• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Aldepanna 3010

F

F.d. 19411

Guest
Hejsan nån som har nått tips Aldepanna 3010 som la av helt plötsligt Går varken på El eller gasol ,cirkulationspumpen går inte heller. mätt spänning 230 volt till kretskortet på pannan så det är okej. Det händer ingenting när man justerar på panelen. Hittar inget överhettningsskydd på pannan heller. Tacksam för tips för felsökning. Med vänlig hälsning Leif
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Problem med Aldepanna 3010

Är du lite händig fixar du själv detta genom att byta smältsäkringen på kretskortet. Jag har gjort det två gånger. Bytte kretskort första gången
(2900:- tror jag ) så nu har jag ett kretskort i reserv. Säkringar köper du hos "Claes i sjön" eller hos Kjell o Co, tror dom kostade 19:-/st ligger i påsar om fem st.
 

Roine

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Enköping
HBK-Nr
1595
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Aldepanna 3010

Är du lite händig fixar du själv detta genom att byta smältsäkringen på kretskortet. Jag har gjort det två gånger. Bytte kretskort första gången
(2900:- tror jag ) så nu har jag ett kretskort i reserv. Säkringar köper du hos "Claes i sjön" eller hos Kjell o Co, tror dom kostade 19:-/st ligger i påsar om fem st.

Vad heter säkringen.bra att ha i reserv
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Aldepanna 3010

Är du lite händig fixar du själv detta genom att byta smältsäkringen på kretskortet. Jag har gjort det två gånger. Bytte kretskort första gången
(2900:- tror jag ) så nu har jag ett kretskort i reserv. Säkringar köper du hos "Claes i sjön" eller hos Kjell o Co, tror dom kostade 19:-/st ligger i påsar om fem st.

Finns inte på Clas Olson men på Kjell & Co. Kallas smältsäkring jag köpte
98 eller 100° att ha i reserv.
Tänk bara på att hålla i benen med en tång när man löder dit den. Annars fortplantas värmen till säkringen som då smälter och blir oduglig.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Problem med Aldepanna 3010


Är inte hemma så jag kan inte svara, är ute och tjänar till "brödfödan".
Jag fick tipset av Knut men jag vet inte vilken temp jag köpte.
Jag lovar att jag ska kolla med en gång jag kommer hem i morgon (15-tiden) och skriva här i tråden.
Ha de gott alla!!

Ps
Det stämmer att det var hos Kjell o Co jag köpte dom.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Aldepanna 3010

Tack för den här informationen. Inte för att jag har problem utan snarare så tänker jag inhandla för ev framtida problem. Småpengar.

Har en 3020 panna och alltid värme på i bilen. Har noterat att temperaturen är lite väl hög under plastlocket som täcker kortet. Har därför hålat det yttre locket för att sänka temperaturen i utrymmet där kortet sitter vilket fungerat bra hittills. Därför känns det bra med lite reservdelar.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Aldepanna 3010

Tack för den här informationen. Inte för att jag har problem utan snarare så tänker jag inhandla för ev framtida problem. Småpengar.

Har en 3020 panna och alltid värme på i bilen. Har noterat att temperaturen är lite väl hög under plastlocket som täcker kortet. Har därför hålat det yttre locket för att sänka temperaturen i utrymmet där kortet sitter vilket fungerat bra hittills. Därför känns det bra med lite reservdelar.

Är inte säkert att 3020 har smältsäkring, kolla med Alde
 
F

F.d. 50335

Guest
Sv: Problem med Aldepanna 3010

Hej
Om jag startar min panna, Alde 3010, löser överhettningsskyddet ut (over heat på displayen) det händer inte om jag drar upp tempen så pumpen startar även om det inte behövs, om jag sedan sänker tempen efter en stund funkar allt normalt. När överhettningsskyddet löst måste jag återställa genom att lyfta på plastlocket på pannan, och dra ur kabeln längst till vänster, kan det vara samma problem?
 

Thomas

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Aldepanna 3010

Jag försökte starta min aldepanna igår den startade men inte cirkulationspumpen. Bröt strömmen på batteriladdaren i 5 sekunder. Sedan startade pannan som den ska.
 

Berlin

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Skara
HBK-Nr
19398
Medlemskap
2024
Hej!
Trots att tråden är 3 år gammal så fick jag den hjälp jag behövde nu när min Aldepanel blev svart (ingen funktion). Genom lite läsning bort med kortet och kollade termosäkringen, så var det den som var felet. Lätt fixat genom er tråd och jag sparade en massa pengar. Tack för detta.
Hälsningar
Ove Berlin : 19398
 
Toppen