckkåpan mellan ratten och instrumentpanelen. Det är lätt att se vad som behöver skruvas loss.

Tappen som kommer ur växellådan kan också glappa en hel del. Det sitter en o-ring som slits ut med tiden. Den konstiga skivan som tappen går igenom heter hardyskivan.
Om o-ringen är sliten kan växelspaken vibrera. Hur man byter ut o-ringen går att finna i forum.
 

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Det finns ett länksytem från spaken ner till växellådan. Det är inte ovanligt att det är glapp vid kopplingen som sammanför länksystemet och växellådan. Det brukar räcka med att dra åt skruven så försvinner glappet. Just det glappet påverkar växlingen en hel del. Jag är lite osäker när man gick ifrån länksystem till vajer istället på de här bilarna.
På min bil gick det knappt att få i de lägre växlarna när det glappade i kopplingen.
Det räckte med att dra åt skruven.

Det finns även en led på nedre delen av växelspaken, den kan också behöva lite översyn. Man får ta bort täckkåpan mellan ratten och instrumentpanelen. Det är lätt att se vad som behöver skruvas loss.

Tappen som kommer ur växellådan kan också glappa en hel del. Det sitter en o-ring som slits ut med tiden. Den konstiga skivan som tappen går igenom heter hardyskivan.
Om o-ringen är sliten kan växelspaken vibrera. Hur man byter ut o-ringen går att finna i forum.
Tack för svaret

Vilken skruv menar du? Någon av dom som man ser på bilden eller är det någon inne i kupén
 

Bilagor

  • 20230716_113140.jpg
    20230716_113140.jpg
    1.005,6 KB · Visningar: 62

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack för svaret

Vilken skruv menar du? Någon av dom som man ser på bilden eller är det någon inne i kupén
Du har inte samma länksystem som i min bil, så där kan jag inte hjälpa dig.
Jankro hör säkert av sig.

En bra länk
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Finns inget att justera mer än möjligtvis kopplingen, är det inte glapp någonstans är synkningen på 2:an utsliten.
Prova att byta olja i lådan till någon bättre, finns lite olika fabrikat som förbättrar synkroniseringen. Hjälper inte detta är det att renovera, byta låda eller leva med problemet.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
 

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Finns inget att justera mer än möjligtvis kopplingen, är det inte glapp någonstans är synkningen på 2:an utsliten.
Prova att byta olja i lådan till någon bättre, finns lite olika fabrikat som förbättrar synkroniseringen. Hjälper inte detta är det att renovera, byta låda eller leva med problemet.
Det vet jag ju inte än, svårt att säga vad som är glappt när jag inte har hållt på med den här typen av bil innan. Verkar skumt i min värld att synkringen för tvåans växel säger tack och adjö after 13500 mil när dessa bilar är byggda för att bara plöja mil efter mil.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, tyvärr låter det som det har hänt något med synkningen till tvåans växel helt enkelt.
När allt annat funkar och just bara en växel "skrapar" så borde allt vara ok. utom någon detalj till just tvåan för då så kan inte konan till synkningen få samma fart på drevet och ingreppsringen helt enkelt, så låskuggen har inte samma fart när de trycks in i varandra.
Det sitter tre fjädrar och tre kulor plus lite mer grejer som sköter om konans tryck och låsningen och troligen är något trasigt helt enkelt.
Ettan och tvåans ingreppsring är samma åt ena eller andra hållet 1 eller 2 och ligger tyvärr längs in i lådan som betyder fullständig nerplockning på en bänk tyvärr. Delarna skulle nog inte bli så dyrbara, kanske bara fjädrar, eller lite mer när man ändå är där, men tyvärr så är det en bra bit dit in.

Tyvärr så är det nog mest troligt att något har gått sönder där inne.

M.v.h. JANKRO.
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Hej på er

Citroen c25 med XN1T motorn från 91

Har nu efter 300 mil denna säsong fått problem med att lägga i tvåans växel. Den beter sig som att jag inte har kopplat när tvåan ska i. Det funkar bra om jag kopplar väntar tills lådan har "kommit ner i varv" från ettan eller trean. Men inte alltid så ibland skorrar det och vibrerar gött i växelspaken och man hoppar ut sätet av skrämsel.

Inga problem att gå från tvåans växel till någon annan när den väl är i och inga andra missljud när man kör på den växel.

Är det något som behöver justeras eller är den typ skrot och synkringen är slut för just tvåans växel?

Tacksam för råd för nu befinner jag mig två mil utanför trondheim
Dubbeltrampa med kopplingspedalen.
 
Toppen