• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem föra över bilder från Iphone till PC

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det är först när bilderna överstiger 16 eller 18 megapixel som Google Foto skalar ned dem i gratisversionen. Mina bilder är på 12 megapixel tagna med mobilen vilket är fullt tillräckligt om man inte vill skapa meterförstoringar.
Dessutom sparas riktigt stora videoklipp helt utan kostnad.
E46F0284-31DB-47F5-8E28-0AD4A04CFBE0.png
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Hej!

Försöker föra över bilder från min Iphone till min PC (windows 10)
Får det inte att funka. Ansluter sladd till USB ingången på PC:n.
PC:n hittar Iphone men hittar inget innehåll. Säger att det är tomt.

Vad gör jag för fel ???
Jag kanske är helt ute och cyklar nu. Är minnet på din telefon fullt så bilderna du ser har förts över till iCloud och inte längre finns på telefonen?
Ett test kan vara detta: Sätt telefonen i flygläge. Ta ett kort. Anslut telefonen till datorn. Syns detta kortet?
Om Ja så ligger dina andra bilder någon annan stans än i telefonens minne. Om Nej, prova annan kabel och annan dator om möjligt.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Jag synkar alla bilder till iCloud. Då får jag samma bilder i iPhonen och iPaden. Och kan ladda ner dom i PCn genom att logga in i iCloud via PCns webbläsare.

Detta sätt använder vi, det funkar perfekt. Alla bilder går upp i iCloud. Så vi har alla bilder på iPhone, iPaden och i iCloud.

När jag från PCn loggar in i iCloud så ligger alla bilderna där för visning, bearbetning, kopiering etc. dessutom ligger vår gemensamma kalender mm där. Mycket enkelt och trevligt. Jo, vi har oxå överskridit 5Gb gränsen så nu kostar det 9:-/månad men det är det värt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Fantastiskt vilka omvägar en bild måste ta när man bara vill föra över den från telefonen till datorn och man har en sladd mellan..:D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Fantastiskt vilka omvägar en bild måste ta när man bara vill föra över den från telefonen till datorn och man har en sladd mellan..:D
Betydligt enklare att det sköts automatiskt än att strula med sladdar och riskera att värdefulla bilder försvinner.
Jag vet av egen erfarenhet hur riskabelt det var att bevara mina bilder på dator eller laptop.
Efter en datorkrasch fick jag börja om.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Nja, Frankia ville ju bara föra över bilderna från telefonen som han förmodligen hade i ena handen till datorn som sannolikt stod mitt framför näsan.
Då verkar ju en del föreslagna lösningar inte så enkla och inte alls automatiska att få att fungera.
 

Mats C

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2024
När man för över till Mac så krävs det att man efter att datorn fått kontakt med telefonen öppnar telefonen med dess säkerhetskod (6 siffror).
 

jmp57

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
15898
Medlemskap
2024
har du fått frågan LITA PÅ DENNA ENHET när du kopplar upp telefonen mot datorn med sladd i din telefon
och godkänd denna enhet annars fungerar det inte att föra över bilder till min dator med Windows 10
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Nja, Frankia ville ju bara föra över bilderna från telefonen som han förmodligen hade i ena handen till datorn som sannolikt stod mitt framför näsan.
Då verkar ju en del föreslagna lösningar inte så enkla och inte alls automatiska att få att fungera.
Jo, betydligt enklare utan sladd!
Från molnet kan du nå dina bilder från vilken enhet som helst, var som helst och tom dela med dig av egna bilder och videoklipp utan sladdar och framför allt i säkert förvar.
Jag kanske har uttryckt mig otydligt men prova själva, att argumentera i forumet gör ingen människa gladare.
Var rädd om era bilder, de går aldrig att återskapa.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jodå jag vet precis vad du menar och använder själv ofta olika molntjänster. Funkar kanon.

Men nu handlade det om att Frankia bara ville föra över bilder till en dator. En manöver som normalt tar 20 sekunder med kabel utan krav på startsträcka för att kanske skapa konton och logga in i molntjänster.
Kabel är normalt både snabbare och mycket enklare om man vill ha en snabb lösning.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jodå jag vet precis vad du menar och använder själv ofta olika molntjänster. Funkar kanon.

Men nu handlade det om att Frankia bara ville föra över bilder till en dator. En manöver som normalt tar 20 sekunder med kabel utan krav på startsträcka för att kanske skapa konton och logga in i molntjänster.
Kabel är normalt både snabbare och mycket enklare om man vill ha en snabb lösning.
Återigen, molntjänsten tar ingen av din tid i anspråk mer än att öppna appen med ett klick, alltså ingen mätbar tid överhuvud taget. Dessutom är många med mig allergiska mot kablar!
Det är ingen lätt uppgift att övertyga i skrift och i synnerhet inte på detta forum.
Kanske enklare att förklara med Youtube?
Tycker man att gubben blir tjatig går det att påskynda det hela med Snabbspolning.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kan inte nån admin rensa alla bidrag som inte har med Frankias fråga att göra, kanske läggas i en ny tråd.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hej! Försöker föra över bilder från min Iphone till min PC (windows 10) Får det inte att funka. Ansluter sladd till USB ingången på PC:n. PC:n hittar Iphone men hittar inget innehåll. Säger att det är tomt.

Vad gör jag för fel ???

Hej Frankia
Felet du gör är att du tänker ”Windows” med sladdar och filer.
Redan rubriken säger ”Problem att föra över bilder från iPhone till PC”, det syftar på ett arbetssätt som IOS användare inte behöver. Bilderna finns redan i ”PCn”...

Det är ett helt annat ”tänk”, ett annat arbetssätt. Det tog lång tid för mig att ställa om. Efter ett helt yrkesliv med DOS och Windows blev IOS en helt ny värld. I början såg jag mobilen som ett USB-minne, med de problem många beskriver.

Tröskeln besegrades när förstod att jag slapp kopiera alla telefonnummer till en ny telefon, dom fanns redan där... samma med bilder och inställningar, allt fanns på plats. Det var resultatet av ett konto som säkerhetskopierar telefonen varje kväll. Kontot är ”en del av telefonen” och startas upp vid första användning.

Samtidigt blev det en iPad. Det var nästan spöklikt när Paddan redan från start innehöll allt som fanns i telefonen. Undret sker hela tiden, jag tar en bild med mobilen, Poff den sitter även i Paddan! I Paddan fungerar mitt kontaktregister som en personlig databas, en fortsättning på tidigare säljstödssystem. Mycket bra för mig som börjar tappa lite minne... perfekt med egna fält och allt sökbart. Hemma skriver vi inköpslistor i Paddans Anteckningar så går det lättare i butikens virrvarr, men den största vinsten är ju att bara ta fram telefonen i butiken, allt finns ju där oxå!

Tidigare blev det en del dubbelbokningar i familjen. ”Men då kan vi ju inte åka dit, vi är ju upptagna...” Det var ett elände med våra olika kalendrar. Problematiken försvann med våra nya telefoner och paddor, vi har en gemensam kalender som finns i alla olika enheter, suveränt. ”Var la jag min telefon, fråga din iPad”, det finns mycket hjälp.

Det är riktigt många år sedan jag slutade använda hårddisken i PCn, för lagring, det blev molntjänster. När datorn startar så laddas sökvägarna upp, loggar in och är direkt nåbara. Allt finns på plats och kan användas omgående. Köper jag en ny dator så är det enkelt att komma igång igen.

Mitt IOS konto, iCloud, finns även i PCn, direkt på skrivbordet i Windows. Där ligger min telefons kontakter, anteckningar, bilder och kalendern. Allt är realtidsuppdaterat utan att jag rört ett finger. Alla bilder finns på plats för bearbetning, sökning, sortering, kopiering etc. Enkelt o utan kostnad. Apparnas värld har nått även Windows, Perfekt.

Så felet du gör är att du försöker använda verktyget iPhone på sätt som det inte är tänkt. Lägg lite tid på ditt iCloudkonto så blir livet mycket lättare.

Även jag var lite villrådig i början så stort tack till detta forum och Knarrevik som hjälpte mig vidare, hälsar en mycket nöjd iPhone fotograf.
 
Toppen