• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Problem Kylskåp Electrolux RM 4231 LM

Ir.Baboon

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Storuman
Hej
Fick under sista turen problem med mitt kylskåp under gasdrift. När jag trycker på knappen för att starta tändningen så kommer det ingen gnista för att tända gasen. Är det någon som har nått tips för hur man eventuellt skulle kunna fixa detta eller om det finns reservdelar till ett sånt gammalt kylskåp?
 

Ir.Baboon

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Storuman
Heter den verkligen RM250?
Jag hittar nästan inget om detta skåp.
Är det inte ett RM2500 eller 2000 eller anna Rm 4231 LM.
Heter den verkligen RM250?
Jag hittar nästan inget om detta skåp.
Är det inte ett RM2500 eller 2000 eller annat?
Hej, ser att instruktionsboken som följde med husbilen eventuellt inte är till kylskåpet som sitter i. Så det som sitter i heter Rm 4231 LM.
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Jag har ett RM4361DM det är ju rätt gammalt men med väldigt bra kyla, aldrig varit något problem tidigare men helt plötsligt är det helt dött på gasol ingen blinkande lampa inte något tickande. Det är väl förmodligen tändmodulen men var får jag tag på en, ringde tre firmor ingen hade någon. Finns det någon som har ett artikelnummer eller tips var man får tag på en, är väl förmodligen samma på alla äldre skåp med detta tändsystem.
 

Ir.Baboon

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Storuman
Jag har ett RM4361DM det är ju rätt gammalt men med väldigt bra kyla, aldrig varit något problem tidigare men helt plötsligt är det helt dött på gasol ingen blinkande lampa inte något tickande. Det är väl förmodligen tändmodulen men var får jag tag på en, ringde tre firmor ingen hade någon. Finns det någon som har ett artikelnummer eller tips var man får tag på en, är väl förmodligen samma på alla äldre skåp med detta tändsystem.
När jag till slut hade rätt modellnummer hittade jag denna sida.

 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan rollet (och Ir.Baboon), jag har redan gett ett rätt uttömmande svar med länkar och beskrivning om både gnistbox och kabel m.m. i den andra tråden som du ställde samma fråga i för några dagar sedan ;) .


Finns även en länk till kabel och "gnistpinne" längre ner.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Undrar ifall det är någon som vet artikelnummer eller beställningsnummer på strömbrytare till tändning av kylen. Kan fortfarande inte få igång gasolen ,har bytt tändmodul och gnistkabel men ändå blir det inte ett endaste blink på brytaren så något annat fel kan jag inte hitta, har ju fungerat perfekt tidigare.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen. Mätte du, helst innan bytet, eller nu, dels så du har 12V direkt till gnistboxens + plus, och sedan även så det blir jord på - minussladden som kommer uppifrån strömbrytaren när den är till. Om du har 12v till boxen så kan du nog bara hålla en kabel mellan jord och - minus på boxen så skall gnistan hoppa igång och ev. kommer även lampan i brytaren att blinka om den får jord "bakifrån"...... Om lampan är hel och det är själva brytfunktionen i brytaren som är trasig, vilket kan hända som jag skrev i inlägg #25 med den sönderplockade brytaren i bild i den andra länken, samt i inlägg #28 om lite test av boxen/elen.
Om brytaren är till, går det då att mäta 12V mellan plus och minus vid boxen.
Är boxen jordad bort till brännaren ev. med den extra kabeln som skall vara klämd vid skruvfästet med jordbläck.

Det är svårt med nya brytare av någon anledning, även om det säkert finns på en krok hos någon handlare. Möjligen kan man ringa till Löövs gasol och fråga. Jag har inte haft behov av brytare utan lyckats laga/serva två, som den på bild som var glapp ibland.
Jag har hittat i Frankrike men har inte länken kvar. På Irland finns det en stor firma som har, men tydligen populär för just nu så är de restade för omedelbar lev........ Vet inte heller om det är Irland med eller utan EU tull.


Hittade en till, Verkar vara samma firma men billigare och från Birmingham England... och då utanför EU.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Nu tror jag att det går att få igång kylskåpet, när man inte hittar något fel så tog jag fram instrument och började från början, det visade sig att den nya tändkabeln vid infästning vid porslinet inte hade kontakt så nu skickas det en ny. Men det var inte det lättaste att få tag på, fem olika ställen svarade att de kunde ha hemma i slutet på nästa vecka. Hoppas nu verkligen att det är ett fungerande skåp efter det. Men bytte nog tändtransformator i onödan.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja lite synd och lite underligt för gnistan borde kunna hoppa över där även om det inte är full kontakt men i närheten, det som brukar hända om det är dålig kontakt vid tändkabeln är att gnistan hoppar men stänger inte av sig när lågan brinner för den infon orkar inte gå från gnistpinnen genom glappet och bort till boxen......
Men man får trösta sig med att det sitter bra och nya grejer i bilen så ev. framtida krångel är undanröjt.
Du kan ju kolla med en sladdstump i stället för gnistkabeln som jag skrev.
Skala lite och stoppa in den i boxen så det blir kontakt och håll den en liten bit från jord någonstans så skall gnistan hoppa.
Du har kollat 12V mellan kablarna till boxen när brytaren är till, och att jordbläcket på ena skruvfästet till boxen har kontakt med brännardelen med kabeln som följer med ?

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen