• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Problem med 230V Kabe 760 2015

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Idag när jag kollade min Victron app så fick jag se att batterierna inte laddades trots att 230V var inkopplad, jag gick ut och kollade i husbilen och då såg jag att markeringen för 230V var släckt på SmarD.

Jag tog bort 230V och startade om SmarD samt bytte kabel ifall det var något fel på den och startade upp allting igen och då lyste markeringen för 230V på panelen men tyvärr så slocknade den efter 20-30 sec, jag provade att ta bort 230V och återansluta igen men tyvärr med samma resultat.
Den har stått med 230V inkopplad sedan 9/12 utan något problem tidigare.
Är det någon på forumet som har något tipps var man ska leta fel?
Christer
 
Senast ändrad:

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Idag var det mildare hos oss så jag gick ut och startade upp allt i husbilen, det har varit avstängt i ca 1 vecka, döm om min förvåning SmartD panelen gick igång och jag testade även att starta Aldepannan och den gick igång på gas, sedan gick jag ut och satt i230 V och det fungerade också SmartD panelen visade att 230V var inkopplad även Aldepanelen visade att 230V var på.

Jag vet inte vad det var för fel när laddaren stängdes av förra veckan, kanske kylan påverkade det var nästan 20° kallt i husbilen då.
Nu är allt avstängt igen, vi får hoppas att det fungerar nästa gång jag startar upp igen.
Christer
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Idag var det mildare hos oss så jag gick ut och startade upp allt i husbilen, det har varit avstängt i ca 1 vecka, döm om min förvåning SmartD panelen gick igång och jag testade även att starta Aldepannan och den gick igång på gas, sedan gick jag ut och satt i230 V och det fungerade också SmartD panelen visade att 230V var inkopplad även Aldepanelen visade att 230V var på.

Jag vet inte vad det var för fel när laddaren stängdes av förra veckan, kanske kylan påverkade det var nästan 20° kallt i husbilen då.
Nu är allt avstängt igen, vi får hoppas att det fungerar nästa gång jag startar upp igen.
Christer
Kan vara kylan. Viss elektronik gillar inte -20. Står ofta tempområde -20 till +50 när man köper elektroniska saker
 
Toppen